شهردار منطقه ثامن مشهد خبر داد:

وام ویژه ۲۰۰ میلیارد ریالی برای خانه های تاریخی

در حال حاضر مدل موفقی در سرمایه‌گذاران بخش نظام سرمایه خرد وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ شهردار منطقه ثامن در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در هشتمین رویداد روایت شهر عنوان کرد: با عنایت به ضرورت برقراری مدیریت واحد شهری، شهرداری منطقه ثامن تأسیس و نخستین گام برای تحقق مدیریت واحد شهری در این منطقه برداشته شد. پس از شروع اقدامات اجرایی در بافت پیرامون حرم مطهر، وضعیت عمومی کالبدی و اجتماعی بافت رو به بهبود گذاشت که با اجرای کامل این طرح ، این محدوده از کارآیی بسیار مطلوبی برخوردار خواهد شد.

وی افزود: در پروژه‌های جدید مشارکت شهرداری با حفظ مالکیت است. مردم اگر از بافت بروند سرمایه‌شان‌ را خواهند برد و متمرکز هستیم که مردم مشارکت داشته باشند. در این زمینه پروانه و وام را شهرداری می‌دهد. ده پروژه که حاضر به گفت‌وگو نشده‌اند، برای مردم است.

نورین مقدم در خصوص اعطای تسهیلات به خانه مسافرها و مالکین خانه های تاریخی مطرح کرد: به منظور تشویق ساکنان بافت به مشارکت در طرح نوسازی، وام ویژه به میزان ۶۰۰ میلیون تومان به متقاضیانی که می‌خواهند در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی املاک و قطعات با کاربری مسکونی بسازند، تعلق می‌گیرد، برای خانه‌های تاریخی و خانه مسافرها نیز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان وام اعطا می‌شود.

وی افزود: حفظ و احیاء میراث فرهنگی در حریم شهر، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی، گسترش خدمات عمومی و ایمنی، توسعه اماکن مذهبی، گسترش مجتمع‌های بهداشتی، مدیریت حمل‌ونقل و دسترسی پذیری، گسترش فضای سبز و ارتقای پیاده محوری در حریم رضوی از مهمترین رویکردها در احیاء و نوسازی این بافت است.

نورین مقدم درباره اقدامات برای مشارکت مردم در پروژه‌های شهری بیان کرد: تعدادی پروژه مشارکتی با مردم وجود دارد که مصمم هستیم به اتمام برسد. همچنین مدل‌های گفت‌وگو با سرمایه گذار این است که زمین توسط مالک تامین و پروانه و وام توسط ما ارائه می‌شود. در حال حاضر مدل موفقی در سرمایه‌گذاران بخش نظام سرمایه خرد وجود ندارد.

وی در بخشی از سخنان گفت: در بافت اطراف حرم رضوی ۱۲ هزار پلاک موجود است که طی سال‌های مختلف بیش از ۶۰۰۰ پلاک آن برای توسعه و ساخت‌وساز تملک شد؛ از ۶۰۰۰ پلاک موجود دیگر در این بافت حدود ۲۰۰۰ پلاک خانه‌مسافر و مجتمع‌های اقامتی هستند.

شهردار منطقه ثامن در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مرمت بازار عزیز اله اف در این منطقه با بیان اینکه کار مرمت بناهای تاریخی زمانبر است، تصریح کرد: در خصوص این موضوع مالکان به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و ما بخاطر شرایط ایمنی و استحکام ساختمان مرمت آنجا را بر عهده گرفتیم؛ میراث فرهنگی هم یک نهاد حاکمیتی است که فقط شناسایی اماکن واجد ارزش و ثبت را انجام می‎‌دهد. این موضوع باید دغدغه مالکین باشد.

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با هدف تجدیدنظر در کاربری ها و فعالیت های بافت اطراف حرم و نوسازی بافت فرسوده و کم استفاده به منظور ایجاد فضاهای خدماتی ضروری برای رفاه حال مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی در سال ۱۳۷۲ با دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.