مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی پاسخ گفت:

در مدارس ۵ حلقه چاه آب در حال حفاری است

در رابطه با چاه‌های آب قراردادی با شرکت آبفا که در بستر هماهنگی با فرمانداری و استانداری بسته شده است، نقاطی را مشخص کرده‌اند و در چند مدرسه حفاری چاه در حال انجام است

سید امیر شوشتری در نشست خبری هفته دولت که در محل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با بیان اینکه در این هفته افتتاح پروژه‌های جدید را خواهیم داشت، اظهار کرد: ما حدود ۱۱۰۰ کلاس درس و ۲۳۲ مدرسه و پروژه را در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد. همچنین علاوه بر آن ۲۱۰ اتاق بهداشت و ۱۰۰ کلاس درسی تخصصی درس تربیت بدنی نیز تجهیز خواهد شد. ۸ سالن ورزشی و ۴ استخر نیز در قالب همین پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در هفته دولت تغییرات گسترده‌ای در رابطه با مدیران مدارس در اثر ارزیابی صورت گرفته توسط مناطق را نیز خواهیم داشت. تغییر و تحولات و توانمندسازی مدیران مدارس را آغاز کرده‌ایم. اولین مرکز مشاوره حل اختلافات خانوادگی زوجین فرهنگی به همت معاونت پرورشی و مرکز مشاوره در هفته دولت نیز افتتاح شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان برخی از اقدامات صورت گرفته توسط آموزش و پرورش در سال گذشته، مطرح کرد: ما در سال گذشته ۱۳۰ زمین چمن‌ مصنوعی با افزایش ۴۰۰ درصدی نسبت به کل سنوات قبل را داشته‌ایم. به صورت کلی در یک سال و نیم گذشته ۱۹۰۰ کلاس درس به مدارس استان اضافه شده است.

وی با اشاره به ارسال کاروان‌های تجهیزات ورزشی به مدارس عنوان کرد: ما با این طرح ۷ هزار و ۳۰۰ مدرسه را با بسته‌های ورزشی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان تأمین کرده‌ایم. تاکنون سه کاروان ارسال و در تلاشیم که دو کاروان تجهیزات دیگر در هفته دولت ارسال شود.

شوشتری در ادامه درباره توسعه رشته‌های فنی گفت: ما در سال گذشته توسعه متوازن رشته‌های فنی را داشتیم. در سال گذشته بیش از ۴۶.۵ درصد از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی هدایت شده‌اند. همچنین قرارداد تأسیس ۱۲ هنرستان جوار صنعت بسته شد و برنامه داریم تا سال آینده این تعداد را به سه برابر برسانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با شهریه در مدارس دولتی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام کمبودها و امکانات محدودی که داریم، در حال حاضر همه مدارس را به صورت بسیار جدی تحت رصد قرار داده‌ایم. ما پشت پرده به هیچ‌ مدرسه‌ای نگفته‌ایم که شهریه بگیرد، بلکه برخورد جدی کردیم.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون تومان مبلغ دریافت شده از اولیا را به آن‌ها برگرداندیم. همچنین بیش از ۱۱۵ مدیر در جابه‌جایی قرار گرفتند. آمار بازدیدهای ارزیابی و تخصصی ما نیز به بیش از ۳۰۰۰ رسیده است. مدارس حق ندارند غیر از هزینه کتاب و بیمه هیچ مبلغ اضافی دیگری بگیرند. البته این موارد نافی کمک اولیا به‌ مدرسه نیست. اولیا می‌توانند به مدارس کمک‌ کنند ولی مدارس نباید در زمان ثبت‌نام پول اضافی از اولیا بگیرند که میزان هزینه‌ کتاب و بیمه تعریف شده است.

شوشتری درباره وضعیت پرداخت سرانه‌ها به مدارس از طرف آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در راستای حقوق آموزش و پرورش حرکت می‌کنیم. سرانه‌های زیادی برای مدارس شبانه روزی و هنرستان‌ها واریز شده و تأمین خواهد شد. تاکنون به نسبت سنوات گذشته سرانه‌ها تقریباً تأمین شده و به لطف خدا باقی مانده آن نیز تأمین خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص طرح استفاده از فضاهای مدارس دولتی برای تجاری‌سازی و مولدسازی، عنوان کرد: این‌مولد سازی شیوه‌های متفاوتی دارد که شامل موارد بسیاری می‌شود و ما تعریف گسترده‌ای از آن داریم.

وی افزود: ما از این طرح دفاع می‌کنیم و اثبات خواهیم کرد که این طرح مترقی کننده ما است. تجاری‌سازی‌های بیان شده مربوط به نقاطی است که در سطح مفید فضای مدرسه قرار نمی‌گیرد. همچنین این تجاری‌سازی از بیرون مدرسه و برای کارهای فرهنگی و درآمدزایی مدارس به وجود می‌آید. تیم‌های مولد سازی و اقتصادی ما در این خصوص کار می‌کنند.

شوشتری با بیان اینکه امسال ۹۰۰۰ نفر جذب معلم داشتیم، گفت: دو آزمون برای جذب آموزگار برگزار شده است. آموزگاران ابتدایی با آماری در حدود ۱۰۰۰۰ نفر طی یک ماه و نیم گذشته مصاحبه داشتند، از این تعداد حدود ۴۰۰۰ نفر برای ابتدایی جذب خواهند شد. در آزمون دوم حدود ۲۲۰۰ نفر برای متوسطه جذب خواهند شد و بیش از ۲۰۰۰ نفر هم خروجی معلمان دانشگاه فرهنگیان خواهد بود. امسال ۱۲۰۰۰ نفر شرایط بازنشستگی را داشته‌اند که از این تعداد حدود ۴۰۰۰ نفر استمرار خدمت داشتند. موظفیم کمبود معلم را با همین ساعات غیر موظف همکاران مثل حق‌التدریس تأمین کنیم، برخی نیروهای خرید خدمات نیز تاکنون جذب شده‌اند و دیگر نیروهای خرید خدمات ما نیز احتمالاً امسال ماندگار شوند. علاوه بر آن نیروهای خدماتی و معلمین پرورشی از مواردی است که وزارت باید جذب و معرفی کند. به طور کلی نیروهای ما نسبت به سال گذشته کاهش نخواهد داشت البته در بعضی نقاط افزایشی هم نخواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه درخصوص حفاری چاه‌های آب در مدارس با توجه به پدیدآمدن بحران آب در خراسان رضوی گفت: در رابطه با چاه‌های آب قراردادی با شرکت آبفا که در بستر هماهنگی با فرمانداری و استانداری بسته شده است، نقاطی را مشخص کرده‌اند و در چند مدرسه حفاری چاه در حال انجام است. در این جریان ۵ فضا برای ایجاد چاه آب در نظر گرفته شده است و بر اساس نظر کارشناسان آبفا در حال زدن چاه آب در مدارس هستند.