رئیس خانه صنعتکاران ایران مطرح کرد:

پارادوکس تلخ حمایت از تولید؛ نفس تولید کشورگرفته است، باپیامک رفع اورژانس میکنند

سید علیرضا بنی هاشمی از ایجاد شورای حل اختلاف ویژه تولید کنندگان و کارآفرینان با منطق قدیمی ریش سفیدی خبرداد/ برخی مدیران لایه‌های میانی کارشان ترمز برای تولید کشور است / حدود ۹ ماه است ریالی به سمت تولید کشور از بانک‌ها نیامده است/ قوانین منسوخ نفس تولید کشور را گرفته است.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار ؛ در چهارمین کنفرانس تعالی فردی و کوچینگ کسب و کار با رویکرد بررسی راهکارهای تعالی سرمایه های انسانی که  با حضور جمعی از فعالان و کارآفرینان استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، رئیس خانه صنعتکاران ایران با اشاره به تمرکز دشمن در جنگ ترکیبی بر اقتصاد کشور گفت : و در حوزه اقتصاد شاه بیت توسعه اقتصاد هر کشوری اقتصاد تولیدی آن کشور است بنابراین نوک پیکان حمله دشمن به سمت تولید کشور است و شما عزیزان سروران دلسوزان این عرصه صاحبان کسب و کارهای عزیزمان در خط مقدم این جنگ اقتصادی هستید.

سید علیرضا هاشمی سپس با اشاره به برخی مدیران کج فهم و غرض ورز و بدون تخصص خصوصا در حوزه صنعت کشور افزود: هر مدیری که یک روز تولید کننده ما را در عرصه تولیدش به زحمت بیندازد،  قطعاً خواسته یا ناخواسته چه در عدم تخصصش که کم نداریم چه در حوزه کج فهمیش چه در حوزه مسائل اقتصادی و قوانین حاکم بر حوزه تولید، هر کسی که ثانیه‌ای حتی تولید کشور را با وقفه مواجه کند، خواسته یا ناخواسته خائن به کشور است.

وی در ادامه با اشاره به برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه تولید گفت: امروز صنعتکاران به دلیل وجود قوانین دهه ۴۰ و قوانین از مد افتاده و منسوخ شده‌ای که در بخش‌های مختلف کشور حاکم است ، اذیت میشود و این قوانین دست و پاگیر نفس تولید کشور را گرفته است.

هاشمی افزود: وقتی حرف از شرایط جنگ اقتصادی می‌زنیم یعنی آرایش جنگی متناسب با فضای فعلی باید اتخاذ کرد ، اما همچنان برخی دوستان در حوزه‌های مختلف همراه با قوانین دست و پاگیر و با کج فهمی تمام در حالی که این مطلب برایشان قابل فهم نیست که قانون یعنی کمک به تولید کشور و هر قانونی که در این راستا نیست بلاشک  منسوخ هست.

هاشمی با اشاره به نقش خانه صنعتکاران گفت: خانه صنعتکاران ایران که یک مجموعه مردمی است، اولین رسالتش در حوزه اقتصاد تولیدی ، حمایت واقعی و کم کردن بروکراسی‌های نفس‌گیر برای تولید کننده‌هاست.

وی افزود: این رسالت با ایجاد مجموعه‌ای تخصصی شکل گرفته است و قریب به ۱۲۵۰ نفر در کمیسیون‌های تخصصی خانه صنعتکاران در خدمت صنعتکاران کشورند. مجموعه هم جایگاه مشورتی برای صنعتکار دارد وهم جایگاه مشورتی برای سه قوه  دارد.

سید علیرضا هاشمی در ادامه به مشکل نقدینگی حوزه تولید پرداخت و گفت : یکی از مسائلی که قریب به اتفاق صنعتکاران امروز دچار آن هستند و چالش جدی برای صنعت کشور است، بحث تامین نقدینگی برای کسب و کارهاست. در خانه صنعتکاران ایران کمیسیون بازار سرمایه و جذب سرمایه از بازار سرمایه را برای صنعتکاران در فضای خیلی تخصصی ایجاد کرده ایم تا برای کسب و کارهایی که نیاز به نقدینگیهای زیاد دارند، تامین نقدینگی صورت پذیرد.

رئیس خانه صنعتکاران ایران ادامه داد: متاسفانه همانطور که شما شاهد هستید و بیشتر از بنده در جریان هستید، حدود ۹ ماه است که ریالی به سمت تولید کشور ازسوی  بانک‌ها نیامده است، با پیگیری‌ و مطالبه‌گری‌هایی که خانه صنعتکاران ایران انجام داده است هفته آینده با بانک رفاه و بانک توسعه و تعاون و نیز بانک ملت و صادرات تفاهم‌نامه‌هایی برای هدایت نقدینگیی‌های شناور به سمت تولید منعقد می‌شود .

وی افزود: بانک رفاه در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم قول داد که ۵۰ هزار میلیارد اوراق  مشارکت را با همکاری و تخصصی که در کارگروه مشترک فی مابین خواهیم داشت به سمت تولید کشور در این فضاهای سخت روانه کند.

سید علیرضا هاشمی سپس به اطاله دادرسی‌ها در قوه قضاییه پرداخت و اظهار داشت : من بارها در تریبون‌های مختلف این نقد را در کنار تشکلی که از عنایت ویژه آقای اژه‌ای به تولید کنندگان داریم، انجام داده‌ام که متاسفانه اطاله دادرسی‌ها برای همه مردم ایران بسیار و بسیار سخت است اما برای تولید کننده چند برابر سخت‌تر است .

وی افزود: من تولید کنندگانی را می‌شناسم که فضای تولیدشان رارها کرده و خودشان در راه پله‌های دادگاه در رفت و آمد هستندو بعد از یک یا دو سال که می‌خواهد پرونده به نتیجه برسد، در آن مجتمع بنابر سیاست قوه قضاییه همه قضات جابجا می‌شوند و باز یک قاضی یا مستشار دیگر بر پرونده نظارت می‌کند.

هاشمی ادامه داد: به یاری خدا توانستیم شورای حل اختلاف ویژه تولید کنندگان و کارآفرینان را ایجاد کنیم که بتوانیم با همان منطق قدیمی ریش سفیدی خیلی از مشکلات صنعتکاران را اعم از مشکلات صنعتکاران با صنعتکاران یا مشکلات صنعتکاران با بانک یا با بخشهای دولتی یا نظامی حل کنیم و در همین مدت کوتاه توانستیم گره‌های بزرگی را باز کنیم .

رئیس خانه صنعتکاران ایران سپس از مشکلات حوزه ارزی گلایه کرد و گفت : یکی از مشکلات عمده صنعتکاران در حوزه ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات است و معضلی است که خیلی از تولید کنندگان که صادرات محور هستند را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و قفل شدن کارت‌های بازرگانی ایشان مزید بر علت است.

هاشمی ضمن تشکر از همه مدیرانی که از جان و دل برای کشور خدمت می‌کنند ادامه داد : برخی مدیران لایه‌های میانی کارشان ترمز برای تولید کشور است و برای همین موضوع فعالیت می‌کنند چرا که نیرو و نماینده تام الاختیار دشمن در ایران هستند.

وی با اظهار گلایه از عدم پاسخگویی برخی مسئولین افزود: الان سازمان توسعه و تجارت که در واقع متولی حوزه بحث‌های ارزی برای تولید کنندگان است ، چه کار می‌کند؟ من برای تولید کننده ها از آقای ضیغمی که رئیس سازمان است و مجموعه‌های ذی‌ربط چند بار تقاضای جلسه کردم، البته زیر مجموعه ایشان اعلام کردند که شما پیامکی مشکلات را بگویید ما کمک می‌کنیم . مگر اورژانس را پیامکی می‌شود رفع کرد؟  دوستان از آن طرف می‌گویند موتور اصلی تولید صادرات است از این طرف کارت صادر کننده  را توقیف می‌کنند این یعنی پارادوکس تلخ حمایت از تولید .

رئیس خانه صنعتکاران ایران با اشاره به اینکه ساختار بانک مرکزی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست ادامه داد: ما در یک سری از موضوعات با مطالبه‌گری درست باید ساختارها را در هم بشکنیم . این طرف فضای اقتصاد دستوری برای ارزی که همه کارشناسان به اتفاق می‌گویند که باید ارز ما تک نرخی بشود و چقدر به این موضوع تاکید می‌کنند در حالی که میدانیم این چند نرخی بودن منشا فساد است و اخیراً هم موضوع فساد فلان برند را همه شنیدیم ، ارزچند نرخی اما برای بازگشت ارز صادر کننده یک راه بیشتر نگذاشتید ، حالا تولید کننده  باید با نرخ ارز آزاد محصولات مواد اولیه‌اش را بگیرد، گمرکش را با نرخ ارز آزاد حساب کند، از آن طرف بازگشتش را باید با نرخ ارز نیمایی به بانک مرکزی پول بدهد آنهم با این ریزش ، سوای آنکه آن طرف با همه تحریم‌های خارجی  و با زحمت فراوان تولید کننده کالایش را فروخته دربازگشت به هفت خان بانک مرکزی برمی‌گردد  و این درد تولید کشور است ، بنابراین ساختار بانک مرکزی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی کشور نیست .

رئیس خانه صنعتکاران ایران به دستاوردهای خانه اشاره کرده و ادامه داد: در کنار همه موانع و دست اندازهایی که دیگران ایجاد می‌کنند ، در داخل کشور به عنوان نماینده شما در سه قوه در سطح کشور سعی کردیم گفتمان بخش خصوصی و دولتی را به هم نزدیک کنیم و مطالبه‌گری کنیم .

وی افزود: در فضای بین الملل در ۱۲ کشور با ماموریت توسعه بازار صادراتی برای صادرات محصولات با کیفیت داخل دفتر ایجاد شده است ، بزرگترین مرکز تجاری ایران و افغانستان و نیز مرکز تجارت ایران با روسیه در خدمت صنعتکاران عزیز قرار گرفت، و بر این باوریم که هم افزایی بخش خصوصی راهگشای مشکلات اقتصادی است .

هاشمی همچنین از افتتاح دفتر خانه صنعتکاران ایران در مشهد مقدس خبرداد./