اتصال دو دریای شمال و جنوب ایران با راه آهن رشت کاسپین امروز رقم خواهد خورد

بندر کاسپین به عنوان بخشی از راه‌آهن قزوین - رشت امروز پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی، سرپرست ریاست جمهوری، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح خواهد شد؛ این خط راه‌آهن اهمیت زیادی برای ارتباط مناطق شمالی و جنوبی ایران دارد و بهبود حمل و نقل مسافران و بار در این منطقه را فراهم می‌کند و باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق می‌شود

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ راه‌آهن رشت – بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب امروز پنجشنبه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان و سفرای چند کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

این پروژه شامل احداث خط راه‌آهن از شهر رشت استان گیلان تا شهر کاسپین در استان گلستان است، این خط راه‌آهن اهمیت زیادی برای ارتباط مناطق شمالی و جنوبی ایران دارد و بهبود حمل‌ونقل مسافران و بار در این منطقه را فراهم می‌کند و باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق می‌شود و از مزایای حمل‌ونقل ریلی برخوردار است.

این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندرانزلی را فراهم می‌سازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است، راه‌آهن رشت ـ کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال ـ جنوب محسوب می‌شود و از این پروژه مهم به‌عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

راه‌آهن رشت ـ بندر کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کل مبلغ هزینه شده برای پروژه ریلی رشت ـ کاسپین ۳.۵ همت بوده که از این مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان در دولت قبل و ۲.۳ همت تاکنون در دولت سیزدهم هزینه شده است و ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران باقی مانده است.