نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد با اشاره به اینکه مشهد دومین قطب نمایشگاهی کشور است، گفت: در هر کشوری، نمایشگاهها بهعنوان آینه پیشرفت و اقتصاد محسوب میشوند واین در حالیست که هرساله حدود ۳۲ هزار نمایشگاه در کل دنیا برگزار میشود که بیش از ۵۵۱ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد میکنند.
وی ادامه داد: به همین دلیل و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه در کشورهای توسعه یافته، نمایشگاه بینالمللی مشهد متمرکز است تا فعالیتهای نمایشگاهی و همایشهای تخصصی را بیش از پیش گسترش دهد.
سلطانی تصریح کرد: راهبرد اصلی ما درآینده پیش رو این است که غرفههای غیربومی اعم از خارج استان و خارج از کشور، نمایشگاه مشهد را حلقه اتصال تولید داخل با بازارهای صادراتی بدانند. به همین علت طبق برنامهریزی رسمی، اولین نمایشگاه بینالمللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از اول تا چهارم آبانماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار میشود.
وی در ادامه گفت: ما از مجریان نمایشگاهها خواستهایم تا با توجه به اهمیت نمایشگاههایی که برگزار میکنند، تورهای تجاری به کشورهای منطقه، از جمله افغانستان را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین یکی از برنامههای ما راهاندازی بخش تورهای تجاری و سامانه باشگاه مشترک نمایشگاه است که امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.
وی در خصوص برنامههای آینده نمایشگاه بین المللی مشهد با توجه به جایگاه ویژه آن در منطقه اظهار کرد: نمایشگاه بینالمللی مشهد هر سال بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاهی را برگزار میکند. این نمایشگاه در چارچوب برگزاری رویدادهای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، با برگزار کردن ۷۵ رویداد خارجی در چهار قاره، مشارکت در نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی و اعزام هیات های تجاری، دستاوردهای چشمگیری دارد.
وی خاطر نشان ساخت: در طول فعالیت خود به موفقیتهای منحصر به فردی دست یافته ایم، که از آن میتوان به تدوین تنها استاندارد خدمات نمایشگاهی کشور و اخذ مستمر از اداره کل استاندارد، تدوین اولین برنامه راهبردی نمایشگاهی کشور، دریافت گواهینامه استاندارد ایزو و عضویت در مجامع بینالمللی از جمله انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) اشاره کرد.
سلطانی تاکید کرد: در سال جاری، برگزاری ۶۲ عنوان نمایشگاهی در دستور کار داریم. تاکنون ۳۰ عنوان نمایشگاهی در ۱۷ دوره برگزار شده که حدود ۱۸۰۰ شرکت غرفه دار و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است.
سلطانی بیان کرد: برنامه ما برای آینده شامل برگزاری پیوست رویدادهای فرهنگی در حاشیه هر نمایشگاه است. از مجریان خواسته ایم که پیشبینی برگزاری بستههای فرهنگی و پیوست رسانهای را داشته باشند. همچنین، عناوین جدیدی در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در تقویم سالانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان بیان داشت: استان خراسان رضوی دروازه دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای میانه است.
محمود سیادت تصریح کرد: نخستین بار اوایل دهه هشتاد بود که همزمان با ورود آمریکا به افغانستان، رویداد مشابهی در مشهدالرضا(ع) با حضور ۱۴ کشور دنیا برگزار شد. اکنون مایه خرسندی است که در مقیاسی بسیار بزرگتر این رویداد در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار می شود تا بسیاری از آنهایی که هنوز دانستههایشان نسبت به بازار افغانستان قدیمی است، بتوانند با حقایق دوران فعلی آشنا شوند.
وی ادامه داد: امروزه در چهار حوزه، فرصتهای تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد. علاوه بر این، ترکمنستان که تا پیش از این بهدلیل اختلافات پرونده تبادل گاز و انرژی، روابط کمرنگی با ایران داشت، با تلاش دولت سیزدهم به صف مشتریان جدی محصولات ایرانی پیوسته است و کشورهای دیگر همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز شرایط مشابه ای دارند.
رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان اظهار داشت: طی سه سال گذشته، سراسر افغانستان به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده و سند اثبات این ادعا، افزایش چهاربرابری مساحت و سطح معاملات بازار هرات طی این مدت، بهعنوان یک نمونه کوچک است.
سیادت تاکید کرد: خوشبختانه صادرات استان خراسان به افغانستان نیز در ششماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، با ۳۱/۸ درصد رشد از ۸۶۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید در افغانستان، سطح وزنی و ارزشی صادرات ما بیش از پیش افزایش پیداکند.
همچنین مدیرعامل شرکت برگزارکننده نیز گفت متاسفانه غرفهداری شرکتها در نمایشگاههای اقتصادی آسیای میانه، بسیار پرهزینه است و بهطور مثال فقط اعزام و اقامت دو نفر کارشناس غرفهدار از ایران به ترکمنستان به همراه تصدی یک غرفه ۲۴متری، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.
حمید ابراهیمی ادامه داد: بنابراین حضور در این رویداد بومی با کمتر از یکنهم هزینه، فرصت فوقالعادهای برای تولیدکنندگان و تجار خواهد بود.
وی در خصوص جزئیات رویداد پیشرو اظهار داشت: ۱۵۰ مهمان از افغانستان، ۸۰ نفر از ترکمنستان، ۲۰ نفر از تاجیکستان و پنج نفر از سایر کشورهای آسیای میانه حضور خواهند داشت و به نظرمن در این رویداد، فرصت کمنظیری برای رایزنیهای تجاری و معرفی محصولات ایرانی است.
مدیرعامل شرکت برگزارکننده نمایشگاه صادرات به آسیای میانه در بخشی از سخنان خود به اهداف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این رویداد فرصتی برای ایجاد بازارهای جدید، شبکهسازی بینالمللی و ارتقای رقابتپذیری محصولات ایرانی است. علاوه بر آن، نمایشگاه به تقویت گردشگری تجاری و کاهش هزینههای شرکتها کمک میکند.
ابراهیمی از حضور ۸۴ شرکت تولیدی و خدماتی در این نمایشگاه خبر داد که برخی از آنها تجربه فعالیت در بازارهای بینالمللی را دارند.
وی گفت: همچنین چهار نشست تخصصی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد که یکی از این نشستها با حضور ۳۱۰ نفر از تولیدکنندگان ایرانی و مهمانان بینالمللی برگزار میشود و جلسات (B2B) نیز در روزهای نمایشگاه در جریان خواهد بود تا شرکتها بتوانند به طور مستقیم با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کرده و به نتایج دلخواه خود دست یابند.
دیدگاه بسته شده است.