رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی خبرداد:

طلب ۹۰۰ میلیارد تومانی داروخانه‌های خراسان رضوی از سه شرکت بیمه

در هر ماه میانگین مجموع بدهی‌های ۳ شرکت بیمه تأمین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح به داروخانه‌های استان ۳۰۰ میلیارد تومان است که به‌دلیل عدم پرداخت معوقات توسط شرکت‌های بیمه طی سه ماه گذشته تا کنون، داروخانه‌داران خراسان رضوی مبلغی بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان طلب دارند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در نشست خبری درباره وضعیت گرانفروشی شیرخشک در داروخانه‌ها، گفت: ممکن است تخلفی در داروخانه‌ای صورت گرفته باشد، ولی ما در ۸۰۰ داروخانه‌ سطح شهر مشهد و ۱۲۵۰ داروخانه سطح استان، گزارش تخلفی مبنی بر گرانفروشی شیر خشک تاکنون نداشته‌ایم.

وی افزود: تا حدودی وضعیت کمبود دارویی مثلاً اسپری تنفسی و قطره‌های چشمی برطرف شده است. بیشترین کمبود ما، در حال حاضر وضعیت شیر خشک است که هنوز ساماندهی نشده، اما تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته شده است. وضعیت دسترسی به داروهایی مثل انسولین بهتر شده است.

سیدعلی جعفری نژاد ادامه داد: در مورد کمبودها گاهی ممکن است افراد به داروی مد نظر پزشک نیاز داشته باشند که امکان دارد مشابه این دارو نیز وجود داشته باشد؛ مثلاً در خصوص اسپری‌های تنفسی ممکن است داروی فرانسوی آن را در داروخانه‌ها پیدا نکنید اما نمونه داخلی آن در داروخانه‌ها وجود دارد. سیاست دولت بر این است که در راستای حمایت از تولید داخلی از واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارد جلوگیری شود.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت دارو ‌در مقایسه با چند ماه گذشته بهتر شده ولی به نقطه ایده‌آل نرسیده است، تأکید کرد: در خصوص برخی اقلام دارویی مشکلات ما برطرف شده اما این به معنای رفع کمبودها نیست؛ به عنوان مثال در مورد داروهای تزریقی همچنان کمبود داریم.

وی درباره مداخله این انجمن در رابطه با قاچاق یا انبار کردن دارو، گفت: انجمن داروسازان یک تشکل صنفی است. ما می‌توانیم پیگیری کنیم و پیشنهادات متعددی به دستگاه‌های ناظر در خصوص بررسی و نظارت بر چرخه توزیع دارو داده‌ایم. زمانی که یک وضعیت بحرانی به وجود می‌آید، قاعدتاً مشکلاتی داشته‌ایم. اما با توجه به شرایطی که وجود دارد می‌توان وضعیت را  کنترل کرد و بهبود بخشید. ما برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های تأمین و توزیع کننده اعلام آمادگی کرده‌ایم.

جعفری‌نژاد در خصوص انبار کردن شیرخشک توسط داروخانه‌داران پاسخ گفت: تعداد شیرخشکی که به داروخانه‌ها وارد می‌شود، اصلاً در حدی نیست که بخواهد تخلفی در این خصوص صورت بگیرد. حتی این مقدار کم در حد دپو کردن هم نیست. متأسفانه چون داروخانه در انتهای زنجیره تأمین است، همیشه در مظان اتهام است. بررسی‌ها باید از ابتدای زنجیره شروع شود که آیا تولید کننده به میزان کافی دارو تولید کرده است و آیا شرکت توزیع کننده به میزان کافی دارو را در سطح داروخانه‌ها توزیع کرده است سپس در نهایت بررسی کنیم که آیا داروخانه تعداد داروی دریافتی خود را به درستی به بیماران تحویل داده است یا خیر.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره معوقات پرداختی شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها مطرح کرد: شرکت‌های بیمه به موقع تعهدات خود را انجام نمی‌دهند و داروخانه‌ها از جیب خود هزینه‌ها را پرداخت میکنند. آخرین پرداختی معوقات توسط شرکت‌های بیمه مربوط به اردیبهشت ماه است؛ در گذشته بیمه‌ها، هزینه‌های داروخانه‌ها را حتی تا ۵ ماه هم پرداخت نمی‌کردند و با توجه به نبود طرح دارویار مشکلی نیز برای داروخانه‌ها پیش نمی‌آمد، اما با توجه به روی کار آمدن طرح دارویار پرداختی بیمه‌ها نیز حتی اگر یک‌ماه معوق بماند، داروخانه‌داران به مدت ۴ ماه دچار عقب افتادگی مالی می‌شوند.

وی درباره میزان طلب داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه گفت: میانگین مجموع بدهی‌های ۳ شرکت بیمه تأمین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح به داروخانه‌های استان در هر ماه، ۳۰۰ میلیارد تومان است که به‌دلیل عدم پرداخت معوقات توسط شرکت‌های بیمه طی سه ماه گذشته تا کنون، داروخانه‌داران خراسان رضوی مبلغی بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان طلب دارند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در هر طرحی که اجرا می‌شود متأسفانه آن بخش که خدمات می‌دهد و انتهای قضیه است دیده نمی‌شود. فشار طرح دارویار به داروخانه‌ها می‌آید. متأسفانه بخش‌های دولتی طرحی پیاده‌سازی می‌کنند و جور آن را بخش خصوصی می‌کشد، مثل طرح دارویار و ‌نسخه‌پیچی الکترونیک که جور آن را بخش خصوصی می‌کشد در هردو مورد فشار زیادی بر داروخانه‌ها می‌آورد.

وی افزود: از دولت تقاضا داریم طرح دارویار را بازنگری و اورهال کند تا بیش از این داروخانه‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم نکنند.

جعفری‌نژاد درباره موضوع مهاجرت داروسازان گفت: آمار دقیقی در خصوص مهاجرت همکارانمان نداریم ولی می‌بینیم که برخی همکاران، داروخانه را واگذار و مهاجرت می‌کنند. حاشیه سود پایین و دیرکردهایی که در زمینه هزینه‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند موجبات تعطیلی داروخانه‌ را فراهم کند. سود دارو در کشورهای اطراف بین ۳۰ تا ۳۵ درصد، اما در کشور ما این سود نهایتاً ۱۰ درصد است و فشارهای دولت به همکاران ما باعث افزایش مهاجرت داروسازان به کشور‌های دیگر شده.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به تصاحب ۵۵ درصدی گردش مالی بازار مشهد توسط داروخانه‌های دولتی، با وجود ۵ درصدی بودن تعداد آن‌ها در بین مجموع بخش دولتی و خصوصی، عنوان کرد: راه حل ساده برای جلوگیری از مهاجرت همکاران ما این است که دولت دست از تصدی‌گری بردارد. دولت می‌تواند نظارت‌هایش را بر بخش خصوصی بیشتر کند ولی وارد اجرا نشود. وقتی دولت وارد بخش اجرا می‌شود علاوه بر اینکه امکان اشتباه و خطایش زیاد می‌شود، نمی‌تواند نظارت را به درستی انجام دهد.

وی افزود: مشکلات در حوزه دارو و درمان داروخانه‌های دولتی بیشتر است. ما ۸۰۰ داروخانه خصوصی و ۴۵ داروخانه دولتی، در سطح مشهد داریم، با این وجود ۵۵ درصد گردش مالی داروخانه‌ها مربوط به داروخانه‌های دولتی است.