مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت:

کمبود ۴ برابری امکانات و نیرو در حوزه اورژانس اجتماعی خراسان رضوی داریم

یکی از فعالیت‌هایی که در بهزیستی به عنوان فعالیت طلایی انجام می‌شود، اورژانس اجتماعی است که در حال حاضر ۲۰۳ نیرو در سراسر استان داریم و اگر بخواهیم پاسخگو باشیم باید امکانات و نیروی تخصصی ما تا چهار برابر افزایش پیدا کند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی که در محل سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، گفت: بهزیستی استان وظایف بسیار متعددی دارد که پیش از تولد افراد شروع می‌شود، در حین دوران زندگی آن‌ها ادامه دارد و حتی با فوت جامعه هدف نیز پایان نمی‌یابد و بعد از فوت ممکن است خانواده نیز تحت پوشش قرار بگیرند. دو گروه افراد شامل افراد دارای معلولیت و افرادی که در حوزه اجتماعی و حمایتی نیاز به خدمت دارند جامعه هدف ما هستند.

وی افزود: جامعه هدف، عائله و ناموس حاکمیت هستند که به‌عنوان افراد زخم خورده در یک جنگ نابرابر فرهنگی آسیب دیده‌اند. در سال گذشته علیرغم محدودیت در اعتبارات، چندیدن ساختمان برای نگهداری و مراقبت از این افراد مورد بازسازی قرار گرفت. توجه به مسائل فرهنگی، رسیدگی به امور درمانی، اوقات فراغت، حرفه‌آموزی، توانمندسازی و ایجاد شرایط برای بازپیوند این افراد با خانواده‌های خود بخشی از اقداماتی است که انجام گرفته است.

کاشت حلزون برای کودکان رایگان انجام می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه کاشت حلزون برای کودکانی که در سن زبان آموزی هستند و زیر ۴ سال سن دارند به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد، گفت: هر کاشت حلزون بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد که توسط دولت به‌صورت رایگان برای این گروه سنی پرداخت می‌گردد. بهزیستی نیز برای تعمیر و تعویض قطعات باتوجه به فاکتوری که ارایه می‌کنند، کمک هزینه‌ای را پرداخت می‌نماید.

مسعود فیروزی درباره وضعیت حق پرستاری و مستمری بگیران این سازمان گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که در حوزه حمایتی-اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت حتی یک نفر پشت نوبت مستمری در حال حاضر وجود ندارد. حدود ۱۱۶ هزار نفر از بهزیستی خراسان رضوی به‌صورت ماهیانه مستمری دریافت میکنند که ۹۵ هزار نفر در حوزه توانبخشی و ۲۰ هزار نفر در حوزه اجتماعی دارای پرونده می‌باشند. تعداد ۳هزار و ۴۰ نفر در این استان حق پرستاری دریافت می‌نمایند.

ایجاد اشتغال برای ۸ هزار و ۵۰۰ مددجو در سطح استان

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال نیز در این نشست خبری درخصوص اشتغال ایجاد شده برای مددجویان، گفت: راه‌های ایجاد اشتغال برای مددجویان متفاوت است. ۷۸ درصد از ایجاد اشتغالات، تسهیلات محور است و هرسال در قانون بودجه تحت عنوان بند ب تبصره ۱۶ و امسال تبصره ۱۸ به نهادهای حمایتی برای اشتغالزایی جامعه هدف ابلاغ می‌شود. در سال گذشته ۸۹۷ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی ابلاغ شد. به‌صورت میانگین مبلغ صد میلیون تومان برای هر ایجاد اشتغال وام لحاظ گردید. متاسفانه بین ابلاغ اعتبار و تخصیص آن از سوی بانک‌ها با مشکل مواجه شدیم. حدود ۲۵ درصد این اعتبار از سمت بانک تخصیص پیدا نکرد و در نهایت توانستیم با استفاده از سایر ظرفیت‌ها برای ۸ هزار و ۵۰۰ مددجو ایجاد اشتغال کنیم.

حمیده محدث افزود: امسال برای ۶هزار و ۶۰ نفر تعهد ایجاد اشتغال تعریف شده و تسهیلاتی که به این منظور ابلاغ گردیده ۴۴۸ میلیارد تومان می‌باشد، این رقم به همراه ۱۴۳ میلیارد تومان از مانده اعتبارات سال گذشته در حوزه اشتغال مددجویان تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در بهزیستی از دو طریق به‌دنبال ایجاد اشتغال هستیم، گفت: ایجاد خود اشتغالی و حمایت از کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را به‌کارگیری می‌کنند از روش‌های ایجاد اشتغال برای این افراد است. در حوزه خود اشتغالی فرد با راهنمایی مددکار و دارا بود شرایط لازم شغلی را راه‌اندازی می‌کند. در حوزه کارفرمایی نیز به کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را استخدام کردند، تسهیلات برای هر نفر تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام اشتغال و سقف کلی ۴ میلیارد تومان تخصیص می‌یابد یا حق بیمه سهم کارفرما توسط بهزیستی پرداخت می‌گردد. قطعا ایجاد اشتغال در حوزه کارفرمایی کمتر به انحراف می‌رود و شاهد تثبیت شغلی، ثبات و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان هستیم.

جمع‌آوری معتادان متجاهر سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

فیروزی در پاسخ به خبرنگار این رسانه درخصوص وضعیت معتادین متجاهر در سطح استان گفت: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر با تعداد ۶ تا ۷ هزار نفر در ۲۳ مرکز استان، سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ما در حال حاضر محدودیت فضا نداریم و اگر امسال منابع مالی تأمین شود مشکلی نسبت به افزایش ظرفیت‌هایمان نداریم. ظرفیت پذیرش نسبت به چند سال پیش ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

۸۵ درصد کودکان کار دارای پدر و مادر هستند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی درباره پرسش دیگر خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار درخصوص وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان اشاره کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ کودک کار و خیابان ساماندهی شدند که ۶۵ تا ۷۰ درصد آن‌ها تابعیت ایران نداشتند و غالباً از کشور افغانستان بودند. کمتر از نیم درصد آن‌ها کودکان بی‌سرپرست هستند که پدر و مادر ندارند، کمتر از ۱۵ درصد تک‌والدی و ۸۵ درصد دارای پدر و مادر هستند. کمتر از ۵ درصد کودکان کار سابقه سوء مصرف مواد مخدر داشتند.

وی افزود: در زمینه کودکان کار و خیابان خانواده‌ها دو دسته هستند. یک دسته از روی ناآگاهی یا به دلیل مطلع نبودن فرزند خود را وارد کار می‌کنند که قبل از جمع‌آوری و غربالگری هشدارها داده شده و از آنها تعهد گرفته می‌شود. دسته دوم خانواده‌هایی هستند که روی کار کودک حساب کردند، بنابراین کودکان بعد از غربالگری به مراکز قرنطینه ما منتقل و اقدامات لازم برای خانواده انجام می‌شود. اگر خانواده شرایط نگهداری فرزند را داشته باشد تحویل خانواده شده در غیر این صورت ‌به مراکز بهزیستی منتقل می‌شوند.

کمیسیون نظارت هرگونه تخطی از دستورالعمل‌های تخصصی و نظارتی رصد می‌شود

فیروزی درباره طرحی تحت عنوان ناظر مطرح کرد: معاون دادستان طرحی با عنوان طرح ناظر تهیه کردند. در این طرح دنبال افرادی هستیم که به بهزیستی مراجعه کرده و به عنوان ناظر اعلام همکاری کنند. آدرس و اسم خانواده‌ها و کودکان کار و خیابان را در اختیار این افراد می‌گذاریم تا نظارت کنند خانواده‌ای که تعهد داده آیا به تعهد خود پایدار مانده است یا خیر.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تخلف در مراکز مختلف گفت: حدود ۱۷۴۰ مجوز داریم که حوزه فعالیت آن‌ها در زمینه‌های مختلف است. کمیسیون نظارت هرگونه تخطی از دستورالعمل‌های تخصصی و نظارتی را رصد می‌کند و بسیار سختگیرانه نسبت به این موضوع رفتار می‌کنیم. پرونده‌های تخلف از نصب تعداد کم ‌دوربین در مرکز، تخلف از دستورالعمل‌ها و نوع برخورد نامتناسب یک مربی متفاوت است.وی افزود: در مرحله اول برای رفع ایرادات تذکر داده می‌شود و در صورت اجرا نشدن مرحله بعد اخطار و اعلام تعطیلی است. علاوه بر بازدیدهای دائمی، هر سه ماه یک بار نهضت بازدید از مراکز را راه‌اندازی کردیم. از تمام مراکز حداقل در سال چهار بار توسط رئیس شهرستان و کارشناس مسائل مرکز بازدید به عمل می‌آید.

خدمت رسانی به ۲۱ هزار و ۹۴۱ نفر توسط اورژانس اجتماعی استان در سال گذشته

فیروزی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌هایی که در بهزیستی به عنوان فعالیت طلایی انجام می‌شود، اورژانس اجتماعی است، مطرح کرد: ۱۲۳ تنها مرجع مداخله در موضوعات مربوط به فوریت‌های اجتماعی است. یکی از مهم‌ترین کاستی‌های اورژانس اجتماعی محدودیت امکانات ‌و منابع است. ۲۰ تیم اورژانس در استان داریم که به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های اساسی را انجام می‌دهند.

وی افزود: در دوران کرونا در سال‌های ۹۸ و ۹۹، تعداد ۱۰۱ هزار و ۷۲۹ تماس، حضور و مداخله داشتیم. با توجه به شرایط کرونا خانه‌نشینی‌ها موجب کودک‌آزاری، همسرآزاری و خشونت‌های خانگی شد، بنابراین تمام امکانات را در سایر بخش‌ها هم بسیج کرده بودیم. در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار و ۳۵۷ نفر و در سال گذشته به ۲۱ هزار و ۹۴۱ خدمت‌رسانی کردیم. همچنین ۸۷۱۲ خدمت سیار و ۶۳۷۵ مداخله در بحران داشتیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه اشاره کرد: تمام تماس‌ها و اعزام تیم‌ها در سطح استان از طریق شهر مشهد اتفاق می‌افتد. همه تماس‌هایی که با اورژانس گرفته شده ضبط می‌شود و هر ادعایی از طرف ما قابل بررسی است. ما این تماس‌ها را به صورت تصادفی نیز بررسی می‌کنیم. گاهی پشت خط ماندن زیاد است. تلاش می‌کنیم در اورژانس مؤثرتر عمل کنیم.

در حال حاضر ۲۰۳ نیرو در سراسر استان داریم که اگر بخواهیم پاسخگو باشیم نیروها و امکانات ما باید تا چهار برابر افزایش یابد.