مشهد ناپدید شد

هوای پاک با غول سیبری آمد و چند روزی میهمان مشهدی‌ها بود، اما غول سیبری هوای پاک را با خودش برد و مشهد را با شوک و تشنج روبرو کرد، به گونه ای که در روز دوشنبه مشهد آلوده‌ترین شهر در سطح کشور شد

یاسین حقیقی – فعال اجتماعی

اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته سخت، هوای مشهد همچنان دچار آلودگی شدید است و این آلودگی فقط در سطح مشهد باقی نمانده، بلکه به ارتفاعات و بام‌های مشهد نیز سرایت نموده است.

وقتی در سطح شهر تردد می‌کنید، گمان می‌شود که شهر در یک مه غلیظ غرق شده است، اما با مراجعه به ارتفاعات و نظاره شهر از ارتفاعات مشرف به شهر، به یکباره شهر ناپدید می‌گردد. اما دیو سیاهی، نه تنها شهر بلکه رشته کوه‌های اطراف را نیز بلعیده است آنچنان که حتی ارتفاعات را نیز به وضوح نخواهید دید.


علت این آلودگی چیست؟
رسانه‌ها به نقل از مسئولین عنوان کرده‌اند علت هجوم آلودگی به مشهد، وسایل نقلیه و خصوصاً خودروهای فاقد معاینه فنی است، اما آیا واقعاً تنها علت این آلودگی، خودروها هستند؟!


در همایش تبیین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که یک هفته قبل از این وضعیت در مشهد برگزار گردید، مدیرکل کشوری این ستاد اذعان کرد:
ما میگوییم مازوت سوزی نداریم، ولی اگر نسوزانیم، چگونه برق تولید کنیم؟ خدا را خوش می‌آید که برق را قطع کنیم؟! پس مجبوریم مازوت سوزی کنیم!
امیر محمد پرهام فر در آن همایش گفت: قاچاق به همه چیز ما ربط دارد؛ وقتی قاچاق هست، شما هر چقدر هم پالایشگاه بسازید، وقتی کشش خارج از مرز شما بالا است، فایده و تأثیری ندارد!


وی در همایش تبیین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع فرمانداران ۶ استان افزود: زمانی پالایشگاه ستاره نبود اما اکنون پالایشگاه ستاره را داریم و اگر یک پالایشگاه مانند این پالایشگاه بخواهیم بسازیم، با این مصرفی که اتفاق می‌افتد، پاسخگو نخواهد بود و دوباره در زمستان باید مازوت سوزی انجام دهیم!


اکنون سوال این است که آیا علت حضور غول آلودگی و ناپدید شدن شهر در هاله تیره رنگ آلودگی، تنها به دلیل نداشتن معاینه فنی خودروها است؟! مازوت سوزی به چه میزان در خلق این غول سرطان‌زا، نقش آفرینی کرده است؟! مسئولین برای نجات شهر‌هایی همچون مشهد و جلوگیری از توسعه این آلودگی در سطح کشور چه تدابیری خواهند اندیشید؟! برنامه‌هایی همچون همایش تبیین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه ارتباط و یا تأثیر مثبتی برای برون رفت از این معضلات خواهد داشت؟! و بسیاری سوالات دیگر که در ذهن بسیاری از افراد سطح جامعه در این خصوص نقش بسته است و جوابی برایشان موجود نیست!