مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد:

کمبود ۲۰ هکتار فضای توقفگاهی خودروهای سنگین در مشهد

در سال جاری نیز، ساخت توقفگاهی به مساحت ۴۲ هزار مترمربع اجرایی شد که تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: در طرح محدوده بندی ورود خودرو‌های باری به مرکز شهر در شورای همتا سه محدوده تعریف شد که محدوده قرمز ورودی‌های اطراف حرم است، ساعت مجاز تردد و فعالیت خودر‌های سنگین و نیمه سنگین از ساعت ۱۰ شب تا ۹ صبح است. کنترل مباحث آلودگی محیط زیستی و ترافیکی از موارد ایجاد محدودیت تردد است.

وی با بیان این موضوع که در شهر مشهد ۱۰۰ هزار خودروی فعال باری داریم افزود: ۷۰ هزار مورد از این خودروها سبک و تا وزن بار ۳.۵ تن را شامل می‌شوند، به همین ترتیب از ۳.۵ تا ۷.۵ را خودروهای نیمه سنگین و بالاتر از ۷.۵ را سنگین شامل می‌شوند.

سید جعفر شمس درباره احداث مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین توسط این سازمان در داخل محدوده شهری مطرح کرد: تمام مراکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین زیر نظر راهداری هستند و باید در خارج از محدوده شهری احداث شوند، اما ذیل قانون مربوط به این موضوع، تبصره‌ای وجود دارد که گفته شده، شهرداری کلانشهر‌ها اجازه دارند برای خدمت رسانی به خوردو‌های شهرداری، مرکز معاینه فنی در داخل شهر داشته باشند که در همین راستا، مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین این سازمان تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه گفت: دستگاهی که برای مرکز خریداری شده است، وزنی بالاتر از ۲۰ تن را نیز پذیرش می‌کند. این مرکز در نزدیکی توقفگاه اتوبوسرانی طراحی شده تا از تردد اضافی وسایل حمل و نقل مربوطه در شهر جلوگیری شود.

مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد درباره کمبود فضای توقفگاهی خودروهای سنگین در شهر مشهد گفت: سال گذشته ۵۶۰۲ مورد پارک خودروی سنگین در اطراف شهر داشته‌ایم. در همین راستا ابتدا باید زیرساخت‌های جلوگیری از تخلف را فراهم کرد.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته ۴۹هزار مترمربع در ۴ نقطه فضای پارک ایجاد شده است. در سال جاری نیز، ساخت توقفگاهی به مساحت ۴۲ هزار مترمربع اجرایی شد که تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شمس درباره هزینه پارک خودروهای سنگین در این توقفگاه‌ها گفت: هزینه پارک ۲۴ ساعت خودرو سنگین در این مجموعه‌ها ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. علت و هدف پایین بودن این مبلغ، جمع‌آوری خودرو‌های سنگین از معابر و تجمیع آن‌ها در پارکینگ‌ها است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به کمبود این میزان فضای توقفگاهی برای کلانشهر مشهد گفت: سیاست ما افزایش فضای توقفگاهی است. قبل از جریمه کردن رانندگان، آدرس نزدیکترین توقفگاه به منزل فرد، به وی ارائه می‌شود. اگر استاندارد حداقلی داشته باشیم رانندگان نیز تمایل دارند تا از این ظرفیت استفاده کنند.
وی افزود: ۲۰ هکتار فضای توقفگاهی در ۴ نقطه مشهد باید ایجاد شود که برای این میزان بودجه نداریم و می‌خواهیم با سرمایه گذاری بخش خصوصی این کار را انجام دهیم.