استاندار خراسان رضوی گفت:

میزبانی ۴۰ میلیون نفری در مشهد، چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ است

در افق ۱۴۰۴ با زیرساخت‌های فعلی باید آمادگی لازم برای پذیرایی از ۴۰ میلیون زائر و مسافر را داشته باشیم

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ استاندار خراسان رضوی در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: امسال در حوزه خدمت‌رسانی به زائران مسئله حادی که فراگیر و مستمر باشد، به ما انعکاس داده نشد.

وی افزود: خدمت‌رسانی به زائران در این بازه زمانی یک ماهه به خوبی صورت گرفت؛ هر چند خالی از اشکال نبوده اما در کلان موضوع صرف نظر از همه موارد و مشکلات جزئی این توفیق فراهم شد تا بتوانیم همراه با تمام دستگاه‌های متولی و نهادهای مردمی خدمت‌رسانی شایسته به زائران رضوی را داشته باشیم.

یعقوبعلی نظری درخصوص تشکیل کارگروه زیارت مطرح کرد: با تشکیل کارگروه ملی زیارت در تهران از یک پشتوانه ملی در خدمت‌رسانی به زائران و مسافران برخوردار شدیم و در سطح ملی دوستان پای کار بودند و عزم و اراده در این خدمت‌رسانی ملی بود.

استاندار خراسان رضوی درباره تعداد مسافران نوروزی عنوان کرد: سال گذشته با وجود حاکم بودن فضای کرونا بیش از هشت میلیون زائر به مشهد مشرف شدند. بر این اساس با توجه به رفع محدودیت کرونایی امسال ورود حدود ۱۰ میلیون زائر به مشهد و حدود ۱۴ میلیون مسافر به استان پیش‌بینی شد که این آمار پیش‌بینی شده در بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین امسال تحقق پیدا کرد.

نظری درخصوص میزان استفاده مسافران نوروزی از حمل و نقل گفت: در ایام نوروز امسال ۸۶ درصد از طریق جاده به مشهد سفر کردند که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ۶ درصد زائران با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به مشهد سفر کردند که نسبت به مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است. همچنین پنج درصد از زائران از حمل‌ونقل ریلی برای سفر استفاده کردند که نسبت به مشابه سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است. سه درصد از مسافران نیز از حمل‌ونقل هوایی برای سفر به مشهد استفاده کردند که نسبت به سال گذشته بیش از پنج درصد افزایش داشته است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ با زیرساخت‌های فعلی باید آمادگی لازم برای پذیرایی از ۴۰ میلیون زائر و مسافر را داشته باشیم.

وی افزود: ایجاد شهر فرودگاهی در حال پیگیری است. همچنین استفاده از قطار سریع‌السیر نیز از اقداماتی است که ظرفیت سفر زائران به مشهد را گسترش می‌دهد که این فرایند زمان‌بر خواهد بود و چندین سال زمان می‌برد.