دبیر جشنواره هنرهای شهری شهرداری مشهد:

استقبال از بهار ۱۴۰۲ متفاوت با ادوار گذشته

از هنرمندان و داوران درخواست کرده‌ایم از زبان هنر برای انتقال مفاهیم به شهروندان استفاده کنند، در این راستا لازم است عموم شهروندان را مخاطب اصلی خود بدانیم و تولید المان‌های تعاملی را جدی بگیریم

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در نشست خبری جشنواره استقبال از بهار در خانه هنرمندان مشهد مطرح کرد: در خصوص برپایی مراسم استقبال از بهار ۱۴۰۲، در بازه زمانی سه ماه آینده شهرداری فعالیتی طولانی خواهد داشت و در مناسبت‌های مختلفی چون دهه فجر، ایام اعیاد شعبانیه، استقبال از بهار، ماه رمضان و بازه زمانی میان عید فطر تا ولادت امام رضا(ع) و رویداد مشهد که پیش رو است، برنامه‌های زیادی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این فعالیت‌ها در ایام دهه فجر افزود: در این ماه همزمانی دهه فجر با ایام ماه رجب را در پیش داریم و تلاش ما بر آن است تا زمینه‌سازی برای افزایش انسجام اجتماعی به وقوع بپیوند. در این راستا تمام معاونت‌های اجرایی شهرداری مشهد موظف شده‌اند در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری و ورزشی برنامه‌های اختصاصی برای دهه فجر داشته باشند.

باغگلی با اشاره به برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۲ عنوان کرد: حدود ۱۴ سال است که در خصوص تولید المان‌های شهری مسیری را طی و با استفاده از تجربه، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده‌ایم. در این مسیر هر چه جلوتر آمده‌ایم، بهره‌گیری عمومی از مسائل فنی بیشتر به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه اثری هنری که جایگاهی بسیار شایسته داشته، نتوانسته ارتباط مردمی خوبی بگیرد و بعضاً فهم مخاطبان از آن محصول ارائه شده بسیار متفاوت بوده است.

وی افزود: به همین دلیل از هنرمندان و داوران درخواست کرده‌ایم از زبان هنر برای انتقال مفاهیم به شهروندان استفاده کنند. در این راستا لازم است عموم شهروندان را مخاطب اصلی خود بدانیم و تولید المان‌های تعاملی را جدی بگیریم.

دبیر جشنواره هنرهای شهری شهرداری مشهد در نشست خبری استقبال از بهار ۱۴۰۲ اظهار کرد: در این دوره استقبال از بهار ۱۴۰۲ سعی شده آثار از جنبه صرف زیباشناسی خارج شود و نگاه عمومی‌تری به آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استقبال از بهار ۱۴۰۲، تفاوت‌هایی را با ادوار گذشته دارد، اظهار کرد: با توجه به تقارن آغاز بهار با ماه مبارک رمضان، مضامین مرتبط درنظر گرفته شده و یکی از محورهای فراخوان منتشر شده به «رمضان» اختصاص داشته است.

علی مسافری با اشاره به آسیب‌شناسی از المان‌ها و رویکردهای استقبال از بهار ادوار گذشته عنوان کرد: با توجه به آسیب‌شناسی که در حوزه استقبال از بهار ادوار گذشته در شهرداری مشهد انجام گرفت، ما به یک استراتژی رسیدیم و آن این است که یک تناقض ذاتی میان رویکرد جشنواره‌ای و رویکرد کیفی وجود دارد. ما همیشه دنبال آن بودیم تا آثار با کیفیت ارائه شود اما نیاز شهر و کمیت آثار همیشه تحت‌الشعاع این رویکرد قرار می‌گرفت و آثار با کیفیت در کنار آثاری که کیفیت مطلوب را نداشت، انتخاب و ارائه می‌شد اما برای رفع این مساله تدابیری اندیشیده شده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در رابطه با تولید آثار با کیفیت نیز افزود: اولین اقدام برای تولید آثار با کیفیت این بود که به چالش‌های طراحی پرداختیم و با دعوت از ارگان‌هایی که می‌توانند در کنار هنرمندان فعالیت کنند و همچنین دعوت از هنرمندان جدیدی که بدنه هنری را تقویت می‌کنند، در سه بخش آذین‌بندی، هنرهای تعاملی و نورپردازی اتفاقات خوبی رخ داد.

دبیر جشنواره هنرهای شهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: در مجموع تلاش ما این بود که نگاه کمی به آثار نداشته باشیم و آثار با کیفیت به جشنواره راه پیدا کند. بنابراین از هنرمندان با سابقه نیز دعوت کردیم تا با حضور در فضای شهری و استفاده از یک نگاه هنرمندانه، آن قسمت از شهر که می‌تواند دستخوش آثار هنری شود را انتخاب کنند و ایده بدهند. همچنین تعداد هنرمندان امسال کمتر است اما آثار راه یافته به جشنواره بیشتر شده چون هنرمندان می‌توانستند در بخش‌های مختلف در جشنواره شرکت کنند.