افتتاح خط تولید قطره های چشمی تک دوزی کشور در مشهد

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفت: در این راستا با کمک یک شرکت آلمانی خط تولید قطره‌های چشمی در این مجموعه راه اندازی شد؛ این کارخانه تولید سالانه ۱۵۰ میلیون عدد قطره چشمی در فضای اشتغال هشت هزار و ۹۰۰ متر مربع با سرمایه‌گذاری خارجی ۶ میلیون یورویی و سرمایه‌گذاری داخلی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی را انجام می‌دهد

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، مجید طبسی در نشست خبری افتتاح خط تولید قطره‌های چشمی تک‌‌دوزی کشور که در اتاق جلسات شرکت داروسازی ثامن برگزار شد با اشاره به رویکرد این شرکت در توجه به درمان و نیازهای حوزه درمان کشور، گفت: رویکرد اصلی ما در این حوزه استفاده از مشارکت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی است، اعتبار و برند شرکت داروسازی ثامن باعث شده که خیلی از افراد تمایل به مشارکت با این شرکت را داشته باشند، در این راستا، اکنون به حوزه تولید قطره‌های چشمی ورود کردیم؛ امروزه در بخش درمان استفاده از داروهای یکبار مصرف به دلیل سهولت در استفاده و بالا بودن اثرگذاری آن خیلی کاربردی است.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفت: در همین زمینه با طرف معامله‌ای که در آلمان داشتیم، وارد مذاکره شدیم پیشنهاداتی بین دو طرف مطرح شد و اعلام آمادگی کردند که بخشی از تجهیزات این خط را وارد کنند و به‌صورت مشترک این خط تولید را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: این کارخانه تولید سالانه ۱۵۰ میلیون عدد قطره چشمی در فضای اشتغال هشت هزار و ۹۰۰ متر مربع با سرمایه‌گذاری خارجی ۶ میلیون یورویی و سرمایه‌گذاری داخلی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی را انجام می‌دهد.

طبسی درباره میزان حجم بهره‌برداری سالانه از این خط تولید ادامه داد: در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ شرکت نیکی سام فارما تأسیس شد و به موازات آن عملیات اجرایی بخش داخلی را آغاز کردیم و شریک آلمانی ما نیز انجام تدارکات خرید ماشین‌آلات و اخذ مجوزهای لازم را آغاز کرد، خوشبختانه در یک فاصله کوتاه این دستگاه‌ها وارد گمرک و ترخیص شد و ما نیز زیرساخت‌ها را آماده کردیم.

وی افزود: فضایی که برای این کارخانه پیش‌بینی کردیم کمتر از یک هکتار است، زیربنایی هم که برای آن در نظر گرفتیم که در دو فاز اجرا می‌شود حدوداً سه هزار و ۵۰۰ متر زیربناست، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ارزی ۴.۵ میلیون یورو و در بخش داخلی نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که این هزینه‌ها مربوط به فاز نخست این پروژه است.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن درخصوص پروژه‌های در دست بررسی واحد تحقیقات این شرکت اشاره کرد: در کنار قطره‌های چشمی یکسری آنتی‌بیوتیک‌های چشم نیز در دست بررسی واحد تحقیقات است و تا پایان سال فرآیند تولید آزمایشی آن نیز طی می‌شود و می‌تواند مجوزهای لازم را برای عرضه به بازار اخذ کند، امیدواریم تا پایان سال پس از اخذ مجوزهای لازم امکان عرضه چهار محصول را به بازار داشته باشیم و مابقی نیز به تدریج انجام شود.

وی ادامه داد: به لحاظ نوع مشارکتی که در این پروژه داریم بناست از پتانسیل شریک خارجی استفاده کنیم تا محصولی که در این کارخانه تولید می‌شود، حتماً پتانسیل صادراتی را داشته باشد. البته برای اینکه محصولات دارویی را در خارج از کشور عرضه کنیم باید جی‌ام‌پی آن کشورها را داشته باشیم، زیرساخت‌هایی این کار به گونه‌ای انجام شده که در کمترین زمان ممکن مجوزهای صادراتی را اخذ کنیم.

طبسی خاطرنشان کرد: قطعاً رسالت اول ما تأمین نیاز داخل کشور است اما همه شرکت‌های داروسازی نیاز دارند که در حوزه صادرات هم فعال باشند. به‌ویژه با توجه به اینکه در حوزه تأمین منابع ارزی محدودیت‌هایی وجود دارد که به این نتیجه رسیدیم با سازمان غذا و دارو به یک توافق برسیم و بعد از اینکه تأمین داخل کشور اتفاق افتاد، اجازه دهند از بخش مازادی که بر اثر افزایش ظرفیت ایجاد کرده‌ایم، به خارج از کشور صادر کنیم. اخیراً از عراق، لبنان، یمن و افغانستان درخواست‌هایی برای صادرات دارو داشتیم.

وی درخصوص تولید محصولات مولتی دوز افزود: قطعاً بعد از تولید قطره سینگل دوز به قطره‌های مولتی دوز به عنوان سبد تکمیلی می‌پردازیم؛ ضمن اینکه ما در شرکت ثامن تقریباً به هلدینگ داروسازی ثامن تبدیل شده‌ایم و در آن شرکت‌های متعدد که عمدتاً شرکای بخش خصوصی هستند، با ما فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفت: عمده مشکلی که در حوزه دارویی وجود دارد موضوع نقدینگی است؛ مجموعه‌هایی مانند مجموعه ما که تولیدکننده محصولات بیمارستانی هستیم خیلی به مراکز بیمارستانی و بیمه‌ها وابسته هستیم.

وی افزود: فرآیند برگشت پول در بخش‌های درمان و بیمه‌ها یک فرآیند طولانی است و این نبود نقدینگی تولیدات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، موجودی‌های ما را محدود می‌کند و این قدرت را از ما می‌گیرد که پیش‌بینی برای چهار ماه آینده در زمینه مواد اولیه داشته باشیم.

طبسی ادامه داد: قطعاً فشاری که بر روی ما می‌آید به تأمین‌کنندگان ما منتقل می‌شود و این تأمین‌کنندگان نیز به زنجیره توزیع دارو اثر می‌گذارند، در چند ماه اخیر این موضوع نقدینگی در حوزه دارو خیلی آزاردهنده بود.

وی گفت: در نیمه دوم سال گذشته سیستم انقباضی در ارائه تسهیلات در همه مجموعه وجود داشت و ما تلاش می‌کردیم که با پیگیری‌های متعدد آن را تأمین کنیم، تقریباً مجموعه‌هایی مانند ما مشتری پروپاقرص ستاد رفع موانع تولید هستند و در این ستاد نیز عمده مطالب مطرح شده در زمینه نقدینگی و مشکلات بانکی در زمینه تسهیلات است.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن یادآور شد: پیشران بودن این شرکت نه تنها در عرصه تولید بلکه در عرصه حمایت از تأمین‌کنندگان، شرکت‌های نوبنیاد، دانش‌بنیان و پیشران نیز است.