رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:

کمتر از ۱۰ بنگاه اقتصادی خراسان رضوی در بورس حضور دارند

کمتر از ۱۰ بنگاه اقتصادی استان خراسان رضوی در بورس فعال هستند و رغبت واحدهای تولیدی صنعت و معدن این استان برای ورود به بورس کم است

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه درخصوص وضعیت حضور بنگاه‌های اقتصادی استان در بورس گفت: در حال حاضر ۱۰۰ واحد تولیدی در حوزه صنعت و معدن استان خراسان رضوی ظرفیت ورود به بورس را دارند که یکی از دلایل رغبت کم واحدهای تولیدی استان به حضور در بورس زمان بر و طولانی بودن فرآیند ورود آن است.

وی افزود: امسال نیز دو واحد شامل “عالیس” و “نیان الکترونیک” وارد بورس شدند که فقط یک واحد از آنها یک میلیون نفر سهامدار دارد و نمادشان در بورس اغلب سبز است.

فیروز ابراهیمی با انتقاد از دستوری بودن تعیین قیمت‌ها برای بخش تولید گفت: اقتصاد دستور بر نمی دارد و یک فرمول است، با تورم ۵۰ درصدی نمی‌توان قیمت‌گذاری برای بخش تولید را دستوری کرد، عرضه و تقاضا بهترین مکانیزمی است که می‌تواند بازار را تنظیم کند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ تورم در کشور همسایه ایران یعنی افغانستان تقریبا صفر است، پس چگونه است که نرخ تورم در ایران به ۵۰ درصد می‌رسد؛ دلیل آن است که طی ۴ دهه گذشته در حوزه اقتصاد تصمیماتی متناسب با شرایط اقتصادی کشور اتخاذ نشده است، لذا باید از اقتصاد دستوری دوری کنیم و به سمت اقتصادی پیش رویم که پایه آن براساس رابطه خودکنترلی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی معضل دیگر بخش تولید را رفع تعهد ارزی ذکر کرد و افزود: واحدهای کوچک و متوسط ۶ درصد از صادرات غیرنفتی کشور و ۸۵ درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارند. بازگردان سهم ۶ درصدی ارز این بخش، حاصل از صادرات به مثابه گیر کردن در چرخ دنده‌های این رفع تعهد ارزی است؛ باید مقوله رفع تعهد ارزی از بخش تولید بویژه واحدهای کوچک برداشته شود یا اینکه ارز تک نرخی شود.

وی همچنین موضوع تسهیلات تکلیفی برای بانکها را یک مشکل اصلی ذکر و بیان کرد: ۵۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانکها به پرداخت تسهیلات بانکی تکلیفی اختصاص دارد، در صورتی که سطح عرضه در بخش تولید تقویت شود دیگر نیازی به پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانکها نیست. نباید تا این حد به بانکها برای پرداخت تسهیلات بانکی فشار آورد، وگرنه در آینده‌ای نزدیک شاهد خواهیم بود که بانک‌ها نیز به گل نشسته‌اند.

۲۵ هزار نفر از بانوان استان در بخش صنعت اشتغال دارند

فیروز ابراهیمی با اشاره به جمعیت ۲۵ هزار نفری شاغلین زن در بخش صنعت خراسان رضوی گفت: غربالگری سرطان‌های زنان توسط خانه صنعت، معدن و تجارت استان در واحدهای صنعتی اعم از کارفرمایان و کارگران آغاز شده است.

وی افزود: بانوان برای شرکت در این غربالگری هیچگونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و می‌توانند به صورت رایگان غربال سرطان‌های زنانه را انجام دهند، زیرا هزینه‌های این اتفاق توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تامین کارگران برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی را از دیگر اقدامات خانه صنعت معدن و تجارت استان برشمرد.