معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:

۱۰۶ هزار دانش آموز استثنائی در سطح کشور داریم

حدود ۱۰۶ هزار دانش آموز استثنائی در سطح کشور داریم که ۸۴ هزار نفر از آنان در مدارس خاص و ۲۲ هزار نفر دیگر هم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، حمید طریفی حسینی روز پنجشنبه در نشست خبری و آیین نکوداشت خبرنگاران در مشهد عنوان کرد: رسانه رکن حاکمیت بوده و نقش زیادی در پیشبرد اهداف حوزه تعلیم و تربیت دارد و ما بر نقش و جایگاه خبرنگاران در این خصوص کاملاً واقف و مطلع هستیم. خبرنگاران خراسان رضوی به واسطه میزبانی برنامه‌های آموزش و پرورش در مشهد یاری‌گر ما در پوشش هرچه بهتر اخبار رویدادهای این مجموعه بوده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص جذب دکتر معلم افزود: برای دانشگاه‌های فرهنگیان مجوز جذب ۱۰۰۰ دکترمعلم را به همراه ۵۰۰ عضو هیأت علمی گرفته‌ایم تا در تربیت معلمان آینده به بهترین شکل ممکن برنامه‌های آموزشی‌ را اجرا کنیم.

وی درباره رشد تعداد عشایر و استثنایی کشور مطرح کرد: در سال گذشته رشد ۶ درصدی دانش‌آموزان عشایری و رشد ۳ درصدی دانش‌آموزان استثنائی را داشتیم، ضمن اینکه ۴۰ هزار بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل بازگشتند و نزدیک به ۲۰ هزار محصل جدید در مراکز سواداموزی تحصیل کردند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به اینکه ۴۶ هنرستان به چرخه آموزشی ایران اضافه شده است، درخصوص تعداد دانش‌آموزان استثنایی گفت: در حوزه آموزش و پرورش استثنائی کشور نیز حدود ۱۰۶ هزار دانش‌آموز داریم که ۸۴ هزار نفر از آنان در مدارس خاص استثنایی و ۲۲ هزار نفر دیگر هم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند؛ گروه‌هایی از این دانش آموزان با مشکلات جسمی و حرکتی، اختلال یادگیری، اُتیسم، مشکلات بینایی، شنوایی و گفتاری و … مواجه هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این سازمان به دو دسته از دانش آموزان شامل هوش‌بهر عادی و کم‌توانان ذهنی خدمات متناسب با شرایط فردی هر کدامشان ارائه می‌شود.

وی افزود: امسال ۱۰۰ فضای آموزشی درون مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان استثنایی آماده و تحویل داده خواهد شد. همچنین ۲۲ زمین چمن مصنوعی و ۲۵ اتاق بازی برای دانش‌آموزان استثنایی در کشور در حال آماده‌سازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون نسبت معلم به دانش‌آموز ، یک به چهار است که رقم بسیار خوب و استانداردی در سطح جهانی است. در برخی از استان‌ها این نسبت یک به دو است، لذا کمبود معلم نداریم.

جذب ۱۳۰۰ نیروی توانبخشی، کار درمان و گفتار درمانی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: تقویت نیروی متخصص مدارس و مراکز پیگیری شده است، بدین منظور مجوز جذب ۱۳۰۰ نیروی توانبخشی، کار درمان و گفتار درمانی را گرفته‌ایم که به زودی فراخوان استخدامی انجام می‌شود.

طریفی پوشش تحصیلی را جزو مهمترین اهداف دانست و افزود: در قالب اجرای طرح شهید “محمودوند” تمام بازماندگان تحصیلی آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده‌اند و درصورت برخورداری از سطح ورود به مدرسه، امکان تحصیل آنان با وجود معلولیت فراهم خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از سال گذشته انجام فعالیتهای آموزش و پرورش به شکل منسجم و بهم پیوسته تشکیل شده است، افزود: از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص آموزش و پرورش عادی در کشور نیز اظهار کرد: علاوه بر این در موضوع توجه به دانش آموزان نیز سال گذشته حدود ۱۱ درصد کلاسها با تراکم بالای ۴۰ دانش آموز کاهش یافته و حدود ۲۰ مدرسه سمپاد جدید راه اندازی شد.