راه آهن خواف- هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب

فرماندارشهرستان خواف : راه آهن خواف- هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است. به گزارش توسعه و اقتصادپایدار، جمهوری اسلامی ایران ۲۸۰۰ میلیارد تومان در راه آهن خواف-هرات سرمایه‌گذاری کرده است که این پروژه با […]

فرماندارشهرستان خواف :

راه آهن خواف- هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب

راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است.

به گزارش توسعه و اقتصادپایدار، جمهوری اسلامی ایران ۲۸۰۰ میلیارد تومان در راه آهن خواف-هرات سرمایه‌گذاری کرده است که این پروژه با حضور ویدئوکنفرانسی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در تهران و کابل افتتاح شد.

حسین سنجرانی فرماندار شهرستان خواف گفت: مسیر ریلی خواف به هرات یکی از طرحهای بسیار مهم ملی و بین‌المللی است که نه تنها موجب افزایش ارزآوری اقتصادی، حمل ارزان و با صرفه کالا بین ایران و افغانستان می‌شود بلکه بر ثبات و امنیت، ظرفیتهای اشتغالزایی و ارتقاء وضعیت اقتصادی کل منطقه می‌افزاید.

وی هدف از تکمیل این مسیر را توسعه در فرایند های زیرساختی کشور افغانستان عنوان کرد و افزود: علاوه بر ظرفیتهای حمل ریلی بار و کالا، با بهره‌برداری راه‌آهن خواف – هرات سالانه یک میلیون نفر مسافر نیز امکان رفت و آمد با قطار را در مسیر ایران و افغانستان خواهند یافت.

 سنجرانی یادآور شد: توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و افغانستان با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به دیگر مناطق بین‌المللی و همچنین امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال شرق افغانستان از دیگر اهداف این طرح ملی می‌باشد.

گفتنی است راه‌آهن خواف ــ هرات به‌طول ۲۲۲ کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو) جمعاً به‌طول ۶۷ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است، در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به‌طول ۷۲ کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه می‌یابد و قطعه ۴ آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به‌طول ۷۶ کیلومتر است./حفیظ راضی