مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت:

رقابت ۱۵۰ فرهنگی در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز

مشهد برای هشتمین سال متوالی میزبان ۱۵۰ فرهنگی از سراسر کشور در مسابقات قرآن، عترت و نماز خواهد بود

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که با حضور اصحاب رسانه در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، گفت: همواره خراسان رضوی مبدع بسیاری از فعالیت‌های خلاقانه بوده و در حوزه مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان نیز این استان، مبدع این مسابقات بوده است، زیرا امسال هشتمین سالی است که این مسابقات به صورت کشوری برگزار می‌شود اما هجدهمین سال است که در این استان برگزار می‌شود.

میکائیل باقری افزود: هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از ابتدای سال تحصیلی در مدارس سراسر کشور و در مناطق آغاز شد و امسال ۱۰۸ هزار فرهنگی در مسابقات قرآن، عترت و نماز در پنج رشته قرائت، حفظ ۱۰ جز، حفظ کل، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام ثبت نام کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این رقابت‌ها بر خلاف مسابقات دانش‌آموزی که در آموزشگاه برگزار می‌شود، از مرحله منطقه‌ای آغاز می‌شود، به گونه‌ای که حدود ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش در دهه مبارک فجر ۱۴۰۱ مسابقات خود را با حضور ۱۰۸ هزار نفر برگزار کردند. نفرات اول آن مسابقات به مرحله استانی راه پیدا کردند و استان‌ها نیز در هفته بزرگداشت مقام معلم مسابقات خود را برگزار کردند و نفرات برتر که تعدادشان به ۳۲۰ نفر می‌رسید، به مرحله کشوری راه یافتند که از این تعداد بالغ بر ۱۶۰ نفر در بخش آقایان و ۱۶۰ نفر هم در بخش بانوان حضور داشتند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مرحله مقدماتی کشوری اینگونه برگزار شد که شرکت‌کنندگان آثار خود را در سه رشته قرائت، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به وزارتخانه ارسال کردند. همچنین شرکت‌کنندگان رشته‌های حفظ ۱۰ جز و حفظ کل نیز از طریق برقراری ارتباط زنده با داوران در این رقابت‌ها حضور یافتند. در نهایت از بین این ۳۲۰ نفر بالغ بر ۱۵۰ نفر به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

وی درباره ایرادات برگزاری این مسابقات مطرح کرد: یکی از ایرادهایی که به مسابقات آموزش و پرورش وارد می‌شود، این است که معمولاً مسابقات را در گوشه‌ای از اردوگاه و دانشگاه فرهنگیان انجام می‌دهیم و کمتر توانستیم این مسابقات را به صحنه بیاوریم و در منظر عموم برگزار کنیم؛ در واقع به نوعی نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم؛ از این‌ رو با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، بنا شد این دوره از مسابقات به جز رشته احکام سایر رشته‌ها را در حرم مطهر برگزار کنیم تا مجاوران و زائران امام رضا(ع) هم بتوانند از برکات این مسابقات بهره‌مند شوند و مهارت‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان را ببینند.

باقری درباره زمان بندی مسابقات افزود: افتتاحیه این مسابقات ۳۰ خرداد و اختتامیه آن نیز اول تیر ماه سال جاری در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. همکاران فرهنگی آقا در محل دارالقرآن کریم و همکاران فرهنگی خواهران در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی روز ۳۱ خرداد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.