مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی به مناسبت هفته دولت خبرداد:

گازرسانی به بیش از ۱۸۰۰ واحد تولیدی – صنعتی خراسان رضوی در دو سال گذشته

در بحث گازرسانی به واحدهای تولیدی - صنعتی در دولت سیزدهم، نیز تقریباً هر روز ۳ واحد را به گاز متصل کرده‌ایم؛ که در مجموع دو سال بیش از ۱۸۰۰ واحد تولیدی - صنعتی به گاز متصل شده‌اند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ حسن افتخاری مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در نشست خبری نمایشگاه هفته دولت گفت: در یکسال اخیر ۵۶۳ طرح به اعتبار ۳ هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان پروزه گازرسانی در خراسان رضوی شروع یا به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی اجرا کردیم.

وی افزود: در هفته دولت امسال ۳۴ روستا به شبکه گاز متصل می‌شوند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۹ روستا شروع می‌گردد. در گذشته گازرسانی واحدهای تولیدی – صنعتی در ازای پرداخت هزینه ممکن بود که با توجه به مصوبه شورای اقتصاد، گازرسانی تا درب واحد با اعتبار دولتی انجام می‌گیرد که ۵۴۲ میلیارد تومان گازرسانی به واحدهای تولیدی – صنعتی را خواهیم داشت.

افتخاری با اشاره به اینکه در اکثر شهرستان‌های استان پروژه داریم و لذا در حوزه گازرسانی به کارگاه عمرانی تبدیل شده است، اظهار کرد: در دو سال اخیر دولت سیزدهم، ۱۶۸ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند و ۱۷۵ روستا عملیات اجرایی شروع شده است.

وی درباره گازرسانی به واحدهای تولیدی – صنعتی در دوسال اخیر افزود: در بحث گازرسانی به واحدهای تولیدی – صنعتی در دولت سیزدهم، نیز تقریباً هر روز ۳ واحد تولیدی – صنعتی را به گاز متصل کرده‌ایم. که در مجموع دو سال بیش از ۱۸۰۰ واحد تولیدی – صنعتی به گاز متصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹۵ روستا از نعمت گاز محروم هستند، گفت: روستاهایی که گازرسانی نشده‌اند در دو بخش قرار می‌گیرند؛ گروهی سرانه گازرسانی به آنها بالاست و روستاهایی که از نظر فنی امکان گازرسانی ندارند. در قرارگاه نفت و گاز استان تصمیم گرفته شد راهکار جایگزین پیدا کنیم.

حسن افتخاری در ادامه افزود: خراسان رضوی از لحاظ تعداد روستا رتبه چهارم را دارد اما از نظر روستاهای دارای گاز در رتبه اول است. آنچه باید به آن توجه شود، مصرف بهینه در مصرف گاز است. ما در ۸ ماه اول سال در بخش خانگی گاز ذخیره می‌کنیم تا در ۴ماه آخر سال از آن استفاده نمائیم.

وی درباره مدیریت مصرف ادامه داد: ما دارنده دومین ذخایر گازی دنیا هستیم ولی مصرف بخش خانگی در زمستان به قدری زیاد است که امکان پاسخگویی نداریم. مدیریت مصرف و بهینه سازی اگر اتفاق نیفتد شاهد بحران در این حوزه در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی افزود: متولیان باید سیاست های تشویقی و استانداردهای اجباری را ایجاد کنند. یکی از این متولیان وزارت صمت است که باید این اتفاق را رقم بزند.