مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی مطرح کرد:

رقابت کره جنوبی با افغانستان؛ سرمایه گذاری برای حضور در خراسان رضوی

خراسان رضوی تاکنون رتبه اول کشور در موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در اختیار دارد.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت : در ۵ ماهه نخست امسال بالغ بر ۷۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی در ۳۷ طرح صورت گرفت.

وی افزود: خراسان رضوی تاکنون رتبه اول کشور در موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در اختیار دارد.

رضا خواجه نائینی در خصوص کاهش تعداد طرح‌های سال جاری نسبت به ۲ سال گذشته عنوان کرد: در سال۱۴۰۰ تعداد ۹۲ طرح به ارزش ۸۵ میلیون دلار در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری شد؛ که این میزان در سال ۱۴۰۱ در قالب ۵۸ طرح و ارزش ۲۹۹ میلیون دلار بود.

خواجه نائینی ادامه داد: تعداد طرح‌ها در سال جاری نسبت به ۲ سال گذشته کاهشی بوده است، اما پروژه‌های امسال بزرگ‌تر و با مبالغ مالی بیشتری بسته شده است و نکته قابل توجه این است که این مبلغ فقط مربوط به ۵ ماهه نخست سال است و تا پایان سال به مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار خواهیم رسید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص کشور پیشتاز در حجم سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی ، گفت: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در استان توسط کره جنوبی انجام شده است و این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً در بخش پتروشیمی به ارزش ۶۱۷ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: البته باید توجه کرد که عمده سرمایه‌گذاری‌ها بلحاظ تعداد در استان از سوی افغانستان صورت می‌گیرد. به طور دقیق‌تر ۵۹ درصد سهم سرمایه‌گذاری خارجی در استان به افغانستان تعلق دارد و چین با ۱۳ درصد و سپس، آلمان و بلژیک با ۳ درصد سرمایه‌گذاری در جایگاه های بعدی قرار دارند.

خواجه نائینی با اشاره به موضوع جامعه هدف سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی مطرح کرد: ۶۲ درصد سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بخش صنعت و معدن، ۱۴ درصد مربوط به بخش حمل و نقل، ۱۱ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۸ درصد مربوط به بخش ساختمان و ۵ درصد مربوط به بخش خدمات است.

وی در ادامه به پرسش خبرنگار این رسانه در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری استان پاسخ داد: در بحث مجوز جدید برای سرمایه گذاری با رقم‌های بالا، در ۵ ماهه اخیر مورد خاصی نداشته‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به نیاز استان در حوزه‌های خودرو هیبریدی، موتورهای کشنده برقی، پنل خورشیدی، الکترود گرافیکی و همچنین شهرک کشاورزی – گلخانه ای و دامپروری، کشت و صنعت گیاهان دارویی، همچنین منطقه نمونه بین المللی گردشگری توس، زیرساخت‌های ساماندهی زیارت و سایر موارد و طرح‌های دارای اولویت پیشنهاد ما جهت سرمایه گذاری است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۲۵ طرح اولویت دار داریم ولی نمیتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را مجبور به سرمایه گذاری کنیم./