نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، حمید شکری خانقاه در یادداشتی نوشت :”اعتماد”کلید اصلی روابط پایدار و اصیل است.
عضو هیئت موسس «خانه روابط عمومی ایران» نوشت : روابط عمومی ها اگر با پدیده سفید شویی مواجهه شوند، اعتماد را از جامعه می گیرند و رسانه ها به این بی اعتمادی دامن خواهند زد.تزلزل اعتماد معمولاً از عدم همدلی با دیگران آغاز میشود که میتواند منجر به اختلال در ارتباطات، ارتباطات نادرست و ناقص، نابردباری و کاهش تحمل و درک صحیح دیگران و اجتناب از حمایت، احساس انزوا و تنهایی و یاس اجتماعی، عدم مشارکت و ایجاد قضاوتهای نادرست درباره نیتها و رفتارهای مسئولان و مدیران شود.شکری خانقاه نوشت: از نظر من اعتماد کلید اصلی ایجاد روابط پایدار و مؤثر است. ما باید در نظام حکمرانی و ارتباطات سه سویه جامعه، دولت و ذینفع اضلاع اصلی اعتماد را تکمیل کنیم. اصالت، منطق و همدلی از اصول اساسی اعتماد آفرینی در نظام ارتباطات یکپارچه کشور هستند.اصالت باصداقت و یکپارچگی در گفتار و رفتار، منطق با استناد به دلایل منطقی و مستند برای اقدامها و همدلی و همدردی با درک و احساس نگرانیها و دغدغههای دیگران معنی پیدا میکند. ما با تقویت این اصول، میتوانیم به یک جامعه پایدارتر و همدلتر به وفاق ملی دست یابیم.
روابط عمومی “یکرنگ” باشید!
نویسنده کتاب «برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی» در این نوشتار ادامه داد: «روابطعمومی» باید از فریب افکار عمومی اجتناب کرده و با مردم یکرنگ باشد. روابط سبز رویکردی کلیدی در بهبود ارتباطات اعتمادآفرین در سازمانهاست. روابطعمومیها باید با استفاده از روشهای مثبت، باعث ایجاد یک روابطعمومی سبز و کارآمد شوند.گاهی در برخی روابطعمومیها با روشهای منفی و چندرنگی مثل؛ آبیشویی، زردشویی، صورتیشویی، نارنجیشویی و سفیدشویی مواجهه میشویم.روابطعمومی سبز رویکردی کلیدی در بهبود ارتباطات سازمان با جامعه است که میتواند باتکیهبر اصول امید آفرینی، تأثیرگذار و اثربخش ایفای نقش کند.مترجم کتاب «نگرش انتقادی به روابط عمومی» خاطرنشان کرد: روابطعمومی حرفهای برای ایجاد اعتماد و امید در جامعه باید از دادهمحوری به دانشمحوری عبور کرده و کنشگری سبز را بهعنوان یک راهبرد کلیدی اتخاذ کند. استراتژی روابطعمومی سبز بر پایه عدالتمحوری و رفع تبعیض، اخلاقمداری و معناگرایی با تأکید بر بهبود کیفیت زندگی، شفافیت و ارتقای سلامت عمومی جامعه و عدم پنهانکاری ایجاد میشود.نویسنده کتاب «روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی» یادآوری کرد : روابطعمومی باید مدیریت ناشناختهها را پیاده کند. برخی روابطعمومیها با رویکرد ارتباطی منفی گام برمیدارند و از راهبردهای منفی آبی شویی که برای پوشاندن رسواییهای سازمانی و دولتی علیه شهروندان، نارنجی شویی که برای پنهانکردن فرایندهای تولید ناسالم و غیرانسانی کالاها علیه مصرفکنندگان، صورتی شویی که برای پنهانکردن بیعدالتی جنسیتی در تولید یا مدیریت و زردشویی که برای پاککردن بیعدالتی شرکتها علیه کارگران و کارمندان و سفیدشویی که برای پنهانکردن ناکارآمدی سازمانها در قبال نیازها و نگرانیهای مردم بکار گرفته میشوند در واقع در درازمدت باعث ازبینبردن اعتماد و سرمایه اجتماعی میشوند.روابطعمومی سبز حامی عدالت و تقویت اعتماد در مردم است و کاملاً در تضاد با روابطعمومی منفی بهحساب میآید و راهکار مؤثری برای مقابله با شایعات و ایجاد امید در مردم است.
روابطعمومی مثبت و سبز، حامی سلامت اجتماعی در تلاش برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت عمومی، مدافع حمایت از برنامههای بهداشتی، آموزشی و تقویت سرمایه اجتماعی و وفاق ملی است. روابطعمومی مثبت و اعتمادآفرین طرفدار حقیقت و ضد تحریف است و خود را متعهد به صداقت و شفافیت در ارتباطات میداند و مأموریت خود را حمایت از حقوق افراد، ترویج عدالت اجتماعی و اقتصادی و ایجاد فرصتهای برابر و حمایت از گروههای آسیبپذیر در مقابل تبعیضها میداند.
مدرس علوم روابط عمومی و ارتباطات کشور افزود: سه اصل اساسی اصالت، منطق و همدلی به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و شایعات کمک میکند و اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی را تقویت میکند.وی تصریح کرد : روابطعمومی مثبت و سبز حامی منافع عموم و پشتوانه سازمان است، سازمان باید منافع عمومی را بر منافع شخصی یا گروهی ترجیح و اولویت اول قرار دهد و بهعنوان یک نهاد مسئول در جامعه عمل کند.این اصول باید برای ایجاد یک برند یا نیکنامی سازمانهای موفق در نظر گرفته شوند که نهتنها به اهداف اقتصادی میپردازد، بلکه به بهبود وضعیت جامعه نیز کمک میکند./
دیدگاه بسته شده است.