پرستاران ، نیازمند رسیدگی هستند

پرستاران ، نیازمند رسیدگی هستند صادق باقری/کارشناس پرستاری تا قبل از دوران کرونا همیشه وقتی صحبت از پرستار و پرستاری به میان می آمد ، اکثریت مردم خاطرات ناخوشایندی از پرستار و کادر پرستاری به ذهنشان متبادر می شد. اما با شیوع کرونا و ایجاد شرایط بحرانی، نقش کادر درمانی و به خصوص کاری که […]

پرستاران ، نیازمند رسیدگی هستند

صادق باقری/کارشناس پرستاری

تا قبل از دوران کرونا همیشه وقتی صحبت از پرستار و پرستاری به میان می آمد ، اکثریت مردم خاطرات ناخوشایندی از پرستار و کادر پرستاری به ذهنشان متبادر می شد.

اما با شیوع کرونا و ایجاد شرایط بحرانی، نقش کادر درمانی و به خصوص کاری که پرستاران انجام می دهند بسیار به چشم آمد و اهمیت فعالیت تخصصی این رشته بر همگان روشن گشت.

البته حتی امروزه با وجود جانفشانی های بسیار کادر پرستاری ، هنوز هم کسانی هستند که می گویند کاری که پرستار انجام می دهد ، وظیفه او بوده و در هر شرایطی باید جان بر کف کار خود را ادامه دهد. اما از طرفی عده زیادی از مردم به این نتیجه رسیدند که ارزش کار پرستار به چه اندازه است و درک کرده اند که اگر شغل پرستاری نباشد چه بلایی بر سر سیستم بهداشتی و درمانی خواهد آمد .

 با تمام این تفاسیر و پر رنگ شدن نقش پرستار در اذهان مردم، اما هنوز هم آن طور که باید و شاید از نظر اقتصادی و معیشتی ، دریافتی های کادر پرستاری کفاف زندگی را نمی دهد مگر آن که پرستار محترم با اضافه کاری و خم شدن زیر بار سنگین کار بیمارستان، تا حدی این کمبودها را جبران کند که متقابلا این فشار، روی زندگی شخصی و سلامت روانی او تاثیر خواهد گذاشت. در یک سیستم هنگامی که دریافتی های پرسنل با مقدار خدمتی که فرد برای سیستم انجام می دهد همخوانی و تناسب کافی نداشته باشد انگیزه ای برای ادامه کار باقی نخواهد ماند .

 لیکن با فشاری که امروزه و در این دوران همه گیری ، گریبان گیر شخص پرستار است هنوز هم به عقیده من تبعیض ظالمانه در دریافتی ها و حقوق اشخاص مختلف بسیار پر رنگ و آزاردهنده است. سیستمی که بخش عظیمی از بار کاری آن را پرستاران به دوش می کشند نباید از کنار ایجاد انگیزه و امید برای این قشر پرکار به راحتی گذر کند.

 در کشوری که هر پرستار ممکن است به ۵ نفر و یا حتی تعداد بیشتری از بیماران خدمت رسانی کند، وجود این سطح از بی توجهی نسبت به قشر پرستار، کم لطفی و نا عادلانه است. کما اینکه صرف ایجاد انگیزهای لفظی و زبانی که این روزها پرستاران را بیشتر مخاطب قرار می دهند فقط بخش کوچکی از نیاز های روحی و روانی کادر پرستاری را پوشش می دهد و دردی از اصل مشکل دوا نمی کند.

 جالب توجه است که بگویم ما شاهد تلاش پرستارانی هستیم که در این دوران همه گیری و با وجود رشادت های فراوان در عرصه سلامت، هنوز هم چشم انتظار استخدامی و رفع مشکلات شغلی و مالی هستند. پرستاری که مجبور است برای رفع مشکلات اقتصادی خود، دو شیفت و سه شیفت در چند جای مختلف مشغول به کار باشد، با کدام نیرو و انرژی قرار است در این سیستم باقی بماند و ما انتظار داشته باشیم که کاری با بازدهی بالا انجام دهد.

از طرفی تفاوت بسیار زیادی که بین دریافتی پرستاران در داخل و خارج از کشور وجود دارد همکاران را نسبت به خدمت در کشور خود دلسرد کرده و وسوسه مهاجرت را در دلشان می پروراند.

 پرستاری که از خانواده و عمر و جوانی خود برای این مرز و بوم گذشته و جانفشانی می کند؛ بیشتر از پاداش های لفظی، نیازمند رسیدگی به مسائل و مشکلات اقتصادی می باشد.

پرستارها انسان های نجیب و صبوری هستند که با وجود حجم و فشار کاری و مشقت فراوان با جان و دل مرهم آلام بیماران هستند و به این موهبت الهی افتخار می کنند.

 رضایت و بازیابی تندرستی بیمار باعث خوشنودی پرستاران است و آلام پرستاران با مشاهده سلامت و ترخیصی بیماری که برایش شب و روز پرستاری کرده اند ،  فروکش میکند و اگرچه این کار معامله با خداست ، اما ای کاش سیستم درمانی هم در اندیشه تامین شرایط بهتر برای پرستاران باشد.

با تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و هفته بزرگداشت مقام پرستار بر تمامی پرستارانی که با جان و دل به مردم این مرز و بوم خدمت می کنند ، یلدایتان مبارک باد.