با معرفی برگزیدگان:

ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه به ایستگاه اختتامیه رسید

ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه خراسان رضوی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش توسعه و اقتصادپایدار؛ آیین اختتامیه ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه با حضور رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، مدیر شرکت شهرک‎های صنعتی خراسان رضوی و جمع کثیری از پیشکسوتان و فعالان حوزه رسانه در تالار همایش‌های هتل نوین مشهد برگزار شد.

در ابتدا سیدمحسن رضوی مدیر روابط عمومی و دبیر جشنواره، با بیان ارسال ۸۵۷ اثر به دبیرخانه ششمین رویداد تولید ملی و رسانه گفت: ۴۰۳ اثر راهی بخش مسابقه شدند و در مجموع، ۸۲ نفر از ۴۸ رسانه فعال در ۱۱ شهرستان استان با آثار خود در این جشنواره حضور داشتند.

رضوی افزود: این نیاز به‌صورت جدی وجود دارد که میان فضای رسانه و تولید در کشور هم‌افزایی ایجاد شود. در مسیر پیشرفت همه کشور‌های سرآمد صنعتی دنیا نیز این همکاری و همگرایی وجود داشته است و امیدواریم با مشارکت بیشتر اصحاب رسانه، گام‎های مؤثرتری در این مسیر برداشته شود.

سپس غلامرضا بنی اسدی، پیشکسوت عرصه رسانه در خراسان رضوی و رئیس هیئت‌داوران جشنواره ششم بابیان حکایتی از اهمیت کار یک کشاورز در زمانه دفاع از میهن، در خصوص اهمیت جایگاه رسانه و پیوند آن با صنعت به عنوان نقطه عطف گفت: توسعه کامل یک کشور در گرو پیشرفت همه‌جانبه و یکپارچه در عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی است. فعالان عرصه صنعت، دست‌های توانمند و اراده‌های مستحکم در حوزه تولید و اقتصاد دارند و فعالان عرصه رسانه از قلم‌های پویا و اندیشه‌های پیشرو در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی برخوردارند. اجماع این دو حوزه، نویدبخش فصلی نوین در عرصه رونق تولید است و این جشنواره نیز به همین دلیل اهمیت دارد.

وی افزود: در این جشنواره به فراخور تخصص محور بودن، همه ارزش‌هایی که در حوزه رسانه باید موردتوجه قرار گیرد، در دستور کار داوران قرار داشت و نمره‌ای که به آثار اختصاص پیدا کرد، میانگینی از حوزه‌های مختلف برندسازی، صادرات، صنعت و امیدآفرینی بود. در جریان داوری آثار، آن‌چه موردتوجه داوران قرار گرفت، آثاری بود که به‌موازات ارزشمندبودن از نظر استاندارد‌های رسانه‌ای، از نظر اقتصادی و صنعتی هم حائز شرایط برتر و برگزیده بود.

بنی اسدی ادامه داد: جدا از شاخص های حرفه ای که باید خبرنگار در اثر خود لحاظ کند، وفاداری به زبان فارسی و نگارش مبتنی بر آن از مهمترین بایستگی هایی است که در داوری آثار این جشنواره در نظر گرفته شده است. انتخاب موضوع مناسب، انتخاب تیتر مناسب، شیوه نگارش، رعایت ارزشهای خبری، انتخاب لید مناسب، هماهنگی بین تیتر و متن، استفاده از سبک مناسب، درست نویسی و استفاده از تکنیک مقایسه، خلاقیت و برجستگی و کمیت مناسب کار از مولفه های دیگر برای داوری این آثار است که خروجی یک اثر رسانه ای را مطلوب می کند.

در ادامه احد خوشرو، دبیرکل خانه صمت خراسان رضوی گفت : از اهالی رسانه که در طی یک سال گذشته با همه ناملایمات در کنار ما جامعه تولید و صنعت قرارگرفتند و صدای رسای مطالبات و دغدغه‌های به حق صنعت بودند، تشکر می کنم و پیشاپیش حضور برگزیدگان این جشنواره تبریک می گویم و از داوران جشنواره که تلاش فراوانی برای داوری این جشنواره کردند تقدیر و قدردانی می کنم. وی افزود: امروز در این مراسم از دو پیشکسوت حوزه رسانه و رسانه اقتصادی شهر مشهد تقدیر می شود که یکی جزو اعتبارات رسانه ای استان و یکی از حوزه اقتصاد رسانه است.

فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تشکر از امیر روحپرور بخاطر ۱۰ سال همکاری و فعالیت در روابط عمومی خانه صمتخ گفت: قضاوت آثار رسانه ای در حوزه اقتصادی بسیار دشوار است و هر جا که انتخاب باشد، سلایق حرفه‌ای مختلفی می زند اما دیگر داوران نخبه در حوزه رسانه ای بخش اقتصادی استان انتخاب شد و خوشبختانه آثار کیفی نیز به این جشنواره رسید.

ابراهیمی با تاکید بر دیرینه رسانه ای خراسان رضوی افزود: ما در حوزه رسانه برندی با هویت ۱۰۰ ساله داریم که با فرهنگ و باور های ما عجین شده در حالیکه در صنعت برندی با این سابقه نداریم.

وی افزود: رسانه‌های ما در استان، خط اعتدالی مبتنی بر عقلانیت پیروی می کنندکه موجب حفظ آرامش و امنیت و ثبات شده است.

ابراهیمی با ذکر جلسات متفاوت و اذعان به همراهی مسئولین و دستگاه های استان ، افزود: با توجه به حجم همراهی ها ، چرا آثارش در شاخص های اقتصادی ما مشهود نیست؟

وی با بیان تعداد خانوارهای تحت پوشش و حاشیه نشین در استان و مرکز استان و عدم حضور آنان در تولید ناخالص استان ، گفت: ۹۰ درصد امور مربوط به بهداشت و درمان مردم منطقه شرق کشور با هزینه خراسان تامین میشود و بیش از یک سوم جمعیت چند میلیونی مهاجران در این استان و خصوصا در مشهد هستند و این بار سنگینی است که به دوش میکشیم و سنگینی آن دردناک است چراکه همه از حوزه های خاص استانشان منتفع میشوند ولی ما از حوزه های خاص خودمان بی بهره ایم و لذا نیاز به بودجه خاص ملی برای این موضوع داریم.

فیروز ابراهیمی با بیان این نکته که آینده پژوهی و به آینده فکرکردن برای پیشرفت نیاز است ، به نرخ رشد جمعیتی و مسایل کمبود انرژی و میزان مصرف سوخت و تبعات حاصله اشاره کرد و گفت : در حوزه انرژی دولت با برنامه ریزی مناسب ، تولیدکننده با بهینه سازی و بهره وری و نیز مصرف کننده با بهینه سازی مصرف میتوانند به میزان قابل توجهی در این امر موثر باشند.

احسان خانه‌آباد، رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن نیز در این مراسم گفت: سپاه همیشه و در همه مکان‌ها خادم مردم است. بخاطر تحریم‌ها که ایران وارد جنگ صنعتی شد، سپاه هم تصمیم گرفت در حوزه اقتصاد حمایتگر مردم باشد.

وی افزود: تحریم‌ها مانند سدی در برابر تلاش مردم و صنعتگران ما است. تلاش و پشتکار مردم، مطمئنا در آینده‌ای نزدیک باعث شکست این سد و رسیدن به اهداف والاتر ایران می‌شود و سد تحریم‌ها، این مسکن مقطعی که آمریکا و کشور‌های معاند گذاشته‌اند بلاخره با تلاش شکسته خواهد شد.

خانه آباد ادامه داد: نکته آخر این است که موقعیت ژئوپلیتیک ایران و نیروی‌انسانی باعث قدرت منطقه و جهان می‌شود و ایران دارای این ویژگی‌هاست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: مطالبه‌گری از وظایف رسانه است اما صنایع تولیدی کشور را نباید تحقیر کرد، افزایش کیفیت مطالبه شود اما با زبانی که صنعتگر و تولیدکننده احساس حقارت نکند.

امیر رضا رجبی با اشاره به واگذاری معادن غیرفعال خراسان رضوی از طریق مزایده افزود: رسانه به خوبی می تواند در این در زمینه اطلاع رسانی پیرامون این مزایده ها و شفافیت در این بخش ایفای نقش کند.

وی در خصوص رشد بالای ۳۰ درصدی کالاهای صنعتی خراسان رضوی در سال جاری تا کنون افزود: بیش از ۶۰ نوع کالا در سال جاری از رشد بالای ۳۰ درصدی برخوردار بوده اند که به عنوان مثال در حوزه رینگ‌سازی ۸۷ درصد رشد، پارچه مخملی و رومبلی ۳۰۰ درصد و دارو ۴۵ درصد با رشد تولید مواجه بوده‌ایم.

رجبی ادامه داد: رسانه ها با انتقادات سازنده و انعکاس اخبار خوب و امیدآفرینی در جامعه و همراه بودن با واحدهای صنعتی می‌توانند شوق و اشتیاق به تولید را به کل جامعه تسری می دهند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان آخرین سخنران در این مراسم گفت: باید به سمت شفاف سازی برویم، فعالیت بانکها و موسسات بزرگ اقتصادی کشور باید روشن شود که این از وظایف رسانه است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: خراسان رضوی ظرفیتهای زیادی در تولید علم دارد که شناخته شده نیست، در شرایط سخت باید کارهای نو انجام شود و ظرفیتها به مخاطب اصلی انتقال یابد که این مهم از وظایف رسانه است.

وی ادامه داد: مشکلات زیادی وجود دارد و جلسات متعددی با دستگاه های نظارتی برای تبادل اطلاعات انجام می شود اما هم اینک به صورتی فضای ناامیدی در جامعه ایجاد کرده اند که منصفانه نیست، بخشی از مشکلات موجود به دلیل سوء مدیریت، برخی به دلیل تحریم‌های داخلی و مانع تراشی ها ایجاد شده است، دموکراسی ها و چالش هایی که دستگاه های رسمی در مقابل مردم ایجاد کرده اند از عمده چالش های ما است.

اسامی برگزیدگان ششمین جشنواره تولید و رسانه در خراسان رضوی به قرار زیر است:

بخش خبر:
هیات انتخاب و داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه، برای معرفی نفرات اول و دوم در رشته تیتر به جمع‌بندی نرسید و فردی را معرفی نکرد ولی سه اثر را به عنوان رتبه سوم، در این حوزه، شایسته دانست: (به ترتیب الفبا)

نفر سوم/ «مصطفی قطبی» از «خبرگزاری ایرنا» برای خبری با عنوان «رویکرد جدید صندوق ضمانت صادرات موجب رشد اقتصادی کشور شد»

نفر سوم/ «حسین کوهزاد» از «پایگاه خبری توس اکو» برای خبری با عنوان «نقش درگاه ملی مجوز کسب وکار در روان‌سازی صدور مجوزها»

نفر سوم/ «بهجت موسوی مقدم» از «خبرگزاری تسنیم» برای خبری با عنوان «تشکیل شهرک‌های صنفی به تصویب وزارت صنعت رسیده است»

بخش گزارش:
نفر اول/ «مهناز اصغری» از «روزنامه صبح امروز» برای گزارشی با عنوان «۵۰۰۰ نفر در خطر سقوط به دره بیکاری!»

نفر دوم/ «مصطفی قطبی» از «خبرگزاری ایرنا» برای گزارشی با عنوان «سرنوشت مبهم شرکت خانه‌سازی مشهد در توسعه دانش‌بنیان‌ها»

نفر سوم/ «الهام مهدیزاده» از «روزنامه‌ شهرآرا» برای گزارشی با عنوان «روایتی از کسب‌وکار تولید فرش دستباف ایرانی با حضور بانوان»

بخش مصاحبه:
نفر اول/ «زهرا شریعتی» از «روزنامه شهرآرا» برای مصاحبه‌ای با عنوان «مافیا و مسئولان؛ در سیاهه آلودگی هوا»

نفر دوم/ «طاهره فجر داودلی» از «روزنامه قدس» برای مصاحبه‌ای با عنوان «قصه کسب وکاری که با دو سینی شروع شد»

نفر سوم/ «محمدرضا سالار مقدم» از «پایگاه خبری نوید تربت» برای مصاحبه‌ای با عنوان «کالای ایرانی مصرف کنید تا عزت ایران برگردد»

بخش ویژه:
هیات انتخاب و داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه، برای معرفی نفرات اول، دوم و سوم در بخش ویژه با موضوع تولید صادرات محور به جمع‌بندی نرسید و اثری را معرفی نکرد و فقط یک اثر را به عنوان شایسته تقدیر، معرفی کرد:

شایسته تقدیر/ «رابعه مقداری» از «هفته‌نامه خیام نامه نیشابور» برای اثری با عنوان «حضور ۱۰۰ میلیون دلاری نیشابوری‌ها در بازار جهانی»

بخش سرمقاله:
نفر اول/ «شهرام شیرکَوند» از «روزنامه دنیای خودرو تهران» برای سرمقاله‌ای با عنوان «اهمیت برندسازی در رشد تولید کیفیت محور و توسعه فروش»

نفر دوم/ «سعید برند» از «روزنامه خراسان» برای سرمقاله‌ای با عنوان «آقایان مراقب باشید، این سرمایه بیمه ندارد!»

نفر سوم/ «علی پاکباز خسروشاهی» از «هفته‌نامه نخست» برای سرمقاله‌ای با عنوان «زمستان سخت در کجا؟»

بخش عکس:
نفر اول/ «وحید بیات» از «قدس آنلاین» برای اثری با عنوان «بازدید از کارخانه خودروسازی کیهان صنعت قائم»

نفر دوم/ «محمد عباس‌نژاد» از «روزنامه همشهری تهران» برای اثری با عنوان «طلسم نوسازی اتوبوسها شکست»

نفر سوم/ «محسن رحیمی عنبران» از «باشگاه خبرنگاران جوان» برای اثری با عنوان « معدن فیروزه نیشابور»

بخش چند رسانه‌ای/مستند:
نفر اول/ «سید عباس ضیائی هاشمیان» از «فضای مجازی صداوسیمای خراسان رضوی» برای اثر مستند با عنوان «مستندپشتِکار (فرت بافی)»

نفر دوم/ «غلامرضا زوزنی» از «شهرآرا نیوز» برای اثر مستند با عنوان «فصل سردِ سرخ»

بخش چند رسانه‌ای/گزارش خبری:
نفر اول/ «فاطمه سلطانی» از «خبرگزاری صداوسیمای خراسان رضوی» برای گزارش خبری با عنوان «خورشید و فلک»

نفر دوم/ «اعظم فریدون مقدم» از «خبرگزاری صداوسیمای خراسان رضوی» برای اثر مستند با عنوان « صادرات کشمش سبز ایرانی با برند خارجی»

بخش چند رسانه‌ای/پادکست:
هیات انتخاب و داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه، برای معرفی اثرات اول و سوم در رشته پادکست به جمع‌بندی نرسید و فردی را معرفی نکرد و یک اثر را به عنوان اثر دوم معرفی کرد:
نفر دوم/ «سارا اکبری» از «رادیو خراسان» برای اثر ارسالی با عنوان «فناوری‌های گره‌گشا»

بخش تیتر:
نفر اول/ «طاهره فجرداودلی» از « روزنامه قدس» برای مجموع آثار ارسالی با تاکید بر تیترهای «ناز مسئولان برای ارزآوری گل‌های رز» و «سوختن گوهرها در شهر جهانی گوهرسنگ‌ها»

نفر دوم/ «سعید برند» از «روزنامه خراسان» برای مجموع آثار ارسالی با تاکید بر تیتر «یخ اعتبارات آب مشهد را بشکنید»

نفر سوم/ «بنیامین یوسف‌زاده» از « روزنامه شهرآرا» برای تیتر «هرکه  بامش بیش، برقش بیشتر…»

شایسته تقدیر/ «عبدالصمد حسینی» از «روزنامه ثروت» برای مجموع آثار ارسالی با تاکید بر تیتر «پای لنگ صنعت سنگ در راه بازارهای بزرگ»

اعضای هیات داوران ششمین جشنواره تولید ملی و رسانه خراسان رضوی شامل غلامرضا بنی اسدی عضو هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی و رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی، علیرضا کتابدار مدرس روزنامه نگاری، صادق حاتمی مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه، مجید فکری مدرس دانشگاه و روزنامه نگار، مسعود حمیدی خبرنگار اقتصادی، میترا عبداللهی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و محسن موسوی‌زاده مدرس دانشگاه و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه شهرآرا بودند.

در پایان این جشنواره که به همت خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی برگزار شد، از امیر روح پرور و پرویز روحبخش ۲ چهره پیشکسوت رسانه‌ای استان خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد./