سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی:

مسامحه و غفلت، بیشترین دلایل کودک‌آزاری در خراسان رضوی

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در فعال کردن طرح‌های حوزه آسیب‌ها و اورژانس اجتماعی بوده است. در حال حاضر اورژانس اجتماعی به هفت آسیب اولویت‌دار پاسخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار، سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:
استان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در فعال کردن طرح‌های حوزه آسیب‌ها و اورژانس اجتماعی بوده است. همچنین در حال حاضر اورژانس اجتماعی به هفت آسیب اولویت‌دار پاسخ می‌دهد. ضمنا هدف اورژانس اجتماعی ارائه خدمات تخصصی و فوری جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های ثانویه بوده و هدف آن صرفا ارائه خدمات مشاوره‌ای نیست.

وی افزود: یکی از بخش‌های اورژانس اجتماعی، خط تلفن ۱۲۳ بوده و خدمات این خط ۲۴ ساعته و کاملا رایگان است. در حال حاضر در ۲۰ شهرستان استان، این فعالیت دایر است. در ۳ شهرستان نیز این فعالیت را به صورت غیررسمی و بر حسب ضرورت آغاز کردیم ، اما منتظر حمایت‌های بهزیستی کشور به منظور توسعه و تکمیل این فعالیت در آن ۳ شهرستان هستیم.

شهره شاهرودی با بیان اینکه تمام تماس‌های ۱۲۳ در استان به مرکز استان مرتبط می‌شود، تصریح کرد: در این مرکز ۱۵ کارشناس خط در ۳ شیفت و ۲۴ ساعته فعال هستند. همچنین ۱۸ کارشناس تیم سیار فقط در مشهد استقرار دارند. ۱۹۰ نیروی تخصصی داریم که در زمینه‌های مددکاری و روانشناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در خط ۱۲۳، تیم‌های سیار و مداخله در بحران در سطح استان فعالیت می‌کنند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: خط تلفن ۱۲۳ استان در سال گذشته ۲۰ هزار و ۳۵۷ مورد تماس مرتبط را دریافت کرده است. این تعداد در ۵ ماهه اول سال جاری ۹۷۰۹ تماس بوده است. ۶۰ درصد این تماس‌ها از شهرستان مشهد بوده است و اگر بتوانیم آگاهی جامعه را در خصوص خط ۱۲۳ بالا ببریم کمک شایانی به رفع زودتر معضلات اورژانسی و اجتماعی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اولویت بهزیستی در سال جاری و گذشته موضوع کودک‌آزاری بوده است، خاطرنشان کرد: شکل‌های مختلفی از کودک‌آزاری به ما گزارش می‌شود اما بیشترین موارد در حوزه مسامحه و غفلت بوده است. اولویت‌های بعدی ما همسرآزاری و موارد اقدام به خودکشی است. بسیاری از موارد اقدام به خودکشی از طریق سیستم‌های درمانی به ما ارجاع می‌شود و به همین دلیل این موضوع اولویت سوم ما است. موضوعات بعدی ما در حوزه زنان آسیب‌دیده، اختلافات خانوادگی، سالمند آزاری، معلول‌ آزاری و کودکان کار و خیابان است. به دلیل این که فرآیند دیگری برای شناسایی و مداخله در موضوع کودکان کار و خیابان در بهزیستی پیش‌بینی شده و ما در حال اجرای طرح اقدام و عمل در کل کشور هستیم، اولویت آخر اورژانس اجتماعی موضوع کودکان کار و خیابان است.

شاهرودی در خصوص خدمت‌رسانی به اتباع توسط بهزیستی استان نیزگفت: اگر اتباع کارت آمایش نداشته باشند، نمی‌توانیم خدمات مالی و حمایتی برای آن‌ها داشته باشیم. سازمان‌های مردم نهاد در این موضوع در حال کمک به ما هستند اما خدمت‌رسانی به صورت رسمی بسیار دشوار است زیرا هزینه‌کرد تمام خدمات دولتی باید مشخص و با برنامه باشد و برای فردی که هویت وی در جامعه تعریف نشده، نمی‌توان خدمات دولتی را به خوبی ارائه کرد.