وعده احداث شهرک صنفی پوشاک در مشهد ده ساله شد

در جستجو سابقه اخبار راه اندازی و احداث شهرک صنفی پوشاک در مشهد به گزارشاتی می‌رسیم که از وعده‌های ایجاد این شهرک تا کنون ده سال گذشته و این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده است

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ جمعی از خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن دهه تولید و تجارت با حضور در کارگاه تولیدی-صنفی پوشاک اطمینان از نزدیک با روند تولید و مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان آشنا شدند و در نشستی با مسئولین اداره کل صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف در این زمینه به گفت وگو پرداختند.

در این بازدید خبری موضوع احداث شهرک‌های صنفی و موانع پیش روی آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در همین راستا هادی مخملی رئیس اتاق اصناف مشهد به پنج مشکل اساسی اشاره کرد و گفت: در ایجاد شهرک‌های صنفی ۵ مشکل اساسی داریم که شامل مشکلاتی از قبیل شعاع ممنوعه، تغییر کاربری، بخشی نگری ادارات و دستگاه‌های دولتی، چالش تأییدیه سابقه مالی و ضعف نقدینگی است.

وی افزود: در بحث قوانین شهرک‌ها یکسری قانون‌های سخت دولتی وجود دارد، با این وجود یکی از ابزارهایی که می‌تواند در کاهش اجاره‌بهای واحدهای صنفی مؤثر باشد، تجمیع واحدهای صنفی در شهرک‌های تولیدی صنفی است. در کنار آن با راه‌اندازی شهرک صنفی کیفیت تولید ارتقاء خواهد یافت و بازارهای هدف بهتر شناسایی و هدف‌گذاری می‌شوند؛ صنف پوشاک مشهد نیز تنوع بالایی دارد که برای توسعه آن باید اقدامات زیربنایی و روبنایی زیادی انجام داد، می‌توان حتی برای آن شهرک صنفی مجازی ایجاد کرد.

رییس اتاق اصناف مشهد به تجمیع ظرفیت صنوف تولیدی این شهر در قالب ۱۳ شهرک صنفی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر حداقل راه‌اندازی پنج شهرک صنفی در اطراف مشهد مصوب شده که برخی از آنها در حال احداث است.

مشهد به عنوان قطب شهرک صنفی در کشور مطرح خواهد شد

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: یکی از اهداف اتاق اصناف مشهد، آن است که مشهد به عنوان قطب شهرک‌های صنفی کشور معرفی شود؛ در این راستا در صدد راه‌اندازی مرکز علمی-پژوهشی اصناف برای حل مشکلات واحدهای صنفی در رسته‌های مختلف هستیم که به ارتقای کیفی و کمی صنوف کمک زیادی می‌نماید.

قولی تازه برای وعده کهنه احداث شهرک پوشاک در مشهد

در جستجو سابقه اخبار راه اندازی و احداث شهرک صنفی پوشاک در مشهد به گزارشاتی می‌رسیم که از وعده‌های ایجاد این شهرک تا کنون ده سال گذشته و این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده است. با این وجود رئیس اتاق اصناف مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع راه اندازی شهرک تولیدی-صنفی پوشاک در مشهد گفت: اداره صمت در حال پیگیری ایجاد شهرک‌ صنفی برای واحدهای تولید‌کننده پوشاک است که با حمایت‌های دولتی و صنفی شکل‌ خواهد گرفت.

وی افزود: ما می‌توانیم با اقدامات خودجوش تولیدکنندگان و اصناف، شهرک‌های تولیدی برای اصناف ایجاد کنیم. این اقدام می‌تواند سرعت و کیفیت تولیدات را بالا ببرد و به تولیدکننده کمک کند تا بتواند به‌دنبال بازارهای جهانی و ارتقای روزافزون خود باشد.

مخملی ادامه داد: پوشاک یکی از کالاهای اساسی تولیدی کشور و استان است و به لحاظ تنوع تولیدات استانی در‌صدد ایجاد شهرک تولیدی پوشاک و کالاهای همگن آن هستیم تا بخشی از نیازهای تولیدکنندگان این صنف برطرف شود و محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند. از اقدامات زیربنایی و روبنایی در دست اقدام می‌توان به احداث همین شهرک تولید پوشاک اشاره کرد.

مشکل عمده ایجاد شهرک پوشاک مقاومت واحدهای تولیدی است

در ادامه این گفت‌وگوی خبری جواد حسین پور، مدیر عامل شرکت تولیدی- صنفی پوشاک اطمینان با بیان اینکه اصناف نیازمند یک برنامه‌ریزی جامع برای صنعتی شدن هستند، ابراز کرد: زیرساخت‌های واحدهای صنفی برای افزایش صادرات، نظارت، بالا بردن کیفیت تولیدات و اشتغال‌زایی باید تغییر کند.

وی افزود: کل صادرات پوشاک ایران طبق برنامه و به صورت رسمی باید ۸۵ میلیون دلار در سال باشد، اما نسبت به کشوری مانند ترکیه و بنگلادش که بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات پوشاک در سال دارد، در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

نائب رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد با اشاره به این که مشهد دومین قطب تولید پوشاک ایران است، ادامه داد: قیمت تمام شده تولید در این شهر گران نیست و مشتری در مشهد حق انتخاب دارد که کالای ارزان قیمت بخرد یا گران قیمت؛ از سوی دیگر با واردات پوشاک خارجی مخالف نیستم، نمی‌توانیم درهای کشور را به روی کالاهای خارجی ببندیم اما باید فقط اجازه ورود کالاهای خوب خارجی و شناسنامه دار و با کیفیت بدهیم تا رقابت بوجود بیاید.

وی درخصوص مشکلات پیش روی تولیدکنندگان پوشاک اشاره کرد: حمایت‌های حاکمیت از تولیدکنندگان یا مادی و یا قانون گذاری است؛ با این وجود مشکلات عمده ما در همین دو حوزه است. بانک‌ها درخصوص پرداخت وام به واحد‌های تولیدی خساست به خرج می‌دهند؛ در بحث قوانین کسب و کار هم مشکلات عمده‌ای وجود دارد.

حسین پور ادامه داد: با واحدهای کوچک و زیر پله‌ای به جایی نخواهیم رسید و صاحب صنعت قدرتمند پوشاک نخواهیم بود. واحدهای صنفی تولیدی پوشاک زحمات زیادی متقبل می‌شوند، اما چون ساختار سازمانی و برنامه و چشم اندازی برای آینده ندارند، بعید می دانم صادرات پوشاک ایران در چند سال آینده رونق گیرد؛ نهایت خواهیم توانست نیاز داخل کشور را برای پوشاک تأمین کنیم. در حال حاضر بانک اطلاعاتی بسیار ضعیفی از فعالین حوزه پوشاک داریم.

استفاده از سهمیه ارزی برای واحدهای تولیدی-صنفی امکان پذیر شد

در ادامه تور خبری، علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: در خراسان‌رضوی بیش از ۲۸۰ هزار واحد صنفی در گروه‌های مختلف وجود دارد که از این تعداد ۵۰ هزار واحد مربوط به بخش تولیدی-صنفی و حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد مربوط به واحدهای خدمات فنی است و بقیه در واحدهای توزیعی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در خیلی از موارد واحدهای تولیدی صنفی شانه به شانه واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند، همچنین در خیلی از موارد واحدهای صنفی واسطه‌ای تأمین‌کننده نیازهای صنایع بزرگ مثل ماشین‌سازی هستند، از جمله قطعات خودرو با بیش از ۱۰۰ نفر در این حوزه فعال هستند؛ پیوستگی عمیقی بین واحدهای تولیدی صنفی و واحد‌های تولیدی صنعتی وجود دارد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات واحدهای صنفی یکسری مشکلات وجود داشته که اخیراً رفع شده است، گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به عدم برخورداری واحدهای صنفی از سهمیه‌هایی که واحدهای صنعتی آن را داشتند، اشاره کرد. خراسان رضوی جزء معدود استان‌هایی است که شرایط خرید از بورس را برای واحدهای صنفی فراهم آورد و کسب سهمیه برای تولیدات صنفی در بخش‌های مختلف از پلاستیک شروع شد و برای صنایع فلزی نیز در حال پیگیری است.

غفوری مقدم درخصوص ایجاد ظرفیت بهره‌مندی واحدهای صنفی از سهمیه ارزی مطرح کرد: از دیگر مشکلات رفع شده، تأمین ارز سهمیه‌ای برای واحدهای صنفی در جهت تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید آن‌ها است، که واحدهای تولیدی صنفی با ثبت برنامه خود در سامانه جامعه تجارت می‌توانند از سهمیه ارزی استفاده کنند.

وی درباره وضعیت احداث شهرک‌های صنفی افزود: برای احداث شهرک‌های صنفی لکه‌گذاری‌ها انجام و پنج نقطه در شمال مشهد برای این امر در نظر گرفته شده‌ است.

در گذشته مکان ایجاد شهرک صنفی پوشاک در زمینی کنار نمایشگاه بین‌المللی در نظر گرفته شده بود که به نظر می‌رسد به دلیل موضوع شعاع ممنوعه ۳۰ کیلومتری استقرار شهرک‌ها از کلانشهر مشهد به لحاظ مسائل زیست محیطی، باعث تعلل در احداث شهرک شده است.

بنا بر اظهار رئیس اتاق اصناف مشهد در حال حاضر زمینی در محدوده جاده ابلق برای راه‌اندازی این شهرک تولیدی-صنفی در نظر گرفته شده است که امید است در آینده‌ای نزدیک این وعده ده ساله تحقق یابد.