معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

برنامه‌های راهبردی برای افزایش تاب‌آوری اقتصادی و توسعه صادرات استان در دستور کار قرار دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت تاب‌آوری اقتصادی استان در برابر تحریم‌ها، از تدوین برنامه‌های راهبردی برای بهبود فضای کسب‌وکار، افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی «مشهد اینوکس» خبر داد. وی با اشاره به رشد ۳۸ درصدی صادرات استان در سال جاری، توسعه بازارهای جدید و تقویت تولید داخلی را از اولویت‌های اصلی برنامه هفتم توسعه استان عنوان کرد.

رضا جمشیدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار؛ با تأکید بر اهمیت تاب‌آوری اقتصادی استان در برابر تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی، اظهار داشت: تاب‌آوری اقتصادی یکی از اصول کلیدی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در چارچوب اقتصاد مقاومتی است. در این راستا، بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و همچنین نگاه به فرصت‌های خارجی، به عنوان راهبردهای اساسی استان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت بهبود فضای کسب‌وکار برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی افزود: ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران و تسهیل شرایط کسب‌وکار، از جمله الزامات اصلی افزایش ظرفیت تولید و اشتغال است. توسعه تولید داخلی همچنین می‌تواند منجر به کاهش تورم از طریق افزایش عرضه کالاها شود.

جمشیدی از تدوین برنامه هفتم توسعه استان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه کشور، ما نیز در استان خراسان رضوی شاخص‌های مورد نظر را تدوین می‌کنیم تا در چهار سال آینده به اهداف مشخصی در حوزه اقتصادی دست یابیم. برای تحقق این اهداف، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی نیز در حال پیش‌بینی است.

وی همچنین از برگزاری رویداد «مشهد اینوکس» در ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: این نمایشگاه بین‌المللی که در حوزه بانک، بورس و بیمه فعالیت دارد، برای اولین‌بار خارج از تهران و در مشهد برگزار خواهد شد. این رویداد فرصت مهمی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

معاون استاندار در ادامه به برنامه‌های استان برای افزایش حجم صادرات اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته، صادرات استان به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید که رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. در برنامه هفتم توسعه، رشد ۲۳ درصدی برای صادرات پیش‌بینی شده است که در سال نخست این برنامه، از این هدف فراتر رفته‌ایم.

وی توسعه بازارهای صادراتی را یکی از اولویت‌های اصلی استان دانست و افزود: حفظ بازارهای موجود و ورود به بازارهای جدید، نقش مهمی در رونق تولید و افزایش سرمایه‌گذاری دارد. در همین راستا، اعزام هیئت‌های تجاری، همراهی استاندار در مذاکرات اقتصادی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی، از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته و تأثیر بسزایی در افزایش صادرات استان خواهد داشت.