سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری:

بار اصلی حوزه اعتیاد بر دوش سمن‌ها است

بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به گروه هدف در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن‌ها و تشکل‌های مردمی انجام می‌شود و این میزان روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری در کارگاه منطقه‌ای توانمندسازی مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه پیشگیری از اعتیاد استان‌های سه‌گانه خراسان که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص اهمیت نقش و جایگاه سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در مبارزه با اعتیاد همین بس که براساس آمار و اطلاعات موجود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به گروه هدف در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن‌ها و تشکل‌های مردمی انجام می‌شود و این میزان روز به روز در حال افزایش است. بار اصلی در این حوزه بر دوش سمن‌ها است و بدون همکاری و مشارکت آن‌ها قادر به ارائه خدمات مورد نظر نخواهیم بود.

فرزین رحیم‌نظری در خصوص تعداد سمن‌های فعال کشور در حوزه اعتیاد افزود: در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰ سمن در سراسر کشور در حوزه اعتیاد مشغول به فعالیت هستند که آمار قابل توجهی بوده و این تعداد با ورود برخی سمن‌ها به حوزه اعتیاد و همچنین تاسیس سمن‌های جدید در این حوزه رو به افزایش است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری در رابطه با آمار سمن‌های استان‌های سه‌گانه خراسان نیز گفت: براساس آخرین آمار موجود، در استان خراسان رضوی ۴۹ سمن، در خراسان جنوبی ۴۰ سمن و در خراسان شمالی ۷۱ سمن با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خود در تعامل و همکاری هستند.

نظری در ادامه مراسم کارگاه توانمندسازی سمن‌ها خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات و برنامه‌هایی که در راستای توانمندسازی سمن‌ها وجود دارد، طراحی برنامه‌های آموزشی استانی و منطقه‌ای است که همه ساله براساس مهم‌ترین نیازهای آموزشی سمن‌ها طراحی و اجرا می‌شود. این دوره‌ها حتی در زمان کرونا نیز متوقف نگشته و با برگزاری دوره‌های مجازی ظرفیت مناسب برای استفاده نمایندگان سمن‌ها از دوره‌های آموزشی فراهم شد، بنابراین از اولویت‌های این دفتر ایجاد بستر مناسب برای افزایش مهارت مدیران و فعالان سمن‌ها به منظور ارتقاء سطح عملکرد آن‌ها است.

وی ادامه داد: این برنامه نیز در راستای همین برنامه‌ها است که به صورت منطقه‌ای طراحی شده تا علاوه بر اهداف آموزشی، زمینه تعامل سمن‌های استان‌های همجوار و تبادل تجربه و اطلاعات میان آن‌ها فراهم و تقویت ارتباط میان سمن‌ها نیز محقق شود./انتهای پیام