مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:

جهان همچنان برای معلولان وضعیت مناسبی ندارد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن روز جهانی معلولان گفت: شعار امسال روز جهانی معلولان حاکی از حق دسترس‌پذیری برای معلولان و افراد کم‌توان است.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مسعود فیروزی در نشست خبری روز جهانی معلولان در جمع خبرنگاران گفت:امسال بنا را بر اطلاع‌رسانی زودتر قرار دادیم تا اصحاب رسانه بیش از پیش از مسائل معلولان آگاهی یابند.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی معلولان “باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیای دسترس‌پذیر” نامیده شده است که حاکی از حق دسترس‌پذیری برای معلولان و افراد کم‌توان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: امروزه برخی کشور‌ها از معدل جهانی ارائه خدمات به افراد ناتوان و کم‌توان جلوتر و برخی عقب‌تر هستند؛ اما در واقع جهان همچنان برای معلولان مناسب نیست.

وی در خصوص جمعیت معلولین گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰میلیون فرد معلول در جهان هستند، اما افراد کم‌توان و ناتوان که عمدتاً سالمندان را شامل می‌شود نیز به جرگه کسانی که در تعریف جهانی “عدم کارایی” دارند، می‌پیوندند؛ بنابراین آمار‌های جهانی حاکی از وجود ۱۲ تا ۱۵درصد افراد کم‌توان در کل جهان است.

فیروزی در خصوص مستمری مددجویان اظهار کرد: در دولت فعلی و طی دو سال گذشته، نزدیک به ۶۰درصد افزایش مستمری را شاهد بوده‌ایم و اکنون در شرایطی هستیم که در خراسان رضوی یک نفر معلول پشت نوبت دریافت مستمری نداریم.
وی با تاکید بر نیاز بازنگری قانون حمایت از معلولان، تصریح کرد: لازم است ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان بازنگری شود تا بودجه کافی در اختیار بهزیستی قرار گیرد و بتوانیم قانون را به صورت کامل اجرا کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص ارقام پرداختی در حوزه مستمری‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ مرکز شبانه‌روزی در سراسر استان خراسان رضوی وجود دارد که در این مراکز از ۶ هزار و ۶۴۶ نفر نگهداری می شود و در مجموع ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه این افراد می‌شود. در قسمت ارائه خدمات در منزل، ۸۲۰ میلیون تومان در ماه پرداخت می‌کنیم. مراکز روزانه غیردولتی نگهداری از معلولان با ظرفیت پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر، ماهانه ۶ میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قسمت کمک هزینه‌های لوازم بهداشتی، ماهانه ۷ میلیارد تومان برای ۱۱ هزار و ۷۱۶ معلول بسترگرا هزینه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به مسئله سالمندی در ایران گفت: نرخ سالمندی در جهان ۱۲.۵درصد و در ایران ۹.۵درصد است که اکنون رقم بالایی نیست. اما با توجه به سنین کنونی جامعه رو به افزایش خواهد بود.

وی افزود: بالاترین نرخ‌های سالمندی جهان مربوط به ژاپن و کشور‌های اتحادیه اروپا با ۱۶درصد است و این در حالی است که این کشور‌ها توسعه یافته به حساب می‌آیند. اما چرا سالمندان آن‌ها دچار مشکل نمی‌شوند؟

فیروزی ادامه داد: سالمندی پویا باید در جامعه نهادینه شود تا مثلاً جوانی که اکنون ۳۲ساله است در سال ۱۴۳۰ که ۶۲ ساله می‌شود دچار آسیب‌های سلامتی و اقتصادی نباشد.

وی افزود: در خراسان رضوی اکنون چهار خانه سالمندی مستقل با ظرفیت ۱۰ نفر راه‌اندازی شده است که ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان یارانه و آذوقه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

فیروزی در خصوص معلولین مجهول الهویه نیز گفت: در حال حاضر، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از معلولان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی ما مجهول الهویه هستند و چیزی در حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه دریافت می‌کنند. ضمن اینکه معلولان رها شده و مجهول الهویه عمدتا نوزاد هستند که تحویل شیرخوارگاه حاکمیتی علی اصغر (ع) یا مرکز نگهداری از نوزادان معلول شهید فیاض بخش مشهد می‌شوند و با حکم قضایی، شناسنامه دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به راه اندازی اولین “قرارگاه دسترس پذیری” اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور به کوشش استاندار خراسان رضوی، قرارگاه دسترس پذیری تشکیل شد که هدف آن، ساختن فضایی بهتر برای زیست معلولان و افراد کم توان می‌باشد.

دبیر قرارگاه دسترس پذیری خراسان رضوی افزود: سند تحول عمرانی خراسان رضوی با ۱۱ بند، یکی از دستاورد‌های خراسان رضوی است که برای اولین بار، دستور دسترس پذیری اماکن مختلف عمومی و دولتی در آن قید شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این دستور، ۷ شهرستان بزرگ یا پر چمعیت مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه و تربت جام باید مراتب دسترس پذیری را برای حدود ۳هزار موقعیت ساختمانی، معابر و… برای افراد کم توان و ناتوان دسترس پذیر کنند./