مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد خبر داد:

افزودن ۲۱ خودرو عملیاتی به ناوگان آتش‌نشانی مشهد در سال جاری

احداث و توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خرید خودرو و تجهیزات آتش‌نشانی، آموزش ایمنی شهروندان از جمله برنامه‌های راهبردی سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد است

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد در نشست با خبرنگاران در خصوص استفاده از ظرفیت ۸ تا ۱۰هزار نفری آتش‌نشانان داوطلب در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: ما در امسال هیچگونه استفاده خاصی از این ظرفیت نداشته‌ایم اما در سال آینده برنامه‌هایی برای تحت پوشش قرار دادن آتش‌نشانان داوطلب داریم و شاهد نقش‌آفرینی این دوستان در مانورها و برنامه‌های دیگر خواهیم بود.

آتشپاد دوم مجید فرهادی با اشاره به اینکه در حوزه اطفای حریق و امداد و نجات ۶۰۶ هزار و ۶۴۸ تماس با مرکز برقرار شده است، اشاره کرد: از این تماس‌ها ۳۰ هزار و ۵۹۱ تماس عملیاتی بوده که این آمار بسیار عجیب و وحشتناک است. عجیب‌تر و تأسف‌آورتر از این آمار مزاحمت‌های تلفنی و تماس‌های اشتباه است که ۲۰۴ هزار و ۲۵۸ تماس مزاحمی و ۲۵۸ هزار و ۳۰۲ تماس اشتباهی در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم. ۴۰ هزار و ۴۱۳ تماس مشاوره و ۷۳ هزار و ۱۲۰ مورد سایر تماس‌ها بوده است.

وی افزود: ما در زمینه مزاحمت از دو شهروند شکایت کردیم که یک نفر در یک روز ۱۵۰ مورد تماس مزاحمی با آتش‌نشانی گرفته بود و در نتیجه شکایت ما، موظف به پرداخت جریمه نقدی و دچار مشکلات بانکی شد و تمام خطوط تلفنی وی نیز قطع گردید.

حمایت از دانش‌بنیان در دستور کار

فرهادی درباره حمایت از اختراعات آتش‌نشانان مشهد مطرح کرد: بحث حمایت از دانش‌بنیان‌ها را در دستور کار داریم. امسال مناقصه‌ای در سازمان آتش‌نشانی برگزار شد در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کالای داخلی. پمپ‌های هیدرولیک تولید داخلی را امسال خریداری کرده‌ایم و همکاران ما در آتش‌نشانی مشهد هم اگر اختراعاتی داشته باشند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: ما اولین پهباد آتش‌نشان را در مشهد طی ۸ سال گذاشته ساخته شد اما بهره‌برداری از آن صورت نگرفت؛ همچنین ۲ ربات آتش‌نشان را در مشهد تولید کردیم که آن‌ها هم مورد استفاده قرار نگرفت، اما در دستور کار داریم تا این اختراعات رفع ایراد شوند و این تجهیزات را مورد استفاده قرار دهیم.

درخواست رسمی جذب ۲۰ بانو آتش‌نشان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به استفاده از ظرفیت بانوان آتش‌نشان عنوان کرد: نظر مدیریت شهری و سازمان آتش‌نشانی این است که نیاز به ایستگاه بانوان در آتش‌نشانی داریم. در حال حاضر در زمینه آموزش از بانوان استفاده می‌کنیم و ۶۰ نفر بانو با ما همکاری دارند که ۳۰ نفر ثابت در حوزه آموزشی هستند. در زمینه علمیات، استخدام نداریم اما ۸ نفر در بخش اداری فعال هستند؛ استخدام بانوان در بخش عملیات سازوکار و مجوزهای خاصی می‌خواهد که در حال انجام پیگیری‌های لازم هستیم و نامه جذب نیرو را نوشتیم و اشاره شده است که به استخدام ۲۰ نفر بانو نیاز داریم.

خرید و افزایش ۲۱ خودرو عملیاتی در سال جاری

فرهادی مطرح کرد: در سال جاری ۲۱ دستگاه خودرو در قالب خرید جدید، اورهال و کاربری‌سازی به ناوگان آتش‌نشانی اضافه شده است و ۲ دستگاه خودرو (پلت‌فرم و نردبان) نیز جهت نوسازی و بهینه‌سازی تحویل پیمانکار شده است، این در حالی است که اورهال و کاربری‌سازی ۲۳ دستگاه شاسی خودرو نیز تحویل پیمانکار شده است.

وی احداث و توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خرید خودرو و تجهیزات آتش‌نشانی، آموزش ایمنی شهروندان را از جمله برنامه‌های راهبردی سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد عنوان کرد و افزود: ایستگاه‌های مفتح و عسگریه توسعه یافته است. تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۴ مطابق برنامه ۵۸ ایستگاه در سطح شهر مشهد است، ضمن اینکه پرسنل عملیات ۱۴۳۶ نفر، پرسنل فرماندهی ۳۴ و پرسنل ستاد ۱۵۱ نفر هستند.

هم اکنون هزار و ۶٠٠ آتش نشان در ۵۴ ایستگاه کلانشهر مشهد خدمت‌رسانی می کنند.