مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اظهار کرد:

زیرساختهای شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیازمند نوسازی است

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: ۴۰ سال از زیرساختهای برخی از شهرکها و نواحی صنعتی این استان می گذرد و مستهلک شده‌اند و نیازمند بهسازی و نوسازی و اختصاص اعتبار است.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، جعفر فرشچی طوسی در بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی تازه تاسیس “خادم الرضا” در نزدیکی مشهد مقدس افزود: هزینه‌های تامین زیرساختها برای شهرکها و نواحی صنعتی بسیار افزایش یافته و در مقابل اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی رشدی نداشته است.

وی بیان کرد: در این شرایط در شهرکی مانند شهرک صنعتی توس که یک هزار واحد صنعتی فعال دارد، سالانه هر واحد ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کند که سه تا چهار درصد از این مالیات به شهرداریها اختصاص می یابد، لذا در مقابل شهرداریها نیز باید به این شهرکها خدمات بدهند اما این مهم انجام نمی گیرد.

فرشچی اظهار کرد: در صورتی که مجلس شورای اسلامی و دولت پیگیری کنند تا فقط یک درصد از آنچه واحدهای صنعتی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در سال پرداخت می‌کنند از طریق شهرداریها در قالب ارایه خدمات و کمک به نوسازی و بازسازی زیرساختهای شهرکها و نواحی صنعتی اختصاص یابد، کمک زیادی به توسعه و تقویت زیرساختها خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: این شرکت در سال ۱۳۶۴ تاسیس شده و تاکنون ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب کرده که از این تعداد ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی فعال هستند.

فرشچی اظهار کرد: تعداد قراردادهای منعقده با سرمایه گذاران در قالب واگذاری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی پنج هزار و ۴۰۰ قرارداد است که از این میزان ۲ هزار و ۸۱۴ قرارداد با ۸۱ هزار نفر اشتغال و ۱۵۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده و فعال است.

وی افزود: ۴۹ درصد از واحدهای صنعتی بهره برداری شده، ۱۸ درصد از سرمایه گذاری انجام گرفته و ۳۷ درصد از اشتغال در حوزه واحدهای صنعتی بهره برداری شده در خراسان رضوی به شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: به ازای اختصاص هر مگاوات برق به شهرکها و نواحی صنعتی استان برای ۹۸ نفر شغل و به ازای هر لیتر آب برای ۸۳ نفر شغل ایجاد می شود.

فرشچی اظهار کرد: ۲ دهم درصد از آب مصرفی و سه درصد از گاز مصرفی در خراسان رضوی به شهرکها و نواحی صنعتی استان اختصاص دارد و مصرف برق صنایع کوچک نسبت به بسیاری از بخشهای دیگر کمتر است اما آنها چند برابر بخشهای دیگر در تامین آب و برق و گاز دچار مضیقه هستند.