مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت:

نیاز سالانه خراسان رضوی به گندم بیش از ۸۰۰ هزار تن است

خراسان رضوی بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم به صورت سالانه نیاز دارد که در بهترین حالت خود امسال ۴۲۰ هزار تن می‌تواند از کشاورزان خریداری کند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ حمیدرضا فریدونی در نشست خبری اظهار کرد: خرید گندم از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروزه از مرز ۱۰۲ هزار تن گذر کرده است که ارزش ریالی آن ۱.۸ همت است که بیش از ۵۰ مرکز خرید در استان برای این اقدام در حال خدمت رسانی هستند. خریدها در سیلوهای متفاوت خراسان رضوی که مشتمل بر سیلوهای بخش دولتی، خصوصی، جوار کارخانجات و انبارهای مباشری سازمان تعاون روستایی است، انجام می‌شود.

وی افزود: در سال جاری قیمت خرید گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است؛ این قیمت پایه با ۱ درصد افت غیر مفید و ۴ درصد افت مفید بنا نهاده شده است. افت غیر مفید در واقع چیزهایی است که همراه گندم وجود دارد، اما قابلیت آسیابانی ندارد و افت مفید هم چیزهایی هستند که همراه گندم هستند اما قابلیت آسیابانی دارند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: پرداخت خرید کشوری صورت گرفته است و تجهیز منابع هم توسط سازمان برنامه بودجه و سازمان هدفمندی یارانه انجام می‌شود. حداقل ۵۰ درصد وجوه خریدهای سال ۱۴۰۳ در کشور پرداخت شده است و لازم به ذکر است که روند خرید گندم در استان از سمت جنوب به سمت شمال در حال انجام است و پرداخت هم به ترتیب خرید صورت می‌گیرد؛ همچنین در سال گذشته ۵.۶ همت وجوه خرید گندم بوده است که به صورت کامل پرداخت شده است.

نیاز سالانه خراسان رضوی به گندم بیش از ۸۰۰ هزار تن است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی ادامه داد: در پدافند غیرعامل فعالیت‌های مختلفی انجام شده است که یکی از مهمترین آن‌ها تامین گندم مورد نیاز استان است. خراسان رضوی بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم به صورت سالانه نیاز دارد که در بهترین حالت خود امسال ۴۲۰ هزار تن می‌تواند از کشاورزان خریداری کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که باید در این مورد در دستور کار قرار گیرد، پایداری عملیات است که در این خصوص سه سیلو در استان مجهز به دستگاهی شده که برق خود را تأمین می‌کنند. همچنین گندم با کیفیت‌های مختلف از مزارع خریداری می‌شود و بعد از آن اختلاط گندم صورت گرفته می‌شود.

سه توصیه مهم به کشاورزان استان

فریدونی در قالب توصیه ای به کشاورزان مطرح کرد: کشاورزان باید به سه نکته اساسی در فروش گندم‌های خود توجه کنند. اولین نکته اینکه مشخصات زمین و اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌بندی ثبت نمایند تا در لیست کشاورزان گندم‌کار استان قرار گیرند.

وی در مورد توصیه دوم افزود: کشاورزان به بانک عامل مراجعه کنند و از فعال بودن حساب خود اطمینان پیدا کنند.

مدیرکل غله استان ادامه داد: سومین نکته این است که در مراجعه به مرکز خرید کارت‌ ملی عکس‌دار به همراه خود داشته باشند تا روند خرید گندم را سرعت ببخشند و افراد اعتبارسنجی شوند.

خراسان در کیفیت مطلوب نان پیشتاز است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در خصوص امنیت سیلوهای استان بیان کرد: مجموعه سیلوهای استان، تحت نظارت مجموعه مربوطه است و از جمله امن‌ترین مکان‌ها از لحاظ امنیت فیزیکی و بهداشتی محسوب می‌شود؛ زیرا یکی از بهترین غذاهایی که مردم خریداری می‌کنند، نان است و امنیت غذایی آن بسیار مورد اهمیت است.

وی افزود: همچنین طبق استاندارد ۱۰۳ ، هر نانی آرد مخصوص به خود را می‌طلبد و این امر در اکثر نانوایی‌ها رعایت می‌شود و اگر چنین مورد مهمی در نانوایی‌ها رعایت نشود به دلیل درخواست مصرف‌کننده و تلاش جمعی است؛ افرادی که چنین مواردی را مشاهده می‌کنند باید به ناظرین اطلاع دهند تا این امر را سامان بخشند.

فریدونی ادامه داد: مردم می‌توانند در این خصوص با سامانه ۱۲۴ ارتباط بگیرند و این امر را گزارش دهند. همچنین آرد یارانه‌ای نوع یک ۸۴۰ تومان و نوع دوم آن با نرخ ۱۲۰۰ در اختیار نانوایی ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در خصوص جایگاه استان در بحث کیفیت نان اشاره کرد: خراسان رضوی در کیفیت نان جزو استان‌های پیشتاز قرار دارد و این شاخص از منظر اجتماع و اداره ضایعات برداشته شده است.

وی در خصوص آمار کالاهای تنظیم بازار در سال گذشته عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ با ۷۱۹۱ کشاورز قرارداد خرید گندم بسته شده است. همچنین سال گذشته حدود ۲۸۰۰ تن حبوبات از مرزهای استان خراسان رضوی وارد کشور شده است و بیش از ۱۴ هزار و ۹۰۰ تن شکر و ۸۷۰۰ تن برنج در قالب تنظیم بازار در سطح بازار خراسان رضوی نیز توزیع شده است.