مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر مشهد گفت:

کمبود برق و نبود آسفالت مناسب در جاده، عامل اصلی کاهش نیروی کار در این شهرک صنعتی است

مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر مشهد گفت: وضعیت فعلی جاده باعث عدم امنیت و ایجاد مخاطرات شده است که نیروهای انسانی مورد نیاز به دلیل سخت بودن تردد و زیاد بودن نقاط حادثه خیز در جاده برای اشتغال به این شهرک صنعتی نمی‌آیند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیر عامل شهرک صنعتی چرمشهر مشهد در گفتگوی خبری گفت: شهرک صنعتی چرم مشهد تاکنون ۴ مرحله هجرت داشته که همین هجرت‌ها باعث عقب افتادگی کسب و کار شده است و علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در این موضوع رقم خورده است، کاهش تعداد کارخانجات در این حوزه بوده که در حال حاضر به ۲۳ کارخانه با وجود ظرفیت ۶۰ واحدی، کاهش پیدا کردیم.

غلامرضا جاهدی مطرح کرد: مشهد یکی از پایه‌های اساسی چرم سبک در کشور است. این صنعت در مشهد دارای قدمت ۱۵۰ ساله است. چرم سبک شامل گوسفند و بزغاله می‌شود و همچنین چرم سنگین نیز شامل گاو و شتر. در چرم سبک مشهد و تهران و در چرم سنگین نیز تهران و تبریز جایگاه نخست را دارد.

وی افزود: شهرک صنعتی چرمشهر مشهد جزو چهار شهرک تخصصی کشور است که بیش از ۱۷ درصد چرم سبک کشور را تولید می‌کند.

مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر مشهد درخصوص جایگاه صنعت و تولید در رشد اقتصادی کشور گفت: برای نجات صنعت و صنعتگر نیاز به یک همت و تلاش ملی است تا بتوانیم شاهد رشد اقتصادی در سطح جامعه باشیم. اگر صنعت و تولید درست شکل بگیرد، اقتصاد کشور نیز درست خواهد شد.

وی افزود: بعد از راه اندازی چرمشهر مشهد فاز شیمیایی و نساجی هم در این شهرک شکل گرفت که محیط زیست به جهت رعایت محیط زیست تذکراتی داد و مشکلاتی برای تولید کنندگان ایجاد شد که با توجه به این مشکلات تعداد واحد‌های فعال در این شهرک کاهش یافت که با راه اندازی طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک امیدوارم این مشکلات مرتفع شود.

جاهدی درباره علت جایجایی شهرک صنعتی چرمشهر مشهد اشاره کرد: استانداردهای زیست محیطی باعث شد تا شهرک صنعتی چرم مشهد باعث شد تا از مرکز شهر فاصله بگیرد و به شمال مشهد و دورترین نقطه شهر یعنی انتهای کشف رود انتقال یابد. در گذشته چون تعداد کار زیاد نبود از نیروی کار بومی روستاهای اطراف استفاده می‌شد و هم اکنون نیز مشغول فعالیت است اما مازاد بر این نیروی کار را از مشهد می‌آوریم. با این حال اکنون موضوع خرابی آسفالت باعث کاهش نیروی کار اعزامی از سوی مشهد شده است.

وی افزود: وضعیت فعلی جاده باعث عدم امنیت و ایجاد مخاطرات شده است که نیروهای انسانی مورد نیاز به دلیل سخت بودن تردد و زیاد بودن نقاط حادثه خیز در جاده برای اشتغال به این شهرک صنعتی نمی‌آیند.

مدیرعامل شهرک صنعتی چرم مشهد در ادامه گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات شهرک صنعتی چرمشهر، کمبود برق است. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده و حتی مجبور به تعطیلی فعالیت خود شوند.

جاهدی درخصوص وضعیت صدور مجوز و فعالیت واحدهای تولیدی حوزه چرم اشاره کرد: متأسفانه قوانین و مقررات مربوط به صنعت چرم نیز در برخی از موارد دست و پا گیر و غیر ضروری هستند. این موضوع باعث شده است تا فرآیند صدور مجوز و فعالیت برای واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی روبرو شود.

وی افزود: با وجود چالش‌های موجود، صنعت چرم در ایران و به خصوص در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد، پتانسیل بالایی برای صادرات دارد. کیفیت بالای چرم ایرانی، تنوع محصولات تولیدی و همچنین قیمت مناسب، از جمله مزیت‌های رقابتی این صنعت هستند که با رفع موانع و مشکلات موجود، می‌توان شاهد رونق هر چه بیشتر صنعت چرم در کشور و افزایش صادرات این محصول به بازارهای جهانی بود.

جاهدی در پایان گفت: چرم جزو سازگارترین اجناس با بدن انسان است ولی همیشه نسبت به سایر صنایع مانند تولید چیپس و پفک و سوسیس و کالباس، سختگیری‌ها در این صنعت بیشتر از سایر صنایع است و همیشه اشاره می‌شود که چرم باعث آلودگی است. در صورتی که مشخص است چه محصولاتی باعث ایجاد سرطان در جامعه است.

وی افزود: از اصحاب رسانه تقاضا داریم به رونق و توسعه این صنعت در کشور کمک کنند و از مسئولین نیز درخواست داریم با رفع مشکلات فرآوری صنعت استان از جمله شهرک صنعتی چرمشهر مشهد، زمینه را برای رشد بیشتر آن فراهم کنند.