علی مهرپور لشکناری کارشناس ارشد تجارت بین الملل :

توسعه تجارت بین‌الملل، چرا و چگونه

تجارت بین‌الملل به معنای تبادل کالاها، خدمات سرمایه و اطلاعات بین کشورها و اقلیم‌ها می‌باشد.

توسعه تجارت، ایجاد ارزش بلند مدت برای یک سازمان از طریق مشتری‌ها، بازارها و روابط است.

 این امر با تمرکز برحفظ مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید بازار و دسترسی به آنها وهمچنین ایجاد روابط بر اساس اعتماد و صداقت جهت تسهیل فرصت‌ها شکل می‌گیرد.

 از لحاظ جنبه داخلی نیز شامل بهبود کیفیت محصولات و خدمات در بازارهای مختلف در سراسر جهان می باشد.

بزرگترین دلیل کشورهای مختلف برای تجارت، توزیع نامتعادل منابع و امکانات طبیعی و همچنین نیروی کار و منابع انسانی می‌باشد و با تعامل در زمینه تجارت بین الملل  می توانند به آسانی از تمامی منابع و امکانات دیگر کشورها استفاده نمایند.

تجارت جهانی به کشورهای ثروتمند این امکان را می‌دهد تا از منابع خود اعم از نیروی کار، فناوری یا سرمایه استفاده موثرتری داشته باشند ؛ اما از آنجایی که ممکن است برخی کشورهای دارای دارایی و منابع طبیعی مختلف اعم از زمین ، نیروی کار، سرمایه و فناوری ، نتوانند کالاهای موثری را به صورت انفرادی تولید کنند ، لذا می‌توانند با تجارت و تعامل با دیگر کشورها نقاط ضعف خود را بهبود بخشند.

این امر در بحث تجارت به عنوان تخصص در تجارت بین اللمل شناخته می‌شود.

تجارت بین‌الملل به معنای تبادل کالاها، خدمات سرمایه و اطلاعات بین کشورها و اقلیم‌ها می‌باشد.

این فرایند تجاری به دنبال تبادل انواع کالاها و خدمات از یک کشور به دیگری،  به منظور برآورده کردن نیازها و مصالح مختلف اقتصادی و اجتماعی می باشد .

تجارت بین‌المللی به عنوان یکی از عوامل اصلی اقتصاد جهانی شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کند.

این تجارت نه تنها به توسعه اقتصادی وایجاد ارتباطات بین کشورها کمک می‌کند، بلکه به افزایش تنوع و انتخاب های موجود برای مصرف کنندگان نیز منجر خواهد شد.

کشورها می‌توانند در کالاهایی که دارای مزیت‌های نسبی هستند با تخصص در آن کالاها، باعث افزایش بهره‌برداری در تولید شوند و کیفیت محصولات و خدمات را افزایش دهند و با افزایش حجم تولید و عرضه کالاها هزینه تولید و خدمات به صورت متوسط کاهش یابد.
از همین رو تولید به مقیاس بزرگتر می تواند باعث افزایش کارایی و افزایش بهره ‌وری شود.

وجود رقابت در بازارهای جهانی می تواند به شرکت‌ها انگیزه دهد تا در بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود تلاش کنند تا با سایر رقبا رقابت کنند و یا بازار‌های جدیدی را به دست آورند.

در کل و به صورت خلاصه ؛ مقوله تجارت بین‌الملل از طریق ایجاد فرصت‌های کسب و کار و افزایش رشد اقتصادی ، تبادل تجربه های فناوری ، بهبود کیفیت محصولات و خدمات ، توسعه بازارها به عنوان یک پیشران مهم در توسعه اقتصادی جهانی عمل می کند که در نهایت در صورت استفاده صحیح ، به رشد اقتصادی کشورها منجر خواهد شد./