مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت:

کمبود ۵۰ درصدی واگن در قطار شهری مشهد

یکی از معضلات در خطوط قطار شهری مشهد کمبود ناوگان در خط یک است و آبان‌ماه امسال شهرداری را موظف به خرید ۶۰ دستگاه واگن کرده‌اند

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: در مشهد از سال ۱۳۷۰ مطالعات شبکه ریلی آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ به اتمام رسید که برای مشهد چهار خط پیش‌بینی شده بود. عملیات اجرایی از سال ۱۳۷۹ با احداث خط یک آغاز شد و ۱۲ سال پیش در ۲ اسفند ۱۳۸۹ خط یک به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۹۵ نیز فاز یک خط ۲ به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در حال حاضر خط یک کامل است، خط ۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و همکاران در تلاش هستند فاز یک خط سه حد فاصل ترمینال تا میدان شهدا را با تامین مالی در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسانند. محموله اول ریل اواخر دی ماه دریافت شده است. با افتتاح این خط علاوه بر فرودگاه و راه‌آهن، اتصال ترمینال به حرم را نیز شاهد خواهیم بود.

وحید زمانیان وحیدی با اشاره به اینکه یکی از معضلات پیش روی در قطار شهری مشهد کمبود ۵۰ درصدی ناوگان در خط یک است، مطرح کرد: خط یک با ۱۲۰ دستگاه واگن طراحی شده بود که در حال حاضر تنها ۶۰ واگن موجود داریم. در آینده با افتتاح فاز یک خط سه، حجم مسافرها به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند، بنابراین تامین ۶۰ واگن تکمیلی ضرورت دارد. در این زمینه پیگیری‌هایی در سال‌های گذشته انجام شده و در آبان ماه امسال نیز شهرداری را موظف به خرید ۶۰ دستگاه واگن کردند.

وی افزود: همچنین اتصال خط مشهد-گلبهار را در ادامه فعالیت‌های قطار شهری نیز داریم و پیش‌بینی شده است این خط در دپوی پایانه وکیل‌آباد به شبکه حمل‌ونقل ریلی منتقل شود. در حال حاضر مراحل انتخاب مشاور را برای برگزاری مناقصه طی می‌کنیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد داشته باشیم و در ظرف ۳ تا ۴ سال آینده، ۶۰ واگن را تحویل بگیریم و به خط یک اصافه کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد درباره هزینه‌های سفر با این سیستم حمل و نقلی مطرح کرد: در زمینه بهای خدمات نیز عرف بر این است که یک‌سوم بهای خدمات توسط مسافرین و دوسوم توسط دولت و شهرداری به صورت سوبسید پرداخت شود. در سال ۱۴۰۱ بهای تمام شده خدمات قطار شهری ۷۸۵۰ تومان بود که ۱۲۰۰ تومان یعنی ۱۵ درصد توسط مسافر و ۸۵ درصد به صورت سوبسید توسط شهرداری پرداخت شد، که هنوز پرداخت هزینه‌ای از طرف دولت صورت نگرفته است.

افزایش نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۲

زمانیان وحیدی در خصوص افزایش نرخ کرایه حمل و نقل ریلی درون شهری در سال ۱۴۰۲ گفت: بهای تمام شده خدمات قطار شهری در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بدون استهلاک و ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان با در نظر گرفتن استهلاک است. عمر مفید ناوگان ما ۳۰ سال بوده و بعد از آن باید به فکر نوسازی باشیم.

وی افزود: شورای شهر سهم مسافر را برای سال آینده ۱۵۰۰ تومان مصوب کرده است. سهم مسافر در سال ۱۴۰۱، ۱۵ درصد بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۳ درصد رسیده، با وجود افزایش ۳۰۰ تومانی، ۲ درصد کاهش سهم مسافر را خواهیم داشت. بلیت تک‌سفره نیز ۲۰۰۰ تومان تثبیت شده است.

قطار شهری مشهد در برابر زلزله ۸ ریشتری مقاوم است

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد درباره میزان مقاومت قطار شهری در برابر زلزله گفت: مشکلی در زمینه مقاومت سازه و تونل در برابر زلزله نداریم و ضد زلزله ساخته شده است. تونل‌ها و سازه‌های قطار شهری مشهد تا هشت ریشتر زلزله را تحمل می‌کند.