درنشست با مسئولان نهضت ملی مسکن در استان؛

خبرنگاران خراسان رضوی خواستار حمایت و بهره مندی از طرح ملی نهضت مسکن شدند

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه خراسان رضوی متقاضی مسکن در نشست صمیمی با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیر کل راه و شهرسازی استان ، ضمن طرح سوالات خویش خواستار حمایت و بهره مندی از طرح نهضت ملی مسکن شامل جانمایی و تسهیل در پرداخت هزینه های آن شدند.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص نهضت ملی مسکن با اعلام آمادگی ۴۱۲ نفر از اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: خبرنگاران تا ۲۰ آذرماه امسال مهلت دارند تا با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نسبت به تکمیل ثبت نام خود در سامانه نهضت ملی مسکن اقدام کنند.

وی به تشریح گونه های مختلف نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: گونه حمایتی نخستین گونه از این نهضت است که دولت زمین را به صورت قرارداد ۹۹ ساله تامین کرده، تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی با نرخ سود ۱۸ درصد به هر واحد اختصاص می دهد که ویژه شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت است.

جوادخدایی افزود: گونه حمایتی نهضت ملی مسکن شامل ۲ بخش می شود که در بخش نخست شرکتهای انبوه ساز اقدام به ساخت خانه برای متقاضیان می کنند اما در بخش دوم متقاضیان در قالب گروه ساخت، خودشان نسبت به احداث خانه وارد عمل می شوند.

خدایی گفت: دومین گونه از نهضت ملی مسکن، نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده یا بازآفرینی است که در این گونه دولت فقط تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی و بسته های تشویقی به متقاضی اختصاص می دهد و هیچ شرطی برای پرداخت سایر تسهیلات برای متقاضی در نظر نمی گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی سومین گونه از نهضت ملی مسکن را مربوط به “خودمالک” دانست و ادامه داد: در این گونه نیز زمین متعلق به متقاضی بوده و فقط با ثبت نام در نهضت ملی مسکن می تواند از تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی دولت استفاده کند، این طرح برای مالکان ساختمان نیمه احداث و یا بازسازی منازل است که در صورت اخذ و ارائه پروانه ساختمانی می توانند از این تسهیلات بهره گیری کنند.

وی افزود: چهارمین گونه از نهضت ملی مسکن مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت یا مسکن روستایی است که دولت زمین به صورت قرارداد اجاره ۹۹ ساله را به متقاضیان اختصاص داده و تسهیلات ارزان قیمت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی با نرخ سود پنج درصد نیز به آنان اختصاص می دهد تا خانه خود را به صورت ویلایی یک طبقه بسازند.

خدایی با توجه به طرح مباحث در خصوص بینالود یا گلبهار تصریح کرد: خبرنگاران و اهالی رسانه الزامی برای انتخاب خانه در شهرهای گلبهار یا بینالود ندارند و می توانند به صورت آفلاین نیز به دستگاه های اجرایی مربوطه مراجعه و تقاضای خود برای شرکت در نهضت ملی مسکن را پیگیری کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برنامه نهضت ملی مسکن در کشور ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال است که سهم خراسان رضوی از این تعداد ۳۹۱ هزار واحد است که در چهار بخش حمایتی، خودمالک، روستایی و بازآفرینی اجرا می شود.

داعی افزود: از ۳۹۱ هزار واحد، ۱۹۵ هزار واحد در بخش حمایتی، ۵۶ هزار واحد در بخش بازآفرینی، ۷۵ هزار واحد در بخش خودمالک و بقیه در بخش روستایی ساخته می شود.

وحید داعی با بیان اینکه در بخش حمایتی، تامین زمین و ارایه تسهیلات و مدیریت ساخت برعهده دولت است، گفت: شروط ثبت نام در این بخش این است که متقاضی، متاهل یا سرپرست خانوار باشد، از سال ۱۳۷۵ تاکنون از زمین و تسهیلات دولتی برای ساخت استفاده نکرده باشد، از سال ۱۳۸۴ تاکنون سابقه مالکیت شخصی نداشته و از سابقه سکونت در محل مورد تقاضا تا پنج سال برخوردار باشد.

وی افزود: در گام نخست ساخت نهضت ملی مسکن، هزینه آماده سازی زمین از محل آورده متقاضی ۴۰۰ میلیون ریال است، اما قطعا در زمان تحویل تعدیل بها را شامل خواهد گردید و هزینه تمام شده هر مترمربع بر اساس آخرین نرخ اعلام شده شورای عالی مسکن مربوط به سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ ،در حال حاضر ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال میباشد.

رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: به تمام خبرنگارانی که استعلام اولیه آنان برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن انجام شده بود، تماس تلفنی حاصل شد تا نسبت به ثبت نام در سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن اقدام کنند.

محسن سمیع افزود: کسانی که تماسی دریافت نکرده اند، در سامانه ثبت نام نشده بودند.

در پایان خبرنگاران سوالات خود در بخشهای مختلف را اعلام و مسئولان به آنها پاسخ دادند، همچنین هشت قطعه زمین به قید قرعه به هشت خبرنگاری که در سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن ثبت نام کرده بودند، نیز اعطا گردید./