نائب رئیس و سخنگو شورای اسلامی شهر مشهد:

حمل و نقل رایگان با بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری قابلیت اجرا دارد

اگر قرار باشد کار جدیدی انجام دهیم و نگاهمان خدمت به مردم باشد، باید از جایی شروع کنیم و نترسیم؛ طرح حمل و نقل رایگان موضوعی کاملاً علمی و شدنی است

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ موسی الرضا حاجی بگلو، نائب رئیس و سخنگو شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری با اشاره به موضوع رایگان کردن حمل و نقل عمومی و استفاده از ظرفیت نخبگانی برای اجرای این طرح در جمع خبرنگاران گفت: اگر قرار باشد کار جدیدی انجام دهیم و نگاهمان خدمت به مردم باشد، باید از جایی شروع کنیم و نترسیم؛ طرح حمل و نقل رایگان موضوعی کاملاً علمی و شدنی است. حال اینکه بگوییم چگونه قابل انجام است، باید بیاییم این موضوع را با اساتید دانشگاه و نخبگان طی جلساتی بررسی و برای آن برنامه ریزی انجام دهیم.

وی افزود: وقتی ما بررسی میکنیم که ۹۰ درصد خطوط اتوبوس و مترو ما توسط شهرداری پرداخت میشود و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پرداختی هزینه حمل و نقل عمومی توسط مردم پرداخت میشود، پس میتوانیم این مبلغ را هم تأمین کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درباره استفاده از ظرفیت مجموعه‌های اقتصادی در جهت رایگان کردن حمل و نقل عمومی مطرح کرد: می‌شود از محل سازمان اتوبوسرانی و قطار شهری عناوین مختلف درآمدی را کسب کرد تا الباقی مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی را که در قیاس با بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری، عدد قابل توجهی نیست، از روش‌های دیگر تأمین شود. با دعوت تعدادی از مجموعه‌های اقتصادی و پای کار آمدن آن‌ها با توجه به صحبت‌هایی که در این خصوص نیز با آن‌ها داشته‌ایم، این اتفاق را رقم خواهیم زد.

حاجی بگلو در خصوص اینکه آیا حمل و نقل عمومی رایگان باعث تضعیف اقتصاد شهر خواهد شد یا خیر، پاسخ گفت: این موضوع اقتصاد شهر را بهتر خواهد کرد، زیرا زائر و مسافر ما از هر کجای دنیا که وارد مشهد می‌شوند، دغدغه‌ای برای پرداخت هزینه حمل و نقل نخواهند داشت و این موضوع باعث خواهد شد تا بیشتر به مشهد سفر کنند و در زمینه‌های دیگر هزینه کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره تأمین بودجه از محل تبلیغات و تبصره وزارت نفت افزود: اگر ما سازمان اتوبوسرانی که حدود ۲۰۰۰ اتوبوس در اختیار دارد و حتی فضای تبلیغاتی مترو را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار دهیم باعث خواهد شد تا اقتصاد شهر فعال شود. این موضوع جزو خدماتی است که به مردم میدهیم، و حتی برخی میگویند این کار خطرناکی است اما این اتفاق در سایر کشورهای دنیا در حال انجام است. وقتی حمل و نقل رایگان شود، باعث خواهد شد تا شاهد کاهش ترافیک و کاهش آلودگی در شهر باشیم. بودجه وزارت نفت تبصره‌ای دارد که اگر کاهش ترافیک و آلایندگی در شهرها صورت گیرد، از محل هزینه مصرف بنزین مبلغی به مدیریت شهری برای ساماندهی آلودگی پرداخت خواهد شد.

حاجی بگلو با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر مشهد اظهار کرد: در قانون درآمدهای پایدار، برای مدل اقتصاد شهری روش‌ها خوبی تعریف شده که اگر با این ظرفیت، جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

موضوع توسعه به شرق جزو برنامه‌های شاخص شورای اسلامی شهر است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه درباره موضوع توسعه شهر به سمت شرق مطرح کرد: موضوع توسعه شهر به سمت شرق جزو برنامه‌های شاخص شورای اسلامی شهر بوده و ملاک عمل ماست؛ اتفاقات خوبی هم تاکنون شکل گرفته و درحال شکل‌گیری است و قطعاً با ابلاغ طرح تفصیلی که شاهد بوده‌ایم این موضوع نیز اجرایی خواهد شد. امیدواریم تا پایان امسال، برای اراضی ۶۰۰ هکتاری نیز در تعامل با آستان قدس رضوی اتفاقات سازنده‌ای رخ دهد.

حاجی بگلو درباره طرح‌های زودبازده در حاشیه شهر مطرح کرد: طرح‌های زودبازده در حاشیه شهر با هدف تعریف شد تا موجب ارتقاء کیفیت زیستی در این پهنه‌ها شوند چراکه با خواست و نیاز و مطالبه شهروندان تعریف می‌گردد. خدماتی که شورای شهر و مدیریت شهری در این دوره به حاشیه شهر ارائه داده بی‌سابقه است؛ سهم حاشیه شهر از اعتبارات شهرداری را از ۱۰ درصد به ۴۴ درصد رسانده‌ایم چرا که نگاه ما توسعه این پهنه است.

نایب رئیس و سخنگوی شورای شهر مشهد گفت: از ابتدای شورای شهر تاکنون حدود ۱۰ هزار مصوبه داشته‌ایم و هر مصوبه‌ای که احساس شود، در مقام اجرا با ضعف همراه است، حتما پیگیری خواهد شد.