دبیر انجمن سیمان مطرح کرد:

نیمه تعطیلی ۵۰ کارخانه سیمان در پی کمبود گاز

گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان قطع شده است. برق واحد‌های تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند.تامین سوخت مازوت هم به راحتی انجام نمی‌شود و برای تامین آن باید فرآیند‌های پیچیده‌ای طی شود.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار ، دبیر انجمن سیمان بزرگترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری در تامین سوخت دوم یعنی مازوت دانست و گفت: تامین سوخت مازوت به راحتی انجام نمی‌شود و برای تامین آن باید فرآیند‌های پیچیده‌ای طی شود.

علی اکبر الوندیان گفت: گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده است. از سوی دیگر برق واحد‌های تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند.

الوندیان از کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت کارخانه‌های سیمان خبر داد و افزود: گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده است. از سوی دیگر برق واحد‌های تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند.

وی بزرگترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری در تامین سوخت دوم یعنی مازوت دانست و گفت: تامین سوخت مازوت به راحتی انجام نمی‌شود و برای تامین آن باید فرآیند‌های پیچیده‌ای طی شود.

الوندیان ادامه داد بعد از اینکه کارخانه‌داران سیمان پول خرید مازوت را به صورت نقدی پرداخت کردند سپس باید هیات مدیره تعهد محضری بدهند که هرگونه افزایش قیمت در روز‌های آینده برای مازوت را بپذیرند و قیمت‌های فعلی مقطوع نیست. در این شرایط تولیدکنندگان مالک مازوت خریداری شده نیستند این در حالیست که پول خرید مازوت را پرداخت کرده‌اند.

بر اساس اظهارالوندیان ، به مازوت باقی مانده در انبار‌های کارخانجات سیمان افزایش قیمت تعلق می‌گیرد و دریافت تعهد محضری از تولیدکنندگان سیمان هرگونه حق اعتراض را سلب می‌کند.

دبیرانجمن سیمان ادامه داد: شرکت نفت برای کارخانه‌های که اجازه مصرف مازوت ندارند، اما در انبار‌های خود مازوت دارند این حق را برای خود قائل است که مابه التفاوت قیمت را از آن‌ها دریافت کند.

او با تشریح این مطلب که آن دسته از شرکت‌های سیمانی که در نزدیکی کلان شهر‌ها بنا شده‌اند مجوز استفاده از سوخت جایگزین را ندارند، اضافه کرد: سیمان تهران و آبیک نمی‌توانند در روند تولید از مازوت استفاده کنند این کارخانه‌ها حتی اگر از گذشته در مخازن خود مازوت داشته باشند شرکت نفت برای سوخت آن‌ها نیز متقاضی اعمال افزایش نرخ است. این اقدام کار ناپسندی است و هزینه‌های قابل توجهی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نزدیکترین پالایشگاه به کارخانه‌ها تامین کنننده سوخت نیستند و کارخانجات برای تامین سوخت مجبور می‌شوند به سایر استان‌ها بروند؛ به عنوان مثال کارخانه سبزوار باید از انبار شهر ری تهران مازوت تحویل بگیرند و این فاصله حمل بیشتر از هزینه سوخت برای کارخانه‌ها تمام می‌شود.

دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه اولویت تخصیص گاز به شهروندان است، افزود: برق واحد‌های تولیدی سیمان حدود ۵۵ درصد شده است و کاهش سوخت گاز و برق در میزان تولید تاتیر مستقیم گذاشته و آن‌ها نمی‌توانند صددر صد ظرفیت تولید کار کنند و اگر ذخیره از گذشته نداشتند امروز با بحران مواجه می‌شدند. همانگونه که اشاره کردم تولیدکنندگان سیمان در اولویت تامین مازوت نیستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تولید باعث شده است تولیدکنندگان سیمان نتوانند به تعهدات صادراتی خود عمل کنند؟ خاطر نشان کرد: قیمت سیمان وقتی در جنوب بالا می‌رود باید عرضه را افزایش بدهیم چراکه در زمستان در استان‌های جنوبی مصرف افزایش پیدا می‌کند، اینگونه در حجم صادرات تاثیر می‌گذارد و اولویت با بخش داخلی است.

به گفته الوندیان، قیمت یک تن سیمان از ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان شناور شده است.

انتهای پیام