معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی:

آلبوم فرصت های سرمایه گذاری گردشگری خراسان رضوی در حال تدوین است

آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری خراسان رضوی در دست تهیه است و طرح تحول گردشگری مشهد نیز با همکاری جهاد دانشگاهی استان در حال تدوین است

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ احمد دیناری در همایش تخصصی بایدها و نبایدهای مالیاتی و بیمه‌ای پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: تأمین مالی، بیمه و مالیات مهم‌ترین چالش‌های شناسایی شده در حوزه سرمایه‌گذاری است که تلاش می‌کنیم با آگاهی‌ و اطلاع‌رسانی از قوانین و مقررات به سرمایه‌گذاران این چالش‌ها را به حداقل کاهش دهیم.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین‌منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های استان برای جذب سرمایه‌گذاری اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۱ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۹۰۰/۰۰۰ میلیارد ریال در استان داریم که حدود یک سوم پروژه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری کشور را شامل می‌شود.

دیناری تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۰۰ نفر اشتغال و در سال ۱۴۰۱ تعهد اشتغال ۲۸۵۲ نفر بوده اما به میزان ۴۵۱۵ نفر شغل جدید از محل صدور مجوز بهره‌برداری در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد کرده‌ایم.

وی یادآور شد: عملکرد اشتغال سال ۱۴۰۱ به میزان حدود سه برابر سال قبل‌تر بوده و در این زمینه رتبه نخست را داشته‌ایم.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین‌منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۵۰۰ تخت به ظرفیت اقامت مشهد اضافه شده که رشد در این زمینه نیز دو برابر بوده است.

دیناری خاطرنشان کرد: مجموع جذب سرمایه خارجی در حوزه‌های مختلف استان حدود ۱۶۰ میلیون دلار بوده که ۹۰ میلیون دلار آن مربوط به حوزه گردشگری بوده که سهم بالایی است.

وی افزود: سال ۱۴۰۲ برای ۶۰ پروژه گردشگری و هتلداری خراسان رضوی مجوز بهره‌برداری صادر کردیم که حجم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بوده و برای ۲۲۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد کرده است.

دیناری گفت: هم‌چنین سال گذشته ۱۲۰ موافقت اصولی و مجوز ایجاد تأسیسات گردشگری صادر کردیم که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بوده و بیشترین حجم سرمایه‌گذاری گردشگری در بین استان‌های کشور است.

در ادامه جلال موسوی مشاور و مدرس امور مالی و مالیاتی به برخی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه بیمه و مالیات سرمایه‌گذاران اشاره و تأکید کرد: اگر چه برخی فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه گردشگری از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند، اما هر سرمایه‌گذار باید تکالیف قانونی خود در این زمینه را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه تراکنش‌های حساب مرجع تعیین مالیات محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری از همان ابتدای آغاز به کار و شروع فرآیند سرمایه‌گذار هر نوع تراکنش مالی که در حساب‌ها دارد را باید مد نظر داشته باشد و برای برخورداری از معافیت در اداره امور مالیاتی پرونده تشکیل دهد.

همایش تخصصی بایدها و نبایدهای مالیاتی و بیمه‌ای با حضور مشاوران، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری در موزه بزرگ خراسان برگزار شد.