مدیر عامل بنیاد گوش خراسان رضوی مطرح کرد :

گوش ناشنوا، یک گوش زنده است/ برای شنوایی کودکان پیش از آنکه دیر شود اقدام کنید

دکتر قاسمی در مصاحبه با توسعه و اقتصاد پایدار اظهار کرد: “بنیاد گوش خراسان رضوی” به دنبال کاهش آلام بخشی از جامعه است، به یاری شما عزیزان نیازمندیم و دست خیرین عزیز در اقصی نقاط جهان را به گرمی می‌فشاریم.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ ساختمان مجموعه درمانی ۷۸۰۰ متری “بنیاد گوش خراسان رضوی”، در جوار بارگاه منور حضرت رضا (ع) با همکاری جمعی از متخصصان گوش ، حلق و بینی در مشهد مقدس در دست احداث است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعقد گردیده است ، مقررشده که ساختمان و بنای این مجموعه درمانی در چندطبقه با محوریت بستری، اتاق عمل و کلینیک‌های سرپایی و مرکز توانبخشی کاشت حلزون شنوایی ، توانبخشی کودکان ناشنوا و کم‌شنوا با سمعک و کاشت حلزون شنوایی و استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران ،جراحی با لیزر برای حنجره ، خدمات فوق تخصصی جراحی آندوسکوپی سینوس و جراحی‌های فوق تخصصی گردن و اتاق کنفرانس و آموزش برای دانشجویان پزشکی و دانشجویان تخصصی گوش و حلق و دانشجویان فوق تخصصی گوش و حلق و بینی توسط بنیاد گوش ایجاد گردد و در ازای آن دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تجهیزات بیمارستانی و تامین نیروی انسانی همکاری کند. در حال حاضر ساختمان این بنیاد حدود ۲۰ درصد رشد فیزیکی را تجربه کرده و هم‌اکنون دستان گرم خیرین و بنیادهای خیریه سلامت‌محور را به گرمی می‌فشارد تا خدمتی انسانی در راستای اهداف و مسوولیت‌های اجتماعی در مشهد مقدس به بهره‌برداری برسد.

محمدمهدی قاسمی متخصص گوش و حلق و بینی در این خصوص می‌گوید: این مجموعه قادر خواهد بود که نیاز درمانی شرق کشور را تامین کند. بر اساس آمارها از هر یک هزار تولد، ۲نفر ناشنوای شدید تا عمیق به دنیا می‌آیند و ما برحسب وظیفه اجتماعی از سال ۷۶ با همکاری آقای دکتر فرهادی مرکز کاشت حلزون شنوایی را در مشهد راه‌اندازی نمودیم ( که اولین مرکز استانی غیر از تهران بود) و در همان زمان موفق شدیم با عمل جراحی ۲ساعته کاشت حلزونی را در کودکان ناشنوا با موفقیت انجام دهیم و به این کودکان حیات وزندگی تازه‌ای ببخشیم و این ممکن نبود مگر رضای خداوند و هنر دستی که خداوند متعال به ما هدیه داده است. معتقدم انسان با خوبی به دیگران رشد پیدا می‌کند و نام نیکش ماندگار خواهد ماند.

رئیس هیات مدیره بنیاد گوش خراسان رضوی افزود: در سال ۱۳۸۴ غربالگری کودکان را آغاز کردیم که قبل از شروع این طرح میانگین شناخت کودکان ناشنوا در ۲٫۵ سالگی بود و پس از اجرای طرح در سراسر کشور، الان کودکان ناشنوا قبل از سه‌ماهگی شناخته می‌شوند و در مورداستفاده از خدمات مداخله رایانه مانند سمعک و یا کاشت حلزون وتوانبخشی گفتاری بهره‌مند می شوند.

استاد ومدیر گروه گوش وحلق وبینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (در سالهای ۱۳۸۴ لغایت ۱۳۹۰)، به هدف خود در این راه اشاره و ادامه داد: بنیاد گوش خراسان رضوی ، باهدف کمک به بهبود و تسریع پروسه درمان افرادی که دچار اختلالات شنوایی یا تعادل هستند تشکیل‌شده است. این قدم درواقع انجام رسالت اجتماعی و حس خوبی که از شنوا شدن بیماران به ما منتقل می‌شود و ادای دین و مسوولیت اجتماعی است که جامعه به گردن ما دارد. نان‌وآب دانشگاه را خوردیم باید الان پاسخ دهیم . نمی‌خواهیم در آینده از خودمان سوال کنیم که برای جامعه چه کردیم؟ دقیقا این موفقیت مثل فوتبالیستی است که گل پیروزی تیمش را می‌زند تا یک مجموعه به عملکردش افتخار کند.

مدیرعامل بنیاد گوش خراسان رضوی در خصوص جامعه مخاطب گفت: هم نوعان ما که باکم شنوایی یا ناشنوایی به دنیا آمده‌اند یا افرادی که ممکن است در معرض کم شنوایی یا ناشنوایی باشند.،مبتلایان به وزوز گوش،افرادی که اختلال تعادل یا سرگیجه دارند.مخاطبین ما هستند که از سراسر میهن و حتی افرادی از کشورهای همسایه را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

قاسمی به اقدامات انجام‌شده در این بنیاد اشاره کردو در خصوص خدمات اظهار داشت: در گام اول یکی از روش‌های ارزشمند برای کم کردن عارضه‌های ناشی از اختلالات شنوایی و تسهیل و شروع به‌موقع درمان، غربالگری می‌باشد. گام دوم آزمون و سنجش شنوایی از بدو تولد می باشدکه توسط همکاران متخصصی شنوایی‌شناسی بنیاد گوش با استفاده از بهترین روش‌ها اقدام به انجام تست‌ها و آزمون‌های لازم برای تعیین میزان شنوایی فرد و شروع درمان به‌موقع می‌نمایند. وی افزود در گام سوم درمان و توان بخشی قراردارد که در بخش درمان و توانبخشی توسط همکاران گفتار درمانگر ما باعث می‌شود فرد حداکثر استفاده را از شنوایی خود را بنماید و این امر با از بین بردن مشکل یا کمک به تطبیق فرد با مشکل ممکن می‌شود.

عضو هیئت بورد تخصصی گوش وحلق وبینی کشور ( ۱۳۷۶-۱۳۸۶) افزود: در گام بعد تعیین اثربخشی به‌منظور ارزیابی و تایید درستی روش به کار گرفته‌شده انجام میشود، که متخصصین بنیاد گوش پس از انجام هر مرحله، میزان اثربخشی روش را بررسی می‌کنند.

رئیس کمیته علمی کمیسیون کشوری کاشت حلزون ( ۱۳۸۶-۱۳۸۸) در خصوص نظارت بر فرآیندها برای اطمینان از درستی روند تشخیص تا درمان و تسهیل این امر برای فرد مراجعه‌ کننده نیز گفت: بنیاد گوش در تمام‌ مسیر یاری‌رسان بیمار خواهد بود و تمام فرآیندها را بررسی می‌نمایند.

مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان ( از ۱۳۷۶ تا کنون )درخصوص ساخت ابزار کمک شنوایی از طریق بنیاد اظهار داشت : بنیاد گوش با به‌کارگیری نیروهای متخصص داخلی درزمینه ساخت ابزار سنجش، درمان و کمک شنوایی، قصد دارد به استقلال کشور در زمینه درمان اختلالات گوش به نیازمند این امکانات یاری برساند و این فعالیت‌ها ازجمله اقداماتی است که در دستور کار بنیاد گوش خراسان رضوی قرارگرفته است.

مدیر مرکز تحقیقات گوش وحلق وبینی وجراحی سروگردن وعلوم وابسته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۱۳۸۲ تا ۱۴۰۰) با اشاره به این‌ که ایران جزو ۱۰ کشوراول دنیا هست وغربالگری شنوایی را به‌صورت قانونی در تمام زایشگاه‌های کشور هرروزه برای متولدین انجام می‌دهد و همچنین برای بیمارانی که به سمعک پاسخ نمی‌دهند کاشت حلزون شنوایی را انجام می‌دهد تصریح کرد: در خارج از کشور این عمل جراحی حداقل ۲۵ هزار دلار(حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان) هزینه دارد که در ایران تا سال ۱۴۰۱ فقط ۶میلیون تومان توسط خانواده پرداخت می‌شد و بهزیستی هم از افراد تحت پوشش خود بعد از عمل کاشت حلزون شنوایی ۳میلیون تومان آن را تقبل نموده و پرداخت می‌نمود و برای افراد نیازمند ۳میلیون تومان دیگر را مراکز خیریه کاشت حلزون تقبل می‌نمودند و طی یک سال گذشته این عمل جراحی تحت پوشش بیمه بیماران خاص قرار گرفت و مقرر شد هزینه‌ها را بیمه پرداخت کند که البته در گیرودار بروکراسی گرفتارشده است.

پروفسور قاسمی اظهار داشت:کودکان ناشنوای کامل زیر ۳سال تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و تاکنون برای ۲هزار و دویست و بیست‌وهفت نفر کاشت حلزون شنوایی را از از سال ۱۳۷۶ تاکنون انجام دادیم که همگی موفقیت‌آمیز بوده است.

مدیرعامل بنیاد گوش خراسان رضوی به استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان و معالجه ناشنوایی اشاره نمود و تاکید کرد: بهترین روش درمان است که مسیر درمان را کوتاه‌تر و موثر تر می‌کند. همچنین لیزردرمانی در حنجره که از سال ۱۳۷۵ در دستور کار قرار داده‌ایم خدمت بزرگی به بیماران استان نموده است.

رئیس هیات مدیره بنیاد گوش خراسان رضوی به تاسیس مرکز توانبخشی پرداخته و اظهار داشت: بعد از عمل جراحی که بیست درصد کار کشت حلزونی با جراحی انجام می‌شود، اهمیت ادامه کار، در مراکز توانبخشی و تنظیم دستگاه می‌باشد که بسیار قابل‌توجه است ، بنابراین تلاش کردیم موسسه توانبخشی «شنوا گستر» که تحت پوشش بهزیستی است را نیز تجهیز کنیم.

وی در خصوص مجموعه فیزیکی بیمارستان فوق تخصصی گوش و حلق و بینی بنیادگوش خراسان رضوی گفت: یک طبقه بستری با ۶۰ تخت به متراژ ۳۱۰۰ متر، یک طبقه ۳۱۰۰ متری برای اتاق عمل، ۵۰۰ متر درمانگاه‌های فوق تخصصی ،۱۰۰۰ متر مرکز توانبخشی مراقبت‌های بعد از عمل جراحی، ۲۰۰ متر اتاق کنفرانس و آموزشی برای تربیت دانشجوی پزشکی ؛دستیار پزشکی متخصص و فوق تخصص و درمجموع با مساحت ۷۸۰۰ متر زیربنا در بیمارستان قائم مشهد پیش‌بینی‌شده است و تاکنون شخصا ۲میلیارد و پانصد میلیون تومان تامین نموده‌ام و همچنین ۷۰۰ میلیون تومان نیز توسط سایر پزشکان متخصص در ساخت این مرکز درمانی مساعدت نموده‌اند . البته برخی از خیرین سلامت‌محور و انسان‌دوست دست یاری به ما داده‌اند، اما چون این مجموعه درمانی در سطح بسیار وسیعی در نظر گرفته‌شده تا نیاز جامعه هدف را برطرف کند و با تورم هم روبرو هستیم، لذا همچنان با اعلام نیاز به یاری شما عزیزان نیازمندیم و دست خیرین عزیز و همه عزیزان ایرانی خیرخواه در اقصی نقاط جهان را به گرمی می‌فشاریم./