دردهه آخر صفر ثبت خواهد شد:

ورود هشت میلیون زائر به مشهد

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی مطرح کرد:طبق پیش بینی حدود هشت میلیون زائر به کلانشهر مشهد می آیند.

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیر عالی حرم مطهر رضوی در نشست خبری برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر، در حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران گفت: آمادگی خانواده بزرگ خدمت در آستان قدس رضوی برای استقبال و میزبانی از زائران ایام پایانی صفر به بازگشت زائران از زیارت و پیاده‌روی اربعین متصل شده است.

مصطفی فیضی افزود: هر ساله میلیون‌ها زائر به عشق زیارت حضرت رضا(ع) به مشهدمقدس مشرف می‌شوند به گونه ای که در روزهای ابتدایی دهه پایانی صفر امسال حداقل ۴۰۰ هزار تشرف در هر شبانه‌روز به حریم قدسی رضوی ثبت شد و بی‌شک در روزهای پایانی ماه صفر این جمعیت میلیونی خواهد شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در خصوص خدمت رسانی آستان قدس برای خدمت رسانی در ایام دهه آخر صفر فرمود: آستان قدس رضوی ساماندهی موکب‌های خدمت‌رسان را در سه حوزه برعهده دارد، نخست می‌توان از موکب‌های اطراف حرم مطهر رضوی نام برد که در مجموع حدود ۱۵۰ موکب در حوزه‌های خدمتی پذیرایی، فرهنگی، فوریت‌های پزشکی و امدادی در دهه آخر صفر در اطراف حرم مطهر مستقر خواهد شد. همچنین موکب‌های خدمت‌رسان با مشارکت ویژه نیروهای مردمی و خدمه حرم مطهر همچون کفشداران، فراشان، دربانان، خدام و سایر کشیک‌ها در جاده‌های منتهی به شهر مشهد ویژه خدمت به زائران پیاده فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: وظیفه اصلی همه ما در ایام پایانی ماه صفر تکریم و خدمت به زائران در همه اقشار و صنوف، به‌ ویژه هیئات‌ مذهبی است و از همه هیئات دعوت می‌کنم با حضورشان در مشهد و حرم حضرت رضا(ع) برگ زرین دیگری بر افتخاراتشان در خدمت به اهل بیت(ع) داشته باشند.

فیضی ادامه داد: میلیون‌ها زائر با امید و عشق زیارت به این شهر مشرف می‌شوند. در همین روزهایی که حد فاصل ۲ مناسبت است و هنوز جمعیت ویژه ایام پایانی صفر به مشهد نرسیده‌اند، روزانه حداقل ۴۰۰ هزار تشرف به حرم را داریم. قطعاً این آمار افتخارآمیز و غرورآمیز در ایام پایانی ماه صفر میلیونی خواهد شد. لذا اولین وظیفه ما توجه و خدمت به زائر برای حضور در حرم و زیارت است که بالاترین خواسته هر زائر است.

وی بیان کرد: معاونت اماکن به این منظور فعالیت‌‎های گسترده‌ای را در سطح حرم مطهر انجام خواهد داد. فراخوان کشیک خدمتی، توجیه و آمادگی آن‌ها برای این منظور، برگزاری باشکوه ۲ برنامه خطبه شب شهادت حضرت رضا(ع) که در صحن پیامبر اعظم از جمله فعالیت هاست و مراسم شام غریبان حضرت رضا(ع) پس از نماز مغرب از خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر برگزار خواهد شد.

فیضی گفت: بنابر آمار رسمی سال های گذشته، پیش بینی می شود در این ایام حدود هشت میلیون زائر وارد کلانشهر مشهد شوند./