شهردار منطقه ۱۰ مشهد مطرح کرد:

عدم تعهد دولت در پرداخت ۵۰ درصدی هزینه‌ها

زمین‌هایی که دولت نمی‌تواند سرمایه گذاری کند به ما واگذار شود تا شهرداری با امکانات خود مورد استفاده مردم قرار دهد

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ شهردار منطقه ۱۰ مشهد در نهمین برنامه روایت شهر به خبرنگاران گفت: منطقه ۱۰ به جهت قرار گرفتن در شاهراه ورودی مشهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این منطقه در غربی‌ترین نقطه شهر واقع شده که تقاطع قائم، بزرگراه امام علی، بزرگراه میثاق و بزرگراه پیامبر اعظم، مهم‌ترین بزرگراه‌های این منطقه هستند. دسترسی به ییلاقات پیرامون شهر و شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی از دیگر موارد مهم منطقه است که ۴۳ درصد سفرهای ورودی به مشهد را تحت پوشش خود دارد.

وی افزود: در این منطقه ظرفیت‌های مهمی از جمله ۵ بیمارستان و ۴ دانشگاه با ۴۵ هزار نفر دانشجو داریم. موج‌های آبی، معراج شهدا، سینما سیمرغ و سه مجموعه مقبره شهدای گمنام عناصر هویتی منطقه هستند؛ از این جهت باید توجه ویژه ای به منطقه شود.

اکبریان در خصوص وضعیت نابسامان ورودی مشهد گفت: ورودی مشهد وضعیت نابسامانی دارد که در شأن شهر نیست. وضعیت صنایع ناسازگار و عدم تزریق خدمات و فضای سبز مناسب، شایسته شهر نبوده و در عین حال مسئولیت شهرداری هم نیست. بزرگراه پیامبر اعظم از قائم تا سه‌راه فردوسی ۱۲ کیلومتر بوده که ۸ کیلومتر در اختیار شهرداری و ۴ کیلومتر در اختیار دولت است؛ ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که اگر دولت برای واسپاری‌ محدوده در اختیار خود همکاری کند، شهرداری نیز پروژه را آغاز می‌کند. اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای این موضوع را پذیرفته اما هنوز راه و شهرسازی قبول نکرده است. اگر دولت این پیشنهاد را نپذیرد باید مسئولیت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای ساماندهی این محور را تقبل کند.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد با بیان اینکه سه اولویت مهم توسعه‌ای براساس راهبردهای ابلاغی شورای شهر و سیاست‌های شهردار برای منطقه ترسیم شده است، عنوان کرد: اولین اولویت ما بازآفرینی است که دو ‌محله امام هادی و خاتم در این محور قرار دارد. در محله نهضت و یوسفیه با وجود تمام معضلات اجتماعی، کالبدی و خدماتی، پیگیری‌هایی در سال گذشته انجام شد و شهرداری و شورا پذیرفتند که این محله به محلات بازآفرینی اضافه شود. در مجموع ۲۷ درصد مساحت منطقه شامل محلات بازآفرینی می‌شود.

وی درباره ساماندهی مسیر ورودی مشهد به ویژه در تقاطع سه راه فردوسی نیز مطرح کرد: اداره کل راه و شهرسازی و دولت هنوز پای کار نیامده‌اند. در تجربه کال زرکش که مشارکتی بود نیز این موضوع وجود داشت که دولت نتوانست به تعهدات خود عمل کند و این در حالی است که باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است و شهرداری زیر بار این مسئولیت رفت. کال زرکش در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت داشته که اگر تا پایان سال شرایط جوی خوب باشد، به بهره‌برداری خواهد رسید. کال چهل‌بازه نیز امسال به بهره‌برداری می‌‎رسد و مازاد آن را به پارک خطی تبدیل خواهیم کرد.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد با اشاره به اینکه ۳۵ سال از واگذاری اراضی مسکونی توسط دولت به شهروندان در منطقه قاسم‌آباد می‌گذرد و تاکنون تعداد کمی از اراضی خدماتی به پروژه‌های خدماتی تبدیل شده است، مطرح کرد: از مجموع ۲۰۰۰ هکتار اراضی خدماتی تنها ۸۷ قطعه یعنی حدود ۲۳ هکتار ساخته شده است. بسیاری از این اراضی توسط دولت ساخته نشده و شهرداری آن‌ها را تبدیل به فضای موقت ورزشی روباز کرده اما دولت سال گذشته رای خلع ید علیه شهرداری صادر کرده است. مدیر کل راه‌وشهرسازی استان قول دادند که موضوع را رسیدگی کنند اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. خواهش داریم زمین‌هایی که دولت نمی‌تواند سرمایه گذاری کند به ما واگذار شود تا شهرداری با امکانات خود مورد استفاده مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه ما در بخش خصوصی زمین خالی نداریم، عنوان کرد: وارد پوست‌اندازی دوم منطقه شدیم و ساختمان‌های قدیمی تخریب و بازسازی می‌شوند. زمین‌های خالی فعلی متعلق به آستان قدس یا دولت است که با آستان قدس در حال گفت‌وگو و توافق هستیم. زمین‌های خالی متعلق به دولت ۲۰۰ هکتار و به صورت پراکنده و زمین‌‎های خالی آستان قدس نیز حدود ۱۴۳ هکتار است.