مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی مطرح کرد:

ضرورت توجه ویژه به مدیریت پسماند در ارزیابی هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی خراسان رضوی

مدیریت پسماند در ارزیابی هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی ضروری است / بیش از 115 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در حوزه گردشگری استان خراسان رضوی مشغول به کار هستند.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در کارگاه آموزشی مدیریت پسماند در تاسیسات گردشگری خراسان رضوی که در محل موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: با توجه به شعار سال سازمان جهانی گردشگری مبنی بر گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز، در ارزیابی هتل‌ها و مراکز اقامتی خراسان رضوی توجه ویژه به مدیریت پسماند ضروری است.

سید جواد موسوی با تاکید بر اهمیت توجه به مدیریت پسماند در ارزیابی هتل ها و مراکز اقامتی افزود: براساس گزارش بازدیدهای نظارتی از تاسیسات گردشگری به استفاده بهینه از منابع کمتر توجه می‌شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به این‌که پایه و اساس توسعه گردشگری، آموزش است؛ با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه تلاش می‌کنیم در مسیر اصلاح الگوی مصرف گام برداریم.

موسوی بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه مصرف انرژی تاکید کرد و افزود: با توجه به برخی کمبودها در صورتی که این شیوه نامه‌ها رعایت نشود، ممکن است گاز، آب یا برق تاسیسات گردشگری قطع شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز گفت: حدود ۳۵ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۸۰ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در حوزه گردشگری استان خراسان رضوی مشغول به کار هستند که ضرورت اشتغال پایدار این افراد موجب شده مدیران و دست اندرکاران حوزه گردشگری برنامه ها و اقدامات خود را معطوف به حضور هرچه بیشتر گردشگران و زائران کنند، ولی گردشگری سبز و الزامات آن به ما هشدار می‌دهد که باید برای حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماند ، مصرف بهینه انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر اهمیت ویژه‌ تری قائل شویم.

یوسف بیدخوری با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش به مخاطبان گفت: باید به ارائه کنندگان خدمات همچنین گردشگران و زائران، در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی و الزامات گردشگری سبز آموزش دهیم.

وی با بیان این‌که تحقق گردشگری سبز منوط به مشارکت جامعه هدف و ذینفعان است، درباره برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند در تاسیسات گردشگری خراسان رضوی گفت: این کارگاه آموزشی با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری ، سازمان محیط زیست ، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ونیز جوامع حرفه‌ای واحدهای اقامتی و پذیرایی استان خراسان رضوی برگزار شده است.

بیدخوری با اشاره به شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳ «گردشگری و سرمایه گذاری سبز» تاکید کرد: آشنا سازی مدیران و کارکنان تأسیسات گردشگری با روش‌های نوین بازیافت مواد، در راستای توسعه گردشگری پایدار و توجه به اهمیت مؤلفه‌های حفظ محیط زیست محسوب می‌شود.

در ادامه، اکبر قلی زاده مسئول آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به آموزش حاضران در خصوص اهمیت مدیریت پسماند و تشریح مسائل مشکلات زیست محیطی موجود پرداخت و بر ضرورت همراهی تاسیسات گردشگری در زمینه کاهش اثرات مخرب زیست محیطی در این کارگاه تاکید کرد./