نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
علیاصغر نیشابوری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، گفت : بیشترین جابهجایی مسافر در مشهد توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام میشود. در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد ۱۷۳۰ دستگاه در اختیار دارد که شامل ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس، ۴۰۰ دستگاه مینیبوس و ۳۰۰ دستگاه میدلباس است.
وی با اشاره به فعالیت پنج خط تخفیفدار در مناطق حاشیه شهر افزود: این خطوط به عنوان تغذیهکننده خطوط اصلی به حساب میآید و مسافر را از نقاطی که پوشش سرویسدهی ندارد، به یکی از ایستگاهها و پایانهها منتقل میکند. علاوه بر این پنج خط، راهاندازی ۱۵ خط دیگر نیز در دست بررسی است. دریافت هزینه در این خطوط با تخفیف ۹۰ درصدی از مسافران صورت میگیرد و مسافران تنها ۱۰۰ تومان هزینه سفر با این خطوط پرداخت میکنند.
نیشابوری بیان کرد: با توجه به اولویت مناطق حاشیه شهر و رسیدگی به مشکلات جابهجایی مسافران درونشهری در این مناطق، اکثر ناوگان جدیدی که وارد شهر مشهد گردیده را در حاشیه شهر به کارگیری نمودهایم. این موضوع به دلیل افزایش تقاضای سفر در حاشیه شهر و ارائه امکان استفاده از خطوط تخفیفدار در دوره ششم مدیریت شهری اجرا شده است.
توسعه و گسترش زیرساختهای توقفگاهها و پایانههای سطح شهر
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اظهارداشت: توسعه و گسترش توقفگاهها در شهر مشهد از جمله در پایانه مفتح شرقی که وضعیت نامناسبی داشت و اتوبوس در حاشیه شهر مجبور به توقف بود، جزو اولویتهای مدیریت شهری بهشمار میرفت. برای توسعه این پایانه حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تملک برآورد شده که عملیات آن در حال اجراست.
وی بیان کرد: همچنین تملک زمین در پایانه شهید هاشمی به دلیل گره ترافیکی در خروجی پایانه که با خروجی پارکینگ خودروهای سواری تلاقی داشت، تا حدودی رفع شده است. با توجه به موقعیت ظاهری که این پایانه دارد، شاید اهمیت توسعه اراضی خیلی قابل توجه نباشد اما تملک ملک در آن موقعیت خاص بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان برای شهرداری مشهد هزینه در بر داشته است.
نیشابوری اظهار کرد: پایش مستمر تمام ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه موقعیتیاب هوشمند، پرداخت کرایه در تمام ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه پرداخت کرایه هوشمند، امکان شارژ من کارت از طریق دستگاههای شارژ خودکار و باجههای سطح شهر و همچنین نرمافزارهای موبایلی پیپاد، راهاندازی سامانه موبایلی مسیریابی هوشمند، راهاندازی سامانه پیامکی ارتباط با شهروندان و… از دیگر اقدامات مهم اتوبوسرانی برای تامین رفاه بیشتر شهروندان و استفاده راحت از خدمات حمل و نقل ناوگان عمومی است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ پرداخت کرایه اتوبوس در مشهد از طریق من کارت انجام میشود، افزود: پراکندگی و توسعه فروش من کارت از مطالبات جدی شهروندان است که طی ۲ سال اخیر انجام گردیده است. در این راستا تعداد عوامل فروشگاهی شارژ من کارت بالغ بر ۱۰۰۰ فروشگاه است البته باجههای شارژ من کارت ۲۵ مورد کاهش یافته است و امروز ۳۰ باجه فعال در شهر داریم و ۲۰۰ ایستگاه و پایانه اتوبوسرانی مجهز به سامانه خودکار شارژ من کارت شده است.
انجام روزانه ۷۷۴ هزار تراکنش
وی توضیح داد: روزانه بالغ بر ۷۷۴ هزار تراکنش در سطح شهر مشهد توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام میشود. با احتساب سفرهایی که فاقد تراکنش است، این عدد به حدود ۹۰۰ هزار تراکنش در روز هم میرسد.
خارج شدن ۸۰ دستگاه اتوبوس از چرخه حمل و نقل عمومی
نیشابوری اظهار کرد: در ۲ ماه گذشته ۸۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شامل ۵۰ اتوبوس گازسوز با عمر بالای ۱۳ سال مربوط به بخش خصوصی و ۳۰ اتوبوس فرسوده از چرخه سرویسدهی خارج شده و اتوبوس جدید جایگزین آن شده است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت سازمان تمهیدات لازم جهت کمترین خروج اتوبوس از خط را داشته، گفت: در حوزه تعمیر، نگهداری و نوسازی اتوبوسها امسال نسبت به سالهای قبل تعداد ناوگان مؤثر در بالاترین تعداد خود قرار دارد. اتوبوسی که در روز ۱۵ ساعت فعالیت کند، جزو ناوگان مؤثر به شمار میرود و اتوبوسرانی مشهد این قابلیت را داراست.
تامین ناوگان اتوبوسرانی از طریق انتشار اوراق مشارکت
نیشابوری اظهار کرد: تامین ناوگان اتوبوسرانی یکی از انتظارات اصلی شهروندان است. برای این این موضوع و پاسخ به مطالبه شهروندان باید زیرساختهای اصلی شامل تهیه اتوبوس، مینیبوس و میدلباس در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اولین سالهایی بود که شهرداری مشهد موفق به تامین ناوگان اتوبوسرانی از طریق انتشار اوراق مشارکت شده است. تامین ۵۰ درصد این اوراق بر عهده دولت و ۵۰ درصد بر عهده شهرداری است. طی ۲ سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان منابع از محل فروش این دسته از اوراق به دست آمده است.
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد توضیح داد: در کمتر از یک سال مجوز انتشار اوراق مشارکت مزبور صادر شده و به فروش رسیده است. همچنین در حال حاضر ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت جذب و منجر به انعقاد قرارداد شده که یک بخش تحویل شده، بخشی نیز در شرف تحویل است و بخشی هم تحویل خواهد شد. در نیمه اول سال ۱۴۰۲ تمام اتوبوسها و میدلباسهایی که از محل اوراق مشارکت تهیه شده، تحویل شهرداری مشهد میشود و به بهرهبرداری خواهد رسید.
نیشابوری خاطرنشان کرد: علاوه بر اوراق مشارکت، از محل منابع نقدی شهرداری نیز انعقاد قرارداد برای تهیه دستگاههای حمل و نقل عمومی صورت گرفته که در اسفند ۱۴۰۰ توانستیم ۸۳ دستگاه اتوبوس را از این محل تامین کرده و تحویل بگیریم که در همان موقع هم این اتوبوسها به بهرهبرداری رسید. تمام این عوامل منجر شد در حدود یک ونیم سال بتوانیم میانگین عمر ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم. چنانچه این برنامهها انجام نمیشد، امروز عمر ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد نزدیک ۱۱ سال بود.
۱۷۰۹ ایستگاه اتوبوس مجهز به نیمکت و سایبان است
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در پاسخ به سوال خبرنگاران برای ایستگاههای فاقد سایبان بیان کرد: ۳۵۹۲ ایستگاه در سطح شهر مشهد استقرار دارد که از این تعداد ۱۷۰۹ ایستگاه مجهز به نیمکت و سایبان است و در کنار ۱۸ پایانه متمرکز و ۱۷ پایانه حاشیهای(خطی) به زائران و مجاوران خدماترسانی میکند. در حال حاضر ۳۰ درصد ایستگاههای اتوبوس مشهد ویژه تخلیه مسافر است و در پایان خطوط قرار دارد. به دلیل اینکه مسافری در این ایستگاهها جهت سوار شدن حضور ندارد، نیازی به سایبان و نیمکت در این ایستگاهها نیست.
وی در ادامه افزود: همچنین برای ایجاد سایبان یکسری معضلات مانند مخالفت واحدهای تجاری پشت ایستگاهها و عرض کم خیابان وجود دارد که همین موضوع محدودیتهایی ایجاد کرده و دنبال رفع این مشکلات هستیم اما تعداد ایستگاههای اتوبوسی که مشکل دارد، کم است. معمولا ایستگاههای بالای ۱۰۰ تراکنش در روز تقاضای بالایی برای جابهجایی مسافر دارد که اغلب آن سایبان دارد.
نیشابوری ادامه داد: امروز میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی ۸ ممیز ۹ دهم سال است. البته برنامههایی در دست اقدام است و تلاش میشود میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی را به پنج سال کاهش دهیم و تا ۲ سال آینده این موضوع نیز محقق خواهد شد.
سفرهای درونشهری مشهد کمترین قیمت را دارد
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: بهای تمام شده سفر درونشهری در مشهد از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با کلانشهرهای کشور پایینترین نرخ کرایه را دارد. نرخ مصوب در مشهد ۱۰۰۰ تومان است، در حالی که این مبلغ در کلانشهرهای دیگر بین ۱۳۰۰ تا ۲۲۵۰ تومان محاسبه شده است. میانگین این نرخ در کلانشهرهای دیگر ۱۵۰۰ تومان برآورد شده است.
وی ادامه داد: در حالی که بهای تمام شده جابهجایی مسافر درونشهری در مشهد ۷۲۳۱ تومان است، با این حساب ۸۶.۲ درصد بهای حمل و نقل عمومی را شهرداری مشهد در قالب یارانه مستقیم پرداخت میکند و شهروندان ۱۳.۸ درصد آن معادل ۱۰۰۰ تومان را پرداخت میکنند. یکی از دلایلی که شهروندان بیشتر تمایل به استفاده از اتوبوس دارند، شاید همین نرخ پایین باشد. حمل و نقل عمومی باید برای مردم سریع، ایمن و مطمئن باشد و تلاش ما هم در این سازمان بر همین اساس بوده تا این شعار را عملی کرده باشیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در رابطه با میزان رضایت مسافران تصریح کرد: در نظرسنجی سال ۱۳۹۹ که همزمان با ایام کرونا بود، رضایت شهروندان از عملکرد سازمان اتوبوسرانی مشهد حدود ۶۰ درصد اعلام شده بود که امیدواریم در نظرسنجی امسال این رضایتمندی افزایش یابد.
وی گفت: اکنون ۹۱ دستگاه شامل ۲۷ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۶۴ دستگاه اتوبوس سازمانی در حدود یک ونیمسال بازسازی شده و به چرخه بهرهبرداری بازگشته است. این اتوبوسها با وضعیت ظاهری نابسامان، نقص فنی، دودزایی و… قابل استفاده نبود ولی با تمهیدات انجام شده بازسازی و قابل استفاده شد.
صرفهجویی سالانه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با بومیسازی ۲۰۰ قطعه
وی ادامه داد: دلیل تحریمهای ظالمانه در تامین و تعمیر برخی از قطعات اتوبوسها مشکل داشتیم که با توجه به جسارت و مهارت تخصصی کارکنانمان امروز به یکسری خودکفاییها در این زمینه رسیدهایم و همین موضوع موجب شده از محل بومیسازی فناوریهای مرتبط سالانه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرفهجویی شود.
وی در خصوص آموزش رانندگان اتوبوسهای درون شهری و فرهنگ شهروندی افزود: آموزش مباحث فرهنگ میزبانی، کنترل خشم و استرس، برقراری ارتباط موثر، امداد و نجات، اطفاء حریق و… به راهبران ناوگان طی دورههای آموزشی از بدو خدمت، برگزاری دورههای استقبال از بهار و استقبال از مهر به صورت مستمر، آموزش مباحث ایمنی و فرهنگ استفاده صحیح از اتوبوس به ۳۰۰۰ نوآموز و دانشآموز و توزیع محصولات فرهنگ شهروندی در مدارس و مهد کودکهای سطح شهر از اقدامات فرهنگی این سازمان بوده است.
پیشرو بودن مشهد در تولید اتوبوس برقی
نیشابوری اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که شهرداری مشهد در آن پیشرو است، تولید اتوبوس برقی در کشور است. هیچ شهری اتوبوس برقی ندارد اما کلید تولید آن در مشهد خورد. این یک پروژه نوآورانه بود که با مشارکت شهرداری و سازمان اتوبوسرانی مشهد یک محصول تولید شد و یک هفته نیز به صورت آزمایشی فعالیت کرد اما به دلیل اینکه این دستگاه اتوبوس تولید اول بود، باید استانداردسازی میشد تا پلاک بگیرد. اتوبوس مزبور همچنان هم در انتظار استانداردسازی است. اگر این اتوبوس برقی مجوز بگیرد، شهرداری مشهد امکان افزایش تولید آن را دارد.
دیدگاه بسته شده است.