همزمان با گرامیداشت هفته بسیج برگزار شد:

هجدهمین جشنواره استانی تجلیل از تعاونی های برتر استان خراسان رضوی

رئیس اتاق تعاون استان خراسان رضوی با اشاره به سند توسعه تعاون گفت : تمام تلاش ما بر این بوده که مشکلات این بخش را حل کنیم که مسلما از راه آموزش این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار ؛ آیین تقدیر از تعاونی‌های برتر استان خراسان رضوی با حضور، رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی، مدیرکل تعاون – کار ورفاه اجتماعی استان، مدیرکل سازمان تامین‌ اجتماعی استان، حجت الاسلام پژمانفرنماینده مردم مشهد،کلات و رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مدیران و مسئولان استانی در سالن اجتماعات تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

هادی ابوی رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی در این مراسم گفت : بخش تعاونی بخش مردمی است و مردم باید ایفای نقش کنند. اگر همه دست به دست هم بدهیم مشکلات اقتصادی این چنین نداریم. قطعا این بخش مهم که سهم ۲۵ درصدی اقتصاد در آن دیده شده است میتواند کار‌های ماندگارتری انجام دهد.

ابوی افزود: سند توسعه تعاون بالاخره بعد از ۱۰سال تصویب شد و بیش از ۸۰ تکلیف برای بخش دولتی مشخص شده است، تمام تلاش ما بر این بوده مشکلات این بخش را حل کنیم که مسلما از راه آموزش این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در توزیع عادلانه کالا، بر اساس وظایف محوله اتاق توانستیم با طراحی و پیاده سازی سامانه اختصاصی توزیع کالاهای تنظیم بازار مختص تعاونی ها از ظرفیت تعاونی‌ها برای توزیع کالا استفاده کنیم. در بخش داوری هم قوه قضاییه وظایفی به ما محول کرد و ۱۶ داور و وکیل خبره در حال حاضربا ما همکاری می‌کنند. در این راستا بخش مشاوره اتاق هم فعال شده است.

ابوی در پایان افزود: چند کمیسیون‌ را راه اندازی کردیم که کمک بزرگی در حوزه مسکن صورت گرفته است. بخش تعاون نقش ریل گذاری دارد که از ظرفیت‌های موجود برای رشد تعاون استفاده کند. بر این اساس قراردادی با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته شد و سالن اجتماعات تلاش این اداره را نیز برای آموزش استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نیز در این همایش گفت: در کشور، موضوع تعاون در قانون اساسی به صورت جدی به آن توجه شده که به عنوان یک ظرفیت اساسی برای حل مسائل کشور و‌ راه حلی برای تمامی اقدامات ‌گسترده ای که کشور بر آن می تواند استوار باشد را داریم. متاسفانه هم ما مسئولین ظرفیت تعاون را جدی نگرفتیم و هم مردم از ظرفیت تعاون برای برون رفت از مشکلات استفاده نکرده اند. اگرچه حمایت های متعددی در بخش تعاون مصوب شد، اما ما ظرفیت های زیادی داریم ‌که برای استفاده از این ظرفیتها باید از بخش تعاون استفاده شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزود: ما امروز در فرمایشات مقام معظم رهبری هم شاهد تاکید بر این مسئله هستیم که تجمیع سرمایه های خرد می تواند به عنوان یکی از مسیرهای برون رفت از مشکلات پیش رو در حوزه سرمایه گذاری باشد. هم نگاه قانون گذار و هم ظرفیت تعاون، ظرفیت بالایی است که می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

پژمانفر با تاکید بر اینکه تعاون یک ظرفیت بی بدلیل است افزود: یکی از راه ها برای عبور از بخش دولتی و حرکت به سمت خصوصی سازی، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و بخش تعاونی است.

وی تصریح کرد: روحیه کار تعاونی را در مردم کم داریم ، امروزه نمی‌توانیم تمام مسائل را با حمایت پیش ببریم و استفاده از ظرفیت های سرمایه ای راهکار قابل توجهی است. مسئولین و مردم باید همگام شوند تا تعاون به فرهنگ تبدیل شود. امروزه صنایع کوچک نمی‌توانند در مقابل غول های صنعتی دنیا دوام بیاورد. تعاونی در سراسر دنیا جواب گرفته است. باید آموزش و فرهنگ سازی تعاون را از مدارس شروع کنیم تا نتیجه آن در جامعه ظهور و بروز کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در مراسم هجدهمین همایش تجلیل از تعاونی‌های برتر خراسان رضوی گفت: تعاونی‌ها در واقع همانند نخ تسبیح هستند که در پنج محور اقتصاد مقاومتی نقش ایفا می‌کنند.

محمد امین بابایی با بیان اینکه رویکرد تعاون مردمی بودن آن است، افزود: در سند تحول سالی دو درصد بخش تعاون در اقتصاد کشور باید نقش داشته باشد و مستلزم این است که مردم پای کار باشند و در تعاون نقش بازی کنند که اگر این اتفاق بیافتد این نقش بیشتر و پر رنگ‌تر هم خواهد شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: ما در استان ۷ هزار و ۶۴۸ تعاونی فعال داریم و امیدواریم همه ۱۵ هزار تعاونی که در سامانه ثبت شده اند پای کار بیایند و در سند تحولی که در بخش تعاون وجود دارد این انگیزه ایجاد شود و در مسیر پیشرفت تعاون گام بردارند.

وی افزود:باید کمک کنیم حال و روز تعاون در سال‌های پیش‌رو خوب شود زیرا این بخش می‌تواند گره‌گشای بخش اقتصا‌دی و اشتغال باشد.

بابایی سپس به شعار حکمرانی تعاون،حکمرانی مردم در هفته تعاون پرداخت و گفت:در شرایط امروز یکی از راهکارهای جدی که می‌تواند اقتصاد کشور را به شرایط باثبات و با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برساند،تقویت تعاونی‌هاست و تنها بخشی که می تواند به اقتصاد ما کمک نماید تعاون و تقویت تعاونی ها است.

وی همچنین به اهداف بخش تعاون و برنامه هفتم توسعه کشور و تحقق افزایش سهم دو درصدی در هر سال در برنامه اشاره کرد و گفت:معتقدیم عدالت در بخش تعاون پویایی ایجاد می کند و گره گشایی اقتصادی،اجتماعی نیز در دستان تعاونی ها قرار دارد.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم از ۱۰ تعاونی برتر خراسان رضوی تجلیل شد که ۲ تعاونی از این تعاونی ها، تعاونی برتر کشوری بودند./