در نشست خبری مسابقات جایزه بزرگ اسکواش مطرح شد:

بازگشت خراسان رضوی به اسکواش

رئیس فدراسیون اسکواش گفت: خانه اسکواش خراسان رضوی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که امیدواریم در سال آتی به بهره‌برداری برسد و یک مجموعه خوب و خاص در شرق کشور داشته باشیم. این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در اسکواش دارد و مسیر حرکت خود را پیدا کرده است.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ نشست خبری مسابقات جایزه بزرگ اسکواش رنکینگ جهانی آقایان در روز ۱۲ بهمن در ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

در این نشست خبری رئیس فدراسیون اسکواش در پاسخ به وضعیت عمومی‌سازی ورزش اسکواش پاسخ گفت: فدراسیون با رویکرد ویژه‌ای که به این موضوع داشته، برای افزایش جامعه مخاطب در بخش کودکان تفاهم‌نامه‌هایی را ایجاد کرده و کمیته‌ای تحت عنوان کمیته تخصصی کودکان ایجاد شده است.

امیر عزیزی‌پور افزود: همچنین در راستا این اقدامات، راکت‌هایی ارزان قیمت برای مهدهای کودک در حال طراحی هستند و همچنین توپ‌هایی که روی طراحی آن‌ها کار شده و بخشی از اقدامات انجام شده و در روز جهانی اسکواش رونمایی شد.

وی در ادامه گفت: تا سنین ۷ سال، در بخش کودکان و از ۷ تا ۱۱ سال، در بخش استعدادیابی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در حال اجراست. به عنوان مثال آخر این ماه کلاس‌های همسان‌سازی برای مربیان استعدادیابی سراسر کشور در تهران خواهیم داشت و بعد از این موضوعات وارد بحث تیم ملی خواهیم شد، که از سن کمتر از ۱۱ سال شروع می‌شود؛ این فرآیند نیز طراحی شده و در حال انجام می‌باشد.

رئیس فدراسیون اسکواش مطرح کرد: همچنین در بخش همگانی تفاهم‌نامه‌های خوبی با آموزش و پرورش داشتیم و با فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز صحبت‌هایی در هفته گذشته انجام شد. در راستای جلساتی که با این نهادها داشته‌ایم، در هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای با همین موضوع انجام خواهد شد و از این به بعد در کلیه رویدادهای فدراسیون همگانی ورزش اسکواش هم حضور خواهد داشت.

عزیزی‌پور گفت: رشته اسکواش نیز توسط هیئت اجرایی برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۸ پذیرفته شده است، از الان باید کارهای ویژه‌‌تری برای حضور در المپیک انجام دهیم و برنامه‌های راهبردی در این خصوص تدوین کرده‌ایم.

رئیس فدراسیون اسکواش درباره مسابقات جایزه بزرگ اسکواش که در مشهد در حال برگزاریست، اظهار داشت: در این رقابت‌ها ۳۲ اسکواش‌باز برتر کشور حضور دارند که در کنار آنها ۳ ورزشکار از خراسان رضوی نیز شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات ملی جایزه بزرگ اسکواش از اهمیت بسیار زیادی برای ورزشکاران برخوردار است، افزود: این رقابت‌ها ۳ بار در طول سال برگزار می‌شود که برای اولین بار میزبانی آن به مشهد سپرده شده است.

عزیزی‌پور گفت: با توجه به اینکه نتایج این مسابقات در رنکینگ جهانی ورزشکاران نیز موثر و تاثیرگذار است، نفرات برتر رقابت‌ها به اردوی تیم ملی کشورمان برای حضور در مسابقات قهرمانی تیمی اسکواش آسیا که تیر ماه سال آینده در چین برگزار می‌شود، دعوت خواهند شد.

رئیس فدراسیون اسکواش درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی خانه اسکواش خراسان رضوی عنوان کرد: خانه اسکواش خراسان رضوی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که امیدواریم در سال آتی به بهره‌برداری برسد و یک مجموعه خوب و خاص در شرق کشور داشته باشیم. این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در اسکواش دارد و مسیر حرکت خود را پیدا کرده است.

وی در خصوص فعالیت بانوان در این رشته گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود می‌توانیم جزو چهار تیم برتر آسیا در اسکواش بانوان باشیم.عزیزی پور با اشاره به برگزاری مسابقات جایزه بزرگ تاکید کرد: این مسابقات از دهم بهمن ماه با رقابت ۳۲ نفر آغاز شده و امروز مرحله پایانی مسابقات است بنابراین به هشت نفر برتر در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ دلار جایزه اهدا خواهد شد.

رئیس فدراسیون اسکواش با اعلام اینکه سه مسابقه در کشورهای قطر، پاکستان و چین خواهیم داشت و ورزشکاران ملی‌پوش را باید با آمادگی کامل اعزام کنیم خاطرنشان کرد: از هفته آینده مسابقات لیگ برتر اسکواش با حضور هفت تیم در بخش مردان و شش تیم در بخش بانوان به میزبانی گیلان آغاز خواهد شد.

بازگشت خراسان رضوی به اسکواش

در این نشست به موضوع غیبت ورزشکاران اسکواش خراسان رضوی پرداخته شد. در همین راستا، رئیس هیات اسکواش خراسان رضوی گفت: به دلیل نداشتن سالن و وجود کرونا برخی از مربیان و ورزشکاران از اسکواش زده شدند و حتی برخی به شهرهای دیگر مانند تهران رفتند.

وی افزود: تیم بانوان در لیگ پارسال شرکت داشتند و ما پایه‌سازی را شروع کردیم که بازیکنان زیر ۱۱ ، ۱۳ و ۱۵ سال را پرورش دهیم و برای سال آینده در لیگ شرکت کنیم و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با آستان قدس رضوی انعقاد شده است، سالن اسکواش این مجموعه در اختیار هیأت اسکواش خراسان رضوی قرار می‌گیرد؛ این اقدام باعث می‌شود تا ورزشکاران این رشته، فضایی برای تمرین داشته باشند و ما بتوانیم دوره‌های استعدادیابی برگزار نماییم.