مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت:

مشهد رکورد دار تولید عسل در استان

بیش از ۷۵۰ تن عسل تولیدی خراسان رضوی توسط زنبورستان‌های مشهد تولید می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده رتبه اول بودن مشهد در تولید عسل سطح استان است.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ علی اکبر قارزی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه مشهد رتبه اول استان در تولید زنبور عسل است، گفت: مشهد دارای ۶۲۰ زنبورستان و بیش از ۱۳۰ هزار کلنی با تولید عسل ۷۵۰ تن می‌باشد.

این مقام مسئول طی بازدید یکی از واحد پرورش ملکه زنبور عسل با اشاره به نقش زنبور عسل در کشاورزی و محیط زیست گفت: در این واحد سالانه حدود ۲۰۰۰ ملکه زنبور عسل باکره و حدود ۳۰۰ ملکه جفت خورده تولید می‌شود.

قارزی ادامه داد: این ملکه‌ها عمدتاً نسل یک نژادهای هیبرید کارنیکا، کردوان و … با نژاد زنبورهای بومی بوده که دارای پتانسیل افزایش تولیدات زنبور عسل می باشند.

وی افزود: از مزایای این ملکه‌ها میتوان به راندمان بالاتر در افزایش جمعیت و تخم ریزی بالا، مقاومت بیشتر نسبت به نوسانات دمایی، افزایش و بهبود راندمان در تولیدات زنبور خصوصاً عسل، آرام و کم نیش بودن کلنی اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد اذعان کرد: با توجه به شرایط مناسب بارش در سال جاری پیش بینی می‌شود تولید عسل در سال جاری رشد چشمگیری داشته باشد.