معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:

هوشمندسازی نیاز همه مدارس است و باید اتفاق بیفتد

اغلب مدارس غیرانتفاعی یعنی بیش از ۹۵ درصد آن‌ها از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند؛ هرچند تأکید ما بر آموزش حضوری است اما تفاهمی با وزارت ارتباطات برقرار کردیم تا روند استفاده از اینترنت و فناوری‌ها تسهیل شود

معاون وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز پنجشنبه ۱۵ تیرماه در نشست خبری با موضوع مدارس غیردولتی که با حضور اصحاب رسانه در خانه معلم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دو بخش مهم در کشور بر عهده سازمان مدارس غیردولتی است. ما در کل کشور ۱۸ هزار مدرسه و حدود ۲۰ هزار مرکز آموزشی غیرانتفاعی مثل مؤسسات زبان و کنکور داریم که در حیطه این سازمان قرار می‌گیرند.

وی افزود: بخش دوم مربوط به مدارس هیئت امنایی و توسعه مشارکت‌های مردمی و دستگاه‌ها است. در راستای سند تحول بنیادین، محورهای اساسی بیانیات رهبری، سند تحول دولت و ۱۲ محور ابلاغی از سوی ریاست جمهوری یک برنامه اقدام و عمل راهبردی برای ۴ سال آینده تدارک دیدیم.

احمد محمودزاده درباره الگو توسعه مدارس ادامه داد: در این الگو، توسعه کمی مدنظر نیست و محوریت برنامه توسعه کیفی است. با نظر برخی مخالفین و برخی موافقین مدارس غیر دولتی، با استناد به قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی و مطالعه جدی در این باره، به توسعه کمک خواهیم کرد. در مدارس غیردولتی ما اجرا را برعهده داریم نه حکمرانی را. باید حکمرانی مطلوب را نیز در مدارس غیردولتی پیگیری کنیم که خوشبختانه درحال انجام است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص شناسنامه‌دار شدن معلمان مدارس غیرانتفاعی بیان کرد: معلمان در مدارس غیردولتی باید هویت و شناسنامه داشته باشند. یکی از موضوعات کلیدی ما، بهسازی و ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای معلمان مدارس غیردولتی است. در سه سال آینده ۳۶۰ ساعت دوره آموزشی از طریق دانشگاه فرهنگیان و همکاری سازمان پژوهش آموزشی برای برگزاری تدارک دیده شده است. مقدمات این طرح طی ۸ ماه گذشته برنامه‌ریزی شده است. معلمان شناسنامه‌دار خواهند شد و اگر کارت صلاحیت نداشته باشند بعد از سه سال اجازه ورود به مدارس را نخواهند داشت.

محمودزاده ادامه داد: از آخر تیرماه سال جاری ۶۰ ساعت کلاس آموزشی را برنامه ریزی کردیم. این طرح برای اولین بار اتفاق افتاده است و دوره‌ها به صورت حضوری و در بعضی نقاط تلفیقی خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دو نوع نگاه درخصوص مدارس غیردولتی در کشور وجود دارد مطرح کرد: نخستین نگاه این است که مدارس غیردولتی به عدالت آموزشی و تربیتی کمک می‌کند، اما رویکرد دوم تأکید دارد که آموزش و پرورش باید رایگان باشد و این مدارس تبعیض اجتماعی را تقویت می‌کنند.

وی افزود: چنین نگاهی از آنجا ناشی می‌شود که برخی خانواده‌ها که وضع مالی مناسبی دارند، فرزندانشان را به چنین مدارسی می‌فرستند و همین موضوع تبعیض اجتماعی را به دنبال دارد. باید تلطیف فضا ایجاد شود. مبنای کاری و سیاستی ما بیانیات رهبری و قوانین تأسیس مدارس غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در خصوص سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر وضعیت هوشمندسازی مدارس گفت: اگر تا دیروز بحث استفاده از فناوری‌های جدید اختیاری بود، امروزه این موضوع اجباری است. هوشمندسازی امروزه نیاز همه مدارس است و باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: اغلب مدارس غیرانتفاعی یعنی بیش از ۹۵ درصد آن‌ها از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند. هرچند تأکید ما بر آموزش حضوری است اما تفاهمی با وزارت ارتباطات برقرار کردیم تا روند استفاده از اینترنت و فناوری‌ها تسهیل شود و حتی اینترنت رایگان با اولویت مناطق محروم در اختیار مدارس و دانش‌آموزان قرار بگیرد.