احمد دیناری؛ معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی:

نگاهی آماری به عملکرد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در هفته دولت ۱۴۰۲ و دو سال استقرار دولت سیزدهم با رویکرد اقتصادی

طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی و با توجه به مزیت های خاص هر شهرستان برای افق ۱۴۰۴ در دست تهیه می باشد که به محض اتمام و تایید در استان به مرحله اجرا خواهد رسید.

هفته دولت فرصتی مغتنم برای کلیه‌ی دستگاهها و نهادهای اجرایی منجمله ادارات کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است تا به انعکاس عملکرد و اقدامات اجرایی یکساله خود از طرق مختلفی همچون افتتاح پروژه های آماده بهره برداری، حضور در نمایشگاهها، انتشار اخبار، اطلاعات و یادداشت های خبری از طریق رسانه ها بپردازند.

لذا در این ارتباط و در جهت آگاهی رسانی به مردم و دست اندرکاران صنعت گردشگری استان خراسان رضوی و ایران، گزیده ای از فعالیت ها و عملکردهای اجرایی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با رویکرد اقتصادی و به صورت آماری به شرح ذیل ارائه می گردد:

در هفته دولت سال جاری(۱۴۰۲) تعداد ۲۷ پروژه سرمایه گذاری در بخش های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با حجم سرمایه گذاری ۱۵.۷۰۰ میلیارد ریال در سطح استان خراسان رضوی به مرحله افتتاح و بهره برداری رسیده اند که برای ۳۱۷ نفر ایجاد شغل جدید می نمایند. این پروژه ها عبارتند از: ۵ هتل (شامل یک هتل ۴ ستاره، یک هتل ۳ ستاره و سه هتل یک ستاره)، یک هتل آپارتمان، یک مهمانپذیر، یک مرکز تفریحی سرگرمی و گردشگری، ۹ شرکت خدمات مسافرتی، اقامتگاه بومگردی، خانه مسافر،مرکز صنایع دستی، میراث فرهنگی و … و از محل بهره برداری واحدهای اقامتی تأسیسات گردشگری فوق تعداد ۱۱۸۰ تخت جدید به تخت های استان خراسان رضوی افزوده شده و توزیع و پراکندگی این پروژه ها نیز در شهرستانهای مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، تایباد، خواف، سرخس و باخزر می باشد.

۱۴ پروژه در بخش های میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز با حجم سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد ریال که در شهرستانهای مشهد، خواف،باخزر، تربت حیدریه، سرخس، نیشابور، گناباد، قوچان و فریمان قرار گرفته اند در این هفته کلنگ زنی می شوند.

در طی دوسال فعالیت دولت سیزدهم(مرداد ۱۴۰۰ لغایت مرداد۱۴۰۲) مجموعاً ۱۲۵ پروژه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با حجم سرمایه گذاری ۱۵۰.۰۰۰میلیارد ریال به بهره برداری رسیده اند.

در دو سال استقرار دولت سیزدهم مبلغ ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از کشورهای عراق، عربستان، افغانستان و امارات جذب شده است (سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۷ میلیون دلار و سال ۱۴۰۱ مبلغ ۹۰ میلیون دلار) که در این ارتباط در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد رشد حدود ۳۰ درصدی جذب سرمایه خارجی گردشگری می باشیم.

در طول مدت یاد شده تعداد ۶.۱۶۸ اشتغال جدید در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت گردیده است که رشد ۱۷۲ درصدی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ را نشان می دهد( تعداد اشتغال ثبت شده در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۶۵۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ رقم ۴۵۱۱ نفر بوده است).

در این مدت ۱۷۰ موافقت اصولی تأسیسات گردشگری نیز در سطح استان خراسان رضوی صادر شده است.

میزان صادرات چمدانی و غیر چمدانی صنایع دستی نیز در طول دو سال رقمی بالغ بر ۸۵ میلیون دلار بوده است(چمدانی ۵۰ میلیون دلار و غیر چمدانی(گمرکی) ۳۵ میلیون دلار).

همچنین تعداد مجوزهای صادره و تمدید شده در حوزه صنایع دستی ۶.۱۹۰ فقره بوده است.

میانگین ضریب اشغال واحدهای اقامتی استان در طول دو سال ۵۰ درصد و میانگین مدت اقامت زائران نیز ۳ شب بوده است.

تعداد ۲۸۲۱ تأسیسات گردشگری با حدود ۹۰.۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سطح استان خراسان رضوی و با تعداد ۱۳۳.۱۵۵ تخت رسمی که با احتساب تخت اضافه رقمی حدود ۲۰۰.۰۰۰ تخت را به خود اختصاص می دهد در حال بهره برداری است.

تعداد گردشگران خارجی ورودی به استان نیز در طول دو سال گذشته حدود ۲.۴۵۰.۰۰۰ نفر بوده است.

در حال حاضر در استان خراسان رضوی (هفته دولت شهریور ۱۴۰۲) تعداد ۲۰۹ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در دست ساخت، تبدیل و توسعه با حجم سرمایه گذاری کل ۱.۲۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال ( با احتساب زمین و ساختمان و …) وجود دارد که در زمان بهره برداری برای بالغ بر ۹.۵۰۰ نفر شغل و در طول دوره ساخت نیز برای حدود ۲۷.۳۵۰ نفر ایجاد اشتغال موقت می نماید و از این حیث استان خراسان رضوی در کنار میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغالزایی در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است.

شایان ذکر است در استان خراسان رضوی ۱۶۰ فرصت سرمایه گذاری گردشگری متعلق به میراث فرهنگی، منابع طبیعی، آب منطقه ای، شهرداری ها، آستان قدس رضوی و بخش خصوصی توسط معاونت سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و ۲۰ بسته سرمایه گذاری نیز در دست تهیه می باشد که مقرر است در همایش بین المللی سرمایه گذاری گردشگری که مقرر است در نیمه دوم آبانماه سالجاری(۱۴۰۲) توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران برگزار گردد، ارائه شوند و همچنین طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی و با توجه به مزیت های خاص هر شهرستان برای افق ۱۴۰۴ در دست تهیه می باشد که به محض اتمام و تایید در استان به مرحله اجرا خواهد رسید.

حضور مؤثر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان در نمایشگاه دو روزه ی عملکرد دستگاههای اجرایی در دوسال استقرار دولت سیزدهم که توسط استانداری خراسان رضوی در محل ساختمان شمس شهرداری مشهد در روزهای ۳۱ مرداد و یکم شهریور ماه برگزار گردید و حضور در خبرگزاری ایرنا به منظور انعکاس خبری اقدامات انجام شده نیز از دیگر فعالیت ها و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در هفته دولت بوده است. /