مدیرعامل مؤسسه هنری شهرآرا خبر داد:

آغاز رویداد ملی روایت شهر در مشهد

رویداد ملی روایت شهر در چهار رسته مستند، خرده روایت، شهربانو و خلاق در جهت معرفی شهر مشهد شروع شده است

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، سید میثم موسوی مهر در نشست خبری رویداد ملی روایت شهر که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، گفت: در این رویداد چهار روزه که از ۲۸ تا ۳۱ مرداد برگزار می‌شود بیش از ۱۰۰ هنرمند از سراسر کشور دعوت شده‌اند تا ایده‌های خود را در قالب‌های مستند و خرده روایت با موضوع شخصیت‌ها یا وقایع مشهد مبتنی بر ویژگیهای هویتی و اجتماعی این شهر ارائه دهند.

وی افزود: در راستای ارتقای سیمای تصویری مشهدالرضا مسیری را طراحی کردیم که بتوانیم اثرگذار باشیم و باعث تولید آثار ماندگاری در موضوع هویت مشهد شود. سعی کردیم در رویداد روایت شهر اجزای مختلف این چرخه تولید اثر را کنار هم به صورت هدفمند و قاعده‌مند جمع کنیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا درباره سازمان‌های مشارکت‌کننده در این رویداد مطرح کرد: ما در تعامل با سازمان‌های متولی تولید آثار فرهنگی از جمله بنیاد فارابی، انجمن سینمای جوان، بنیاد بین‌المللی امام‌رضا و حوزه هنری انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا بتوانیم با رویکرد مزیت محوری، در ساخت آثار تصویری روایت‌های مرتبط با مشهد مؤثر باشیم و با استقبال این مجموعه‌ها نیز مواجه بودیم، در مورد ساخت سوژه‌ها نیز نهادهای مرتبط به صورت ۵۰ درصد مشارکت می‌کنند.

موسوی مهر افزود: همچنین با مجموعه‌هایی نظیر بنیاد شهید و امور ایثارگران، کانون پرورش فکری کودکان، صدا و سیما، آستان قدس رضوی و صندوق نوآوری و خلاقیت نیز که اعلام آمادگی کرده‌اند، در حال مذاکره هستیم. ضمن این که از ورود بخش خصوصی به این موضوع نیز استقبال می‌کنیم.

دبیر برگزاری رویداد تاکید کرد: از منظر سیاست‌گذاری، موضوع زیارت در مشهد برای ما حائز اهمیت است؛ زیرا شکل‌گیری شهر مشهد هم مبتنی بر همین موضوع است. ما نیز اصرار داریم این موضوع را به اشتراک بگذاریم و سعی می‌کنیم تولیدکنندگان آثار تصویری را با نگاه خود همراه کنیم.

وی اظهار کرد: سوژه‌های مختلفی که مبتنی بر مزیت‌های مشهدالرضا طراحی شد و در همین راستا بیش از ۷۵۰ سوژه که قابلیت روایت داشت شناسایی و بازپیرایی شد. این سوژه‌ها در چهار رسته مستند، خرده روایت، شهربانو که با رویکرد زن و خانوادهاست و همچنین خلاق طبقه‌بندی شدند.

دبیر برگزاری رویداد با بیان اینکه این سوژه‌ها را بین هیأت انتخاب و سازندگان اثر به اشتراک گذاشتیم عنوان کرد: از میان آن‌ها ۶۰ اثر در حوزه مستند و روایت شهر مورد پذیرش قرار گرفت علاوه بر این، انتخاب‌هایی نیز به ما ارائه شد که به دلیل حائز اهمیت بودن، مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: ما در این بخش از رویداد میزبان ۸۰ سوژه هستیم که بیش از ۲۰۰ طرح در مورد آن به دبیرخانه روایت شهر رسیده است.

موسوی مهر درباره تعداد استان‌های شرکت کننده در این رویداد گفت: از ۱۴ استان از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، تهران، قم، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، مازنداران، بوشهر، قزوین و زنجان در این مرحله از روایت شهر، میزبان هنرمندان هستیم و این موضوع نشان از اقبال جامعه هنری کشور به موضوع ساخت آثار هنری در ارتباط با مشهد دارد.