در نشست خبری معاونین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اصحاب رسانه مطرح شد:

رشد قارچ گونه مداخله‌گران سلامت در مشهد

میزان جرائم پایین در برابر درآمد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی، باعث فعالیت دوباره مداخله‌گران سلامت در حوزه‌های زیبایی، طب سنتی و دندانپزشکی می‌شود

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: مداخله‌گران سلامت با تجویز دارو و درمان غیر تخصصی با جان مردم بازی می‌کنند.
دکتر ایوب توکلیان افزود: مردم در موضوعات مختلف از جمله زیبایی و طب سنتی گول تبلیغات فضای مجازی را نخورند، زیرا مکان‌های زیر زمینی و غیرمجاز علاوه بر دریافت مبالغ بالا، به سلامت افراد مراجعه‌کننده آسیب می‌رسانند.
وی گفت: یکی از پدیده‌هایی که متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد رشد آن بوده‌ایم بحث مداخله‌گری در امر سلامت بوده است؛ در هر حرفه و تخصصی افراد دارای صلاحیت و تحصیلات علمی و تخصصی به فعالیت بپردازند و این موضوع به خصوص در حوزه سلامت که با جان مردم سر و کار دارد اهمیت بیشتری دارد. یک تجویز دارویی و درمانی غیر تخصصی ممکن است با جان فرد بازی کند؛ موضوعی که در حوزه‌های طب سنتی و زیبایی متأسفانه بسیار دیده می‌شود.
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان پایین جرائم مداخله‌گران سلامت و عدم بازدارندگی قوانین به دلیل نبود برخورد کافی با این افراد افزود: میبینیم که برای یک فرد متخلف و مداخله‌گر در حوزه سلامت جریمه‌ای بین ۲ تا ۵ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود و حتی گاهی اموال فرد نیز توقیف می‌شود اما این در حالی است که این افراد درآمدی ماهیانه بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی دارند و با وجود پلمپ آن مرکز، دوباره شاهد راه اندازی مجدد مرکزی دیگر با امکانات جدید همان افراد در سطح شهر هستیم.
وی افزود: افزایش جریمه‌ها و بروزرسانی آن برای مقابله با متخلفان مداخله گر حوزه سلامت باید صورت پذیرد.
توکلیان در ادامه توضیح داد: تقاضاهای خارج از عرف بانوان خصوصاً جوانان سبب شده است تا متخلفان، سوءاستفاده‌کنندگان و فرصت‌طلبان وارد میدان شوند و از این فرصت به نفع منافع اقتصادی خود اقدام کنند. افرادی که فاقد صلاحیت علمی هستند و آموزش‌های لازم را نیز ندیده‌اند و خارج از استاندارد و بدون کسب مجوزات لازم، به صورت غیر قانونی و زیرزمینی اقدام به ارائه خدمات درمانی و زیبایی می‌کنند و جان مردم را به بازی می‌گیرند.
وی افزود: عوارض وجود این مداخله‌گران به خطر افتادن جان مردم، عدم پاسخگویی هنگام ایجاد عارضه و آسیب است، زیرا مداخله‌گران به هیچ مرجعی پاسخگو نیستند. تخلف تعرفه‌ای نیز از دیگر عوارض آن است، زیرا این افراد با وجود عدم پرداخت مالیات، پول بیشتری از مردم تحت عناوین مختلف دریافت می‌کنند.
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با برخورد با مداخله‌گران عنوان کرد: متأسفانه در حوزه‌های زیبایی، طب سنتی و دندانپزشکی مداخله‌گران بسیار زیادی هستند و ما موظفیم با همکاری قوه قضائیه، سازمان نظام پزشکی و نیروی انتظامی در هنگام شناسایی این افراد، بلافاصله با آنها برخورد کنیم.