عاطفه انتظامی،کارشناس مددکاری:

سلامت روان را جدی بگیریم

مسائل و عقده های کودکی در آینده ای نه چندان دور تبدیل به بزرگ ترین مشکلات آنان می شود.

فردی که از نظر ذهنی و عاطفی سالم است و درزندگی روزمره خود به خوبی عمل می‌کند، از سلامت روان برخوردار است. داشتن سلامت روان به فرد کمک می‌کند تا با چالش های زندگی کنار بیاید واززندگی لذت ببرد. عوامل مختلفی مثل ژنتیک و محیط و سبک زندگی بر سلامت روان تاثیرگذارند. فرقی نمی‌کند که چه سن وسالی داشته باشیم، کودک باشیم  یا بزرگ! طبیعتا سلامت روان درهر سن و سالی مسئله ای مهم است که باید آن را جدی بگیریم.

متاسفانه علیرغم اینکه قوانین مختلفی برای حمایت کودکان زیر ۱۸ سال وجود دارد و علیرغم وجود قوانین بازدارنده و نیزسخت گیری های دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان وپیگیری های بهزیستی و اورژانس اجتماعی ، همچنین تبلیغات فراوان درجهت توجه بیشتربه کودکان و اهمیت دادن به آنان و جدی گرفتن هر مسئله ای که کارهای روزمره کودک را مختل می‌کند و یا رفتارهایی که متناسب با سن کودک نیست و یا بصورت عرفی عجیب و غریب است ، متاسفانه باز هم برخی والدین با مشاهده ی این رفتارها هیچ اقدامی در جهت اصلاح انجام نمی دهند و کودکشان را وادار میکنند با همین مسائل و مشکلات بزرگ شوند.

لذا لطفا در صورت مشاهده هر رفتار خاصی از کودکتان با متخصص آن ارتباط بگیرید و کمک کنید تا فرزندتان به معنای واقعی کلمه بچگی کند. چرا که همین مسائل و عقده های کودکی در آینده ای نه چندان دور تبدیل به بزرگ ترین مشکلات آنان می شود.

برخی علائم که باید در سن پیش دبستانی جدی بگیرید : بیش فعالی – مشکل خواب – کابوس های مداوم یا وحشت شبانه – ترس زیاد  – نگرانی یا گریه -نافرمانی شدید یا پرخاشگری – کج خلقی و عصبانیت – مشکل مداوم جدایی از والدین(ترس از جدایی) ، به یاد داشته باشید کودکی که سلامت روان دارد کیفیت زندگی مثبتی دارد و همچنین عملکرد خوبی در خانه و مدرسه و جامعه خواهد داشت و درآینده به فردی شاد و موثر تبدیل خواهد شد.

به فرزندانمان بیشترتوجه کنیم./