در راستای هفته پیشگیری از دخانیات ۲۰۰ جام قلیان در قوچان معدوم شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قوچان از کشف و معدوم سازی حدود ۲۰۰ جام قلیان در این شهرستان خبر داد

له گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ فرشید فتحی مقدم مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قوچان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: دخانیات اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است و یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و انواع سرطان است که سالیانه موجب مرگ بیش از ۸ میلیون نفر از مردم جهان می‌شود که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها افرادی هستند که در اثر مواجهه با دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که این عدد در کشور ما به شصت هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: متأسفانه سن مصرف سیگار در ایران به ۱۲ سال رسیده است این در حالی است که طبق قانون فروش سیگار به جوانان زیر ۱۸ سال و در اماکنی که دارای همجواری با مدارس هستند ممنوع است.

فتحی مقدم با بیان اینکه در دخانیات بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نوع ماده شیمیایی وجود دارد، گفت: استعمال دخانیات به ویژه قلیان روز به روز در بین خانم‌ها در حال رواج یافتن است و طی ۸ سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور هستیم.

وی از کشف و معدوم سازی حدود ۲۰۰ جام قلیان در شهرستان قوچان خبر داد و اظهار کرد: این میزان قلیان در طی یک سال گذشته از مراکز غیر مجاز عرصه قلیان کشف و ضبط شده است و بر همین اساس ۱۳ مرکز عرضه قلیان پلمب و یا به مرجع قضایی معرفی شده است.